Statcounter

Tuesday, January 13, 2009

Maybe It's Not All About Getting The Best...

Hi guys… you guys sedarkah one fact about hidup ni? Kita sentiasa mencari sesuatu yang bagus sedangkan sesuatu yang bagus tu biasanya terpulang kepada PENERIMAAN kita sahaja. It’s all about us accepting things as they are.
Dalam hidup kita sehari-hari…cuba pikirkan satu perkara. Kita sentiasa mencari perkara2 yang terbaik, mencari org yang terbaik untuk dijadikan kawan, mencari barang yang terbaik untuk dibeli, mencari baju yang terbaik untuk dipakai… all those stuff la. Imagine la tekanan yang kita hadapi hanya untuk dapat perkara2 yang terbaik dalam hidup kita. Istilah TERBAIK itu pun satu perkara yang SUBJEKTIF dan tiada satu standard yang sama yang boleh dipakai oleh semua orang.
But one point dalam life sia, sia discover yang IT’S NOT ALL ABOUT THE BEST thing, but it’s all about how to make something THE BEST it can become to us. You want example? Bukan semua perkara tu kita ada pilihan. Example yg paling bagus, if you have a child la. You tidak boleh pilih. You akan terima seadanya anak darah daging kamu sendiri. Apa pun kelemahan dia, kamu akan terima. Kamu akan tetap sayang dia. Macam juga kita sendiri sebagai anak. Kita tidak boleh pilih siapa ibu bapa kita atau siapa akan jadi keluarga kita. Baik buruk dorang kita akan terima. Walaupun ada perkara yang buat hati kita sakit hati, perkara yang buat kita tertekan – kita akan cari juga perkara2 baik untuk dihargai. Dan guess what – macamana teruk pun, sia confirm u guys still boleh cari begitu banyak perkara untuk disyukuri.
Aha… then masuk dalam subjek mencari pasangan hidup. Dari masa kita mula2 sudah mengenal perasaan untuk mencintai dan dicintai, kita mula menetapkan standard macamana pasangan yang kita mau. Masa awal2 tu, kalau buli, kita mau yang paling baik, paling cantik, paling pandai, paling kaya, paling memahami, dan macam2 jenis paling lagi. As you grow older, standard tu sudah berubah. Kita mula kasi longgar sikit tu syarat. Kita cakap, cukup la kalau tu orang paham sia, sedap mata memandang, ada pendapatan tetap, ada pegangan agama…etc. Now you know maturity tells you the fact of life yang kita sebagai manusia yang tidak sempurna ini, apa saja yg datang dari kita pun tidak sempurna. Kadang2 kita punya permintaan tidak munasabah. Kita sendiri pun sudah tidak membuat satu jangkaan yang realistic terhadap apa yang boleh diberi oleh hidup ni sama kita.
Cuba u guys pikir… kalaulah kita tidak taruh jangkaan yang begitu tinggi, mungkin tekanan kita pun tidak begitu tinggi juga. At the end of the day, kita akan find juga the ways to accept things as they are. Contoh yang paling baik – your marriage. Mula2 tu you marry atas dasar cinta, but lepas kawin, u nampak semua baik buruk pasangan kamu. Lama2, mcm2 masalah timbul. Cinta pun semakin padam. Sudah tiada sudah perasaan berapi-api. But if you have the choice to leave your marriage, BELUM TENTU lagi kamu akan buat. Sebab apa? Sebab hidup sudah mengajar kamu bahawa IT’S NOT ALL ABOUT GETTING THE BEST. Your marriage is not the best thing for your life, but you kena pikir pasal anak2, keluarga, kewangan dan macam2 lagi. Akhirnya, marriage kamu tu terus bertahan, walaupun hati kamu terluka. Walaupun cinta kamu sudah berpindah sama orang lain yg bukan pasangan kamu. Kalaupun kekasih baru kamu tu sudah sedia tunggu kami lepaskan keluarga kamu, still belum tentu u akan lepaskan keluarga kamu tu. Sebab hidup ini LEBIH daripada just to GET THE BEST. Hidup ni adalah berkaitan dengan pengorbanan dan penerimaan.
Speaking of looking for the right one. Then the question arise. “What if your partner is the person yang semua org reject, dan hanya kau sorang saja yang dapat terima dia?” SO WHAT, kan? Kenapa mesti pikir pasal apa yang orang cakap. Kenapa la manusia ni terlalu sangat menyusahkan diri dengan benda2 mcm ni. Adakah kita sedar kehidupan ni terlalu singkat? Sia gerenti la, kalau la sia ni jenis org yang tidak dengar apa orang cakap, mungkin sia boleh 10 kali ganda lebih baik dari diri sia sekarang ni. Pikiran kita ni yang actually betul2 menyusahkan diri kita, menyesatkan emosi kita dan memporak-perandakan hidup kita saja.
Sia harap, dengan menulis perkara2 ini, sia boleh ajar diri sia sendiri untuk sedar akan erti sebenar di sebalik kehidupan ni. Sia kadang2 cuma pandai menulis saja, tapi sia sendiri pun sangat lemah. Sia cepat lupa dengan perkara2 magical yang sia discover about life. Sia harap, dengan tulisan2 sia di blog ni, sia sendiri boleh belajar sesuatu.
Anyway, one thing la. Sia selalu cakap perkataan “appreciate” sebab itu adalah satu verb yang betul2 indah. Kalaulah kita tau appreciate apa yang kita ada, kita akan rasa diri sentiasa bertuah, walaupun mungkin pada org lain, kita tidak lebih dari sebutir habuk saja. WHO CARES? Asal diri sendiri rasa yang kita ni cukup bertuah, teda sepa yang boleh kasitau kau sebaliknya. It’s myself and my life. None of their gawddamn business, kan? :)
SO, best atau tidak life ni – semua terpulang sama penerimaan masing2. I always go for – GIVING THE BEST to this life, and who knows it’s the only way that life can give you back the very best. And yet…THE BEST – is also defined by you. Think about it :)

6 comments:

Anonymous said...

ni budak arrr kisi kisi manyak sdah pikiran dia wooo!! jan lampau manyak pikir bah my litol kosayangan :)) jangan kelirukan tu pikiran...kita manusia idup sementara saja..pikiran POSITIP ni yg paling penting :))sbab idup kita ni suma tia perfek kalo kita pikiran negitip...sia nda pandai jua ni nasihat...sbab sia punya palahotak pun sontoloyok jua neh :D~~ camna pun broth wish sma ko happy all the times dan GOD BLESS !!

Twofivesix256 said...

Thanks lalingg muahsss. Capat jua kau comment jon, sia masih lagi mau edit bai tu. Hehehehehe. Thanks kio abang kesayanganku

Kimi . Wiz . Khalifa . Kenji said...

Wew`~! iSK`~iSK`~iSK`~! Faning trus sy o0o0...mo mintak tulung c ulal lelet kepala sy dulu ni taw.... klu ndak pon, mo ditampar luk..hehe..but... nice blog`~! Wew`~!

Anonymous said...

wew~~!! zong zo zong~~!! pala mana yg mo d tamfar atau d lelet tu arr jagung ??? up or daun ?? wakwakwak ~~peaCe BebEh~~!!!!

Anonymous said...

haiyaa napa sia p pakai anonoymuz lagi tu arr ?? kali ari rabu ni ari ada tu stc atau toto!! bagus sia p bili luk jagung!!mo juin venture kah jagung ? wakwak

Anonymous said...

NaNtung here... this topik kan.. memang kita selalu dengar.. bcoz its all about life ba kan ?? {bagi sa la]... tapikan terus terang sa katakan d sini... dari kita suda mula pandai fikir sampai kita suda nanyuk kan... ni semua ayat2 ni kan tia perna akan hilang ba... dia akan sentiasa balik2 dengar/baca... dan mungkin ni adalah kekuataan seorang manusia dalam dirinya menjalani kehidupan.. ermmm... hehehe