Statcounter

Thursday, March 12, 2009

"Bila Di Hati Tiada Cinta..."

Eh, have I written about this before ka? Not yet ba kan. You guys pernah terpikir ka, or pernah rasa ka bila dalam hati you betul2 tiada rasa cinta?

Of course you love your family so much, sampai tidak terkata. But that’s different. Yang sia maksudkan sini adalah the kind of love yang u have for someone special yang you can marry.

Maybe some of you kehairanan, why I can think of such a topic kan? Sebab sia tau, benda ni logik untuk berlaku. Pada satu tempoh tu, hati kamu betul2 tiada rasa cinta untuk sesiapa dalam konteks romantic love. So, apa rasanya bila dalam hati tu tiada rasa cinta? Adakah hidup masih sama? Adakah hidup masih seronok?

EMPTINESS…kamu tau ka macamana rasa begitu “kekosongan”? You have many people around you, yang best2, yang make you laugh…but sampai sana saja. Deep inside you, you know it’s nothing but emptiness. The Spark is just not there. Spirit tu ada, tapi tidak membara. Malap. Hari2 pun semangat juga datang kerja, but deep inside of you, you know, it’s emptiness. Sepa yang mau macam gini?

NOBODY WANTS THIS.

Macamana benda ni boleh berlaku? Kenapa boleh tiada cinta dalam hati? Common sense adalah sebab kekecewaan yang teramat sangat. Ada orang ni susah mau fall in love, satu kali fall in love, terus full blast. Terus bagi semua rasa cinta yang ada. Bila something untoward happens, nah…terus hancur segala-galanya. Macam kaca yang terhempas pigi lantai. Untuk membina rasa cinta tu pun bukan main susah, tiba2 hancur, then what do you guys expect? Orang yang alami benda ni, bukan juga terpikir apa akan jadi. Dorang ikut flow saja. Mana la juga dorang tau…dorang akan alami satu tempoh KETIADAAN CINTA dalam hati dorang. Dorang pun harap lepas putus cinta tu, terus dorang ada pengganti. Ya, mungkin ada juga yang berada di sana untuk jadi pengubat, tapi macamana kalau perkara ni is easier said than done? Macamana kalau di hati itu tiada cinta? Diri sendiri pun rasa begitu kosong, macamana lagi mau kasi cinta sama orang lain? Nah, di sini terjadinya satu insiden kekosongan jiwa gara2 ketiadaan cinta.

Tidak alone tapi lonely. Ketawa but jiwa terasa hambar. Ada semangat untuk buat mcm2 benda, tapi SOMETHING IS JUST NOT THERE to give all this a proper meaning. There comes the suitors to cheer you up, and you try to FORCE yourself to see if that SPARK might happen again, but still nothing happens. Untuk yg lelaki, ada 10 orang perempuan lawa limpas depan kau, make a move on you…you enjoy the view but nothing more. Itu CINTA TIADA bah, you guys paham? Apa kau dapat kasi sama orang bila hati kau tu tiada cinta? Is this called a trauma from the past relationship failure? Call it anything you want.

Itu la sebabnya bila sia bercakap dengan kawan2 sia, TOLONG BERSYUKUR kalau hati kamu tu ada cinta. Biarpun cinta kamu tu tidak berbalas ka, atau susah ka, atau selalu diduga ka…biar la apa pun, tolong bersyukur bila cinta tu ada dalam hati kamu. Sebab itulah kehidupan ba. Mimang hidup macam ni. Tapi kalau tiba2 hati tu tiada cinta, seolah-olah nda rasa pula tu kehidupan. Mau cakap sedih, nda sedih, mau cakap gembira pun nda gembira…macam something undefined ba. Trust me, you won’t enjoy it.

Dan oleh kerana kamu pernah lalui tempoh TIADA CINTA dalam hati kamu tu, dan tiba2 kamu rasa tempoh tu sudah BERLALU…iaitu rasa macam pintu hati kamu akhirnya berjaya diketuk oleh seseorang, nah tu masa la kamu rasa macam…mau buat announcement satu dunia. Like it’s a big deal to the whole word to know that,

“I think I’m in love again.”

Guys, kenapa Love itu begitu bermakna sama kita? Come to think about it, Love is the reason we are here, our existence has a lot to do with love. So no wonder la it’s like life begitu tawar bila cinta tu hilang sekejap dari hati kita. Syukur la kalau ada cinta dalam hati kita ni :)

Kepada sesiapa yang alami tempoh ketiadaan cinta dalam hati dorang sekarang ni, my advice would be…keep your heart opened. The love is never gone actually, it’s your job to sense its presence. :)

6 comments:

Anonymous said...

yg kusung mo kana isi punuh ... yg punuh pula mo kaseh kusung atau yg punuh mo kaseh tambah punuh sampai muntah haha... gini lah gaya idup manusia ..biar camna pun kena pandai cari kegumbiraan dalam diri sendiri :)) baru lah namanya sihat sonantiasa biar pun {panyigup} wakwakwakwak~~!!!!!PeaCe!!!!~~~~

Anonymous said...

sebab kenapa kusung? sebab kenapa teda cinta? nehh... sebab boring tiada apa2 aktiviti yang terisi sama diri sendiri... sebab terlampau layan sama perasaan diri sendiri sampai terlupa akan byk benda yang masih menunggu di hadapan... jgn telampau tengok diri sendiri... cuba tengok orang lain cuba bersaing cara sihat sama orang lain...

hati tiada Cinta?? cinta tu kan halus dan buta sampai tia bleh sedar kehadiran si Cinta... kadang2tanpa sedar kita suda tunjukkan Cinta tu sama seseorang... walaupun dlm hati tiada Cinta... lama2 sedar juga ba tu... Perasaan dan pikiran ba tu buat Cinta tiada di hati... ermmm

Twofivesix256 said...

Ya betul tuu...

Ulal, teda kes sihat sejahtera tu kalau sudah panyigup. *Lols :P

Nantung: Agree with you :)

Anonymous said...

suba kunu kamurang piara dalam satu tawun sekor binatang yg kamu nda berapa suka piara punya!!sampai masa sdah setahun tu.. suba kamu buang tu binatang!!ninguk kunu ati zantung kamurang ada rasa2 berat kah nda!!
nahhhhhhhh!!! sama jua tu ngan manusia tau... kalo sama2 tinggal,sama2 titun,sama2 birak,apa apa pun sama2 buat lah...kompom sampai satu masa nanti akan tumbuh tu bibit cayang monyayang tu geng!!
nah nantung .. ko tarai buat ahhh...nanti sampai masa ko kastau kamiurang tu perasaan apa kozadiannya wakwakwak....

Anonymous said...

Yes ulalku...ada something about that topic yang sia mau bring up that...nanti kita tunggu dan lihat ahh...muahsss abangku

winesimpsons said...

Topik ni begitu menarik perhatian dan sy rasa sesetengah org pasti akan merasa bahang "Bila di hati tiada cinta". Jika kita renung sejenak..Cinta itu penuh dengan gejolak asmara, hati yg membara dan perasaan yg teruja yg dipenuhi dengan warna warni kegembiraan..betul kan..apabila membicarakan tentang CINTA dia tidak lari..harus dan mesti ada saling kaitan dengan kegembiraan..nah justeru ini lah penyebab utama kenapa bila di hati tiada cinta. Masa² hangat bercinta, pernah kah kita terfikir..esok hari dan hari yg mendatang hubungan kita bersama si dia akan berubah walau sekelumit dalam sekelip mata..? Mustahil kan..tapi inilah kenyataanya...setiap kita dijadikan bukan sempurna dan pastinya hati kita ini akan berubah dgn arus semasa dan peristiwa² yg TAK KAN kita sangka..jika sampai chapter yg demikian..pastinya hati ini terasa kosong..berkecamuk..marah serta bosan dgn apa yg terjadi: Masih ada ikatan tetapi hati ibarat lampu yg kehabisan minyak..malap. Apa yg terjadi..?? kadang² kita tak tahu pun apa yg terjadi terhadap hubungan kita bersama pasangan. jangan direnung lagi segala monolog "apa salah ku..kenapa terjadi sedemikian rupa..? Pada akhirnya..dalam konteks percintaan, wujudlah istilah Bila Di Hati Tiada cinta walau masih ada hubungan yg tidak tahu arah seterusnya atau sampai dimana kesinambungannya.. dan kadang² kita berharap Tuhan lah yg akan menentukan segalanya.. Adakah kita akan berputus asa dan hanya biarkan masa yg akan menentukan hubungan tersebut...? sy sebagai pemerhati pun tidak tahu bagaimana mahu merungkaikan kemelut sebegitu...