Statcounter

Sunday, March 15, 2009

Let's Go See The Future, Anybody?

Just now, my sister talked about watching a movie about someone who invented a computer that can see the future. I was like, “No way.” Yes, we heard A LOT about this in movies. And even in jokes, in your wildest imagination, and even in Real Life. Yez People. Imagine how favourable is the idea that we could see the future. Someone like Nostradamus claimed that he could predict the future, he became famous. He got fans all over the world. He raised so many suspicions that people even did studies dedicated to his theories. Still, no one can say for sure that he really could see the future. It could be nothing but coincidences.

Wait. Stop right there.

Are you sure you want to know the future?

Ok la, be fair. So silly of me to ask. Isn’t it obvious that the answer is YES? Like, Of course la baa I want to see the future. Adakah masih tidak tau? Adakah masih mau tanya?

Excuse me. Then ask me again. My answer is NO.

First…Itu barang TIDAK LOGIK. No, you listen to me first. I can explain. Other than the fact that no one can see the future, there are other bad news. THAT freaking future you guys want to see DOES NOT EXIST YET!!

This is my philosophy, my dear friends. Nothing religious. Nothing whatsoever. This is how I WANT to believe it. I do not want to raise any sentiments or whatsoever. My intention is very straight. I’m just a thinker who wants to share. Ok? Everyone is doing good? Can I proceed? Okay, let’s go.

I believe that there are 2 things --- Akibat dan Takdir. Akibat adalah consequences daripada apa yang kita buat hari ni. It’s like, kau mendapati diri kau berada di 1Borneo kerana kau buat keputusan untuk pegi 1Borneo dan kau sudah buat journey pegi sana dan oleh kerana itu la kau ada di 1Borneo. Ini adalah satu bentuk Akibat. Dia jadi begitu sebab sesuatu yang kau buat.

Takdir – Sesuatu yang berlaku tanpa diduga, dirancang dan akan tetap berlaku tidak kisah la apa yang kita buat 1 jam yang lalu, atau pun 1 hari yang lalu. Kejadian itu betul2 adalah di luar kuasa kita. Dia tetap akan berlaku.

Apa yang kau buat, mesti ada akibat. Akibat is “the next thing” kepada apa yang kau buat. You get it? Itu could be good, it could be bad. Macam la cerita hidup sia sendiri. Yang sia berabis menyesal yang sia pilih sekolah B masa sia 12 tahun. Pandai2 ja sia cakap sia punya hidup confirm lagi bagus kalau la sia pilih sekolah A. Tapi mengikut philosophy sia ni, actually apa pun pilihan sia, dua2 pun sama ja tu. Sama dari segi apa? Dari segi peluang sia untuk berjaya dengan memilih jalan itu. Sebab sia percaya, masa depan itu MASIH KOSONG lagi. Sia duduk di kerusi ni sekarang, even hari esok punya cerita masih kosong, BELUM TERTULIS. Paham guys? Apa yang sia buat malam ini yang akan menentukan apa yang jadi esok. Sia mau tidur awal atau lambat. Kalau sia tidur awal, mungkin sia bangun awal dan cergas. Kalau sia tinguk late nite movie ni malam, maybe esok sia akan paksa diri sia bangun dan sia sambung titun di tempat kerja. You see it? Itu lah cara sia tengok benda ni. Ini yang sia percaya.

Jadi, kalau pun sia pilih sekolah A, sama juga susah tu. Sama juga berterabur tu hidup sia kalau sia buat silap di mana2. Mungkin studies sia cemerlang awal2 ja, tapi belum tentu sia nda terikut2 sama budaya samseng di sekolah. Cuma memandangkan sia telah pun memilih sekolah B dan sudah lalui susah senang, sia cuma mau bayangkan pilih sekolah A itu akan lebih baik, untuk menyenangkan hati sia saja. Kesimpulannya, I screwed up somewhere, then sia terima akibat. Studies sia merosot. Itu benda BUKAN takdir. Itu benda sia sendiri yang buat. Sebab sia malas dan leka. Then, what else do you expect? Dalam pada sia sibuk bercakap pasal akibat, takdir sentiasa menanti. Hari ni kau plan mau main bola. Sudah plan abis2. Tiba2 hujan. Itu hujan sudah ditakdirkan. Bukan tangan kau yang menyebab itu hujan. Bukan pasal kau tidur jam 3 pagi semalam then baru hujan. True or not? Itu takdir adalah benda yang berlaku tanpa mengambilkira sebarang tindakan or keputusan diri kau. Then itulah yang dipanggil takdir.

Kau jatuh cinta sama ni org jauh dan kau sanggup kasi tinggal family kau untuk kawin sama dia. Berabis kana rayu, kana nasihat, tidak mau dengar. Kali tinguk, sudah kau susah2 berkorban, dia lari sama perempuan lain. Kau tinggal lugai2. Then baru la kau buat muka seposen balik pigi family kau. “Sorry la dulu tu. Sudah takdir ba tu sia kawin sama org jauh, nda sangka pula dia kasi tinggal sia.” Inda kau rasa mau tampiling ka ada org cakap gitu? Bukannya kau tutup2 mata, bangun2 ja sudah kau kawin sama tu org. Kau yang buat semua itu perkara baru la kamurang kawin. Ini BUKAN takdir. Itu semua kepala, tangan kaki badan kau yang buat. Mimang niat kau mau kawin sama dia, then you find yourself married, itu takdir ka? Itu adalah akibat! You get it now?

Jadi my point is very simple ba. Kalau kena kasi peluang untuk tau future, I’d say, No Thanks. Pasal “seeing the future” is bullsh*t. Bagus2 kau study culinary ni hari sebab kau mau jadi chef, kau terjumpa mesin yg buli tinguk future, dia cakap kau akan jadi itu taukeh jual kereta. Then mesti your life start to mess up sudah. Sebab kau asyik pikir apa itu mesin cakap. Terus kau mula sudah belajar tentang kereta dan macamana mau jual kereta dan sebagainya. Terus kau berusaha mau jadi itu taukeh kereta. Sebab apa? Sebab itu mesin cakap kau akan jadi taukeh kereta!!! *Lols. Hahahahahahahaahhaahahaha. Kau pula berabis mau ikut cakap itu mesin ba!! Apa cerita sudah tu geng? Heheheheehehehe. Mulau. Bagus kau suruh sia la buat mesin baru, sia make the machine predict yang kau akan jadi millionaire, ada bebaris Lamborghini dapan rumah kau by the time you’re 40. Tapi kasian kau. Kalau kau panat2 mau ikut itu prediction pun, tapi last2 kau sedar hidup kau masih kosong ba. Baru kunun kau teringat kau nda mau ba tu semua. Kau cuma jadi chef ba. Nah, sekarang masih lagi kau harap mesin begitu wujud ka?

Nah, imagine la. Itu nasib la itu mesin cakap kau jadi taukeh. Kalau dia cakap kau akan kawin sama lelaki yg nda guna punya. Nah, prediction mcm ni akan menghancurkan hidup kau. Sebab sepa2 yang kau kawin tu ertinya Nda Guna! Paham ka? Terus kau nda mau kawin, untuk mengelak daripada kawin lelaki nda guna. *Lols. Kan bagus teda tu mesin? Buli jua kau merasa kawin dan maybe ada anak. Walaupun mungkin hujung2 mimang dia jadi nda guna, tapi sampai la benda tu berlaku, buat apa kau buang masa mau bimbang kan? Lagipun bukan kau tau pun dia akan jadi macam tu. Melainkan betul2 ada ini mesin ntah dari mana, yang mengaku dia tau apa future kau. Hahahahahaahahaha. Gila punya cerita.

I honestly don’t want to know because I know, apa yg jadi esok tu, hampir semuanya adalah akibat perbuatan sia ni hari. Sama ada sia bernasib baik, atau tidak – kalau sia bernasib baik, sia buat jahat hari ni pun, masih juga sia gembira esok sebab tiada akibat buruk yg menimpa sia. Tapi as far as Takdir is concerned, iaitu sesuatu yang sia TIDAK boleh ubah, nama pun Tidak Boleh Ubah, jadi sama ada sia tau atau tidak benda tu, Tidak akan mengubah apa2. Kalau sia ada peluang untuk tau Takdir pun, buli ka sia memilih untuk tau takdir yang baik2 saja? Nah, kalau BULI, you come to me and ask me again. Nanti sia pikir balik la apa jawapan sia ah. :P

Sia TIDAK mau tau future, sebab Future itu BELUM WUJUD. Any freaking machine yang tells me that it knows my future, I rather smash that machine. Ada macam2 keputusan yang perlu dibuat setiap hari. 1 kali mau buat keputusan, ada sampai 4,5 pilihan. Setiap pilihan itu, ada Akibat dan Takdir yang menunggu. Sia penat2 pikir mau buat keputusan yg terbaik untuk hari ni, don’t go to my face and tell me ada org tau sudah apa penyudah kepada semua tu. Jadi apa guna sia belajar macam2 hal, baca macam2 buku yang sia pikir akan menjadikan sia lebih baik dalam membuat keputusan sedangkan ada yg sudah tau apa akan jadi di masa depan sia? Gila ka? Itu barang, TIDAK WUJUD ba, u guys paham?

I want to be simply a human being. Biar la sia jadi manusia biasa yang terpaksa ikut semua law universe ini. Biar pun maybe life ini tidak adil, nda pa la. Sejak sia lahir sudah macam tu. Mungkin hari ini sia rasa life ini tidak adil, tapi sia sentiasa yakin, ada masa juga sia sebenarnya sangat bernasib baik sampaikan giliran org lain pula yang rasa yang hidup ni tidak adil bila dorang tengok how lucky I am. Nah, ertinya – ada balance juga ba hidup ini walaupun adakalanya tidak adil. Dan lagi satu, mimang nama pun “kehidupan yang sementara”. Bukan sia ada 2 atau 3 lagi hidup macam ni. Inda kan 1 hidup ja sia ada pun, sia mau “main tipu” lagi kan? Play a fair game bebeh!

That’s the point of being alive ba actually. Kau buat everything you want to do today, untuk dapat hari esok yang mungkin lebih baik. Walaupun cuma satu harapan. Belum tentu esok itu lebih baik dari hari ni, tapi kita tidak pernah berhenti mengharap dan mencuba. Pasal esok yang kita TIDAK TAU tu la yang menyebabkan the experience of being alive today MEANS A LOT to us. Untuk memiliki Hope atau Harapan dalam hati sia adalah sesuatu yang indah ba. Sia tidak mau lepaskan itu dan memilih untuk tau apa yang akan berlaku di future sia. Kalau semua org tau apa jadi ESOK, mungkin we need to find another word yang sesuai untuk hidup ini, cos it doesn’t fit to be called A Life anymore.

Guys, let’s just stay as human beings la ok? :)

Kita buat la apa yang kita mampu untuk cuba mendapatkan hari esok yg lebih baik :)

4 comments:

Anonymous said...

/me nda mo mesin tilik nasiblah kalo camni situry ..nda jua lah mo tamahak !!sukup lah sekadar ada tu mesin yg buli tau numbur stc atau toto punya nombor 1st prais kuluar!! wakwakwak tuss sia seysey sama ko nantung!!! jan ko worry !! lolzzz

Anonymous said...

Let it go naturally~ Nda perlu spot apa akan berlaku in the future.. Let it be our surprises supaya hidup pun nda bosan.. Selalu ada 'kezutan'.. Hehehe~

Anonymous said...

life ni kan syok baa.. mcm2 ada.. tapi kalau kana kasi tu gift bleh tingu masa hadapan sepa tidak mau kan ?? wkakka tapi mustahil laa... mau jadi Tuhan ka ?? life ni juga mcm main tapuk2 ba ni.. si takdir yang mencari kita tapi kita ni betapuk dari si takdir.. kalau suda tu takdir jumpa kita.. nehhh apa buli buat suda takdir.. wkakakkakaka

perkataan takdir ni mcm titik nokta ba nii. apa yang belaku untuk hari ini dan esok adalah jalan cerita takdir dlm hidup kita.. jgn la takut sama takdir sebab kita sendiri ba planning tu takdir cuma persoalannya Apakah Yang Akan Terjadi/belaku Kelak ??? ermmmmm ni hari sa dtg ofic lambat sebab sa suda plan mau dtg lambat tapi apa yang akan belaku klu sa sampai ofic???

Twofivesix256 said...

Hahahahahahaha ulal...nda abis2 kau ni...gigit pipi baru tau.

World thinker: Agree :)

Nantung: Masing2 punya definisi bai tu kan :))