Statcounter

Saturday, January 17, 2009

Stupidity Won't Kill, But...

You guys pernah ka jadi org yang ditugaskan jadi leader? Tanggungjawab kamu adalah to make sure that kerja berjalan dengan lancar dan semua org bawahan kamu buat kerja dorang. Sia rasa, nda kisah la dalam apa2 situasi, kadang2 mimang kita diuji juga dalam menangani mcm2 karenah manusia. Biasa la, ada orang yang IQ dia tinggi sikit atau rendah sikit dari yang lain. So, sepa mau diblame ni? Terlebih didikan atau terkurang didikan?
Sia dengar tu cerita kawan2 sia yang menangani karenah org bawahan dorang. Macam2 karenah ba timbul. Ada yang disuruh buat A, dibuatnya B. Baru2 tu, ada kawan sia mengeluh panjang ba. Dia cakap dia sudah suruh tu satu pekerja dia ni buat satu list kerja sementara dia ada urusan di luar ofis. Satu kali dia balik, buli2 dia nampak tu pekerja kan duduk termenung saja. U imagine la 4 jam u tiada di ofis, tiada satu pun kerja yang dibuat. Itu pekerja cakap, “Macam tidak ngam pula sia tinguk kalau tu barang kena buat mcm tu.” Heran terus ba kawan sia. Sebab masa dia kasi tu kerja, tu pekerja angguk ja mcm tau ja apa mau dibuat. Selepas 4 jam terbuang begitu saja, senang2 ja dia cakap dia tidak tau buat tu barang. So kawan sia ni, apa lagi. Dengan geramnya, dia tunjuklah macamana mau buat. Simple explanation saja. Sampai tu pekerja punya muka tersipu-sipu sebab dengan penerangan begitu simple, baru dia tau itu kerja sangat mudah ba. Jawapan dia, “Tau la sia ni, lambat pikap sikit. Teda degree kan.” Terus dia buat muka yang seolah2 dia cakap, “Opps, bukan salah sia. Mimang tahap pendidikan mcm sia ni, sia nda akan terpikir buat tu barang mcm tu.” Sia dengar kawan sia cerita pun sia buli panas hati ba. Hahahaahahahahah. Bikin panazzz betul. Buli2 dia cakap macam tu.
Ada lagi satu kejadian yang lain. Kawan sia ni ada kedai pengantin ba. Masa tu dia keluar, so staff dia call. Dia tanya ada customer mau beli ni “satu benda” yang teda kena display price. So kawan sia ni berabis la tanya, “Barang yang mana satu ni?" Staff dia tu cakap..."Yang macam REBEN2 yang ada BUNGA ni ba...” So, when dia describe tu benda sebagai REBEN yang ada BUNGA, automatik kawan sia pikir itu adalah one of koleksi reben2 yang ditaruh bunga, which harga inda lari RM1.50 ja gitu. Satu kali, bila kawan sia sampai kedai dia, rupa-rupanyaa... itu REBEN2 yg ada bunga tu adalah CORSAGE – iaitu description yang lebih tepat adalah, BUNGA yang ada REBEN. Dan yang paling patut dia sebut adalah, Bunga yang ada pin di belakang..HA, itu la explanation yg paling2 cikai dia buli kasi ba. Harga satu pun dekat RM5 ba itu barang. Gara2 itu staff dia kasi explaination salah, itu CORSAGE hampir HABIS di pajak oleh tu customer sebab terkejut harga begitu murah untuk CORSAGE orkid yg begitu cantik. Punya la kawan sia control abis sudah tu marah dia sebab kesilapan itu TIDAK PATUT berlaku, tapi berlaku juga... gara2 apa? Wait until you hear apa staff dia cakap. “ Tau la sia ni. Sekolah pun nda tinggi. Sia nda tau macamana mau cakap.”
Terus kawan sia cakap. “PUNYA BUDUH!!!!!!!!! Ini bukan pasal kau SPM saja ka, atau kau ada degree ka, PHD ka, ini semua org yang asal ada OTAK pun buli buat sudah ba. Kalau setakat mau describe satu benda Bunga yang ada reben kepada Reben yang ada bunga pun tidak tau, apa lagi lain2 hal? Lepas tu, kasi harga RM1 untuk satu barang yg harga RM 5, walaupun dia sudah tau standard harga barang2 di kedai tu mimang simpang malaikat 44 mau kasi harga mcm tu punya murah untuk barang yang begitu cantik. Kau bawa kau punya sijil SPM pun sia buli kuyak depan2 kau ba sebab ada otak tidak mau pakai.” Berabis sia ketawa baa sebab dia cakap tu bukan depan pekerja dia, tapi depan sia! Lepas geram la ba tu. Hahahahahaahhaaha. Sakit sudah perut sia ketawa ba. Tapi, sia actually quite setuju juga dengan kawan sia tu.
Kalau semua org mcm tu, bila mau maju. Hanya kerana kau SPM dan boss kau ada degree, kau rasa kau akan melanggar hukum kalau kau berpikir jauh sikit dan bertindak cerdik sikit – sebab kau rasa, tahap pendidikan kau tu mimang kau ada hak untuk jadi lembab sikit, dan buat mcm2 kesalahan bodoh, alasan? – “Mimang akal sia ni nda seberapa, sebab setakat SPM saja kan”. Tolonglah, jangan benda ni berlaku sama sia sebab I can't promise to be gentle. Bukan apa, begitu byk SPM leavers yang cemerlang di luar sana, kau di sini masih lagi sibuk bercakap, Sia ni SPM leaver saja, mimang ada pikap sikit. Come on, get a life. Paduli apa kau ada SPM saja ka atau ada Degree, kau buli buang laut itu sijil kalau kau TIDAK BOLEH APPLY even the most simplest common sense. Itu pendidikan yang lepas2 tu nda payah mau kana ungkit2, yang penting, depan mata tu u guys buli handle ka tidak? Come On La!!!
Do Something Smart Today. Start Somewhere!!!

4 comments:

Anonymous said...

nice words u have gurl..... barabis sia katawa baca nie blog ko nie...ekekkekek.... komen dr sia baini kambing_hensem
anyway campin la ko....sia tabik sama ko.......apa yg ko sakap tu suma butul.....sia pun SPM saja nie... tu la lojuhim nie....

Twofivesix256 said...

Hi kenn heheheheh... deii, kau pakai tu Open ID bah di tempat comment tu then you tulis la your nick yang hensem tu, kan senang sia kenal kau. Heheheheeh. Anyway, thanks for singgah2 my blog kio ken. Keep reading!

Anonymous said...

wakakkwkakkwkaaaa!!!! sia sangka bawa om dr florest keja jak zumpa ni maciam punya situry.
kalo sia kawan ko tuss sia sakap "BAGUS LAGI SIA AMIK SATU IKUR MUNYIT DR SIA AMIK KO KEJA!!! " LOLZ

Twofivesix256 said...

*Lols. Kau jua la paling brutal o jon. Sia pun nda sampai ati ni mau cakap mcm tu. Jan kau samakan dengan om2 yang tahan telinga tu ah. Heheehehehhe :P