Statcounter

Saturday, January 17, 2009

Cinta? Wah...Penatnya!

Semua org tau yang being in love ni mimang sangat2 indah. Kamu rasa kamu mcm berada di cloud-9, floating in the air dan kaki tidak memijak bumi. Kamu tanya Kenapa? Jawapannya, Cinta. Cinta itu memang sangat indah. Tapi cinta tu juga membuatkan kamu tidak duduk diam. Dia buat hati kamu sentiasa bimbang. Kamu bimbang sesuatu yg buruk akan berlaku sama kekasih kamu bila dia keluar rumah. Kamu bimbang keselamatan dia. Kamu bimbang dia jumpa sama girlfriend lama dia. Bimbang tu satu hal. Lain lagi cemburu. Bila dia cakap dia attend satu majlis keramaian atau function yang kamu tidak dapat ikut, hati kamu mula terdetik rasa cemburu. Cemburu kalau2 ada perempuan yang akan menarik perhatian dia dan akhirnya buat dia jatuh hati dan lupa pada kamu. Not only that, bila dia sebut perempuan lain, wajah kamu mula berkerut dan hati kamu tidak senang. Di dalam hati terpikir, adakah kekasih sia ni diam2 menaruh minat sama orang lain?
Bila kamu ingin melakukan sesuatu, kamu berpikir dua kali. Adakah perbuatan kamu tu akan mendatangkan prasangka pada kekasih kamu? Kamu takut dia salah paham. Kamu takut dia cemburu. Pikir punya pikir. Entah berapa kali kamu stop daripada membuat apa yang kamu mau buat, hanya gara2 menjaga hati kekasih kamu yang kamu sayang tu.
Rindu…ini lagi satu. Rindu itu begitu menyeksakan. Dia jauh daripada kamu sekejap saja pun, hati kamu tidak sanggup. Kalau boleh mau berkepit saja sama dia. Tapi kalau terpaksa juga berjauhan, setiap saat hati kamu dibelenggu dengan kerinduan. Terlampau rindu, sampaikan air mata pun mengalir. Best tu best juga kalau sekali sekala berjauhan, tapi kadang2 perasaan tu tidak tertahan. 1 hari bagaikan setahun.
Air mata – nda payah cakap la. Adegan air mata mimang bila2 masa saja. Bila dia marah kamu, kamu menangis. Bila dia salah paham dan tuduh kamu bukan2, kamu menangis. Bila kamu terlalu bimbang, rindu dan cemburu, lagila kamu menangis. Dalam bertahun-tahun kamu bercinta sama dia, IMAGINE LA… selagi cinta itu wujud di hati kamu, setiap saat itu adalah satu perjuangan dalam drama emosi kamu sendiri.
WOW…PENATNYA… Kamu lalui lah perkara ini selama beberapa tahun, dan when something bad happen sama relationship kamu, satu bom sudah meletup. Wah, pedihnya hati kamu, sampai makan pun tidak selera. Mau berkurung di bilik dan tidak mau jumpa org. Ada yang tumbuk pintu, hantuk kepala di dinding… sakitt betul. Rasa hati mcm dihiris sembilu. Nangis la sepuas hati. Teriak la sekuat-kuatnya. Asalkan kamu buli kasi luah kesakitan itu… walaupun biasanya lebih ramai yang sudah menyembunyikannya. Hati rasa mcm berdarah-darah. Nafas pun tidak menentu. Dekat2 rasa mcm nyawa mau dicabut. Begitu la siksanya bila cinta itu putus. Tapi…Tiba2…
Tiada lagi kebimbangan. Tiada lagi kecemburuan. Tiada lagi syak wasangka. Tiada lagi kerinduan yang menyeksakan. Yang paling best… Tiada lagi yang akan halang kamu untuk buat perkara yang kamu mau buat. Adegan air mata semakin beransur tiada. Tiba-tiba… begitu banyak bebanan yang terlepas dari bahu kamu. Tiba2 terasa ringan.
Kamu tengok muka kamu di cermin, mungkin kamu bukan lagi org yang sama. Sebab cinta itu pernah buat kamu buta. Buta dengan perkara2 tertentu. Buta sama kemampuan sebenar diri sendiri. Cinta membuat kamu leka dan lalai. Cinta membuatkan kamu hidup di alam yang separuh sedar.
Kenapa harus sia lepaskan cinta itu hanya untuk mendapat perkara2 yang lebih baik dalam hidup sia? Untuk melihat hidup ini lebih baik dari sepatutnya? Kenapa sia harus memilih antara dua? Kenapa dan Mengapa? Kenapa mesti CINTA yang seindah itu, begitu memenatkan jiwa dan raga sia…sampaikan sia rasa dapat kebebasan yang begitu besar bila sia kehilangan Cinta itu. Pikir-pikirkanla.
Alangkah bagusnya kalau kita bleh dapat kedua-duanya. Mungkin masa itu akan tiba juga, siapa tau, kan. :)

3 comments:

Anonymous said...

:) cinta?,, apa tuh cinta?,.,.
bg aku cinta tuh satu yang subjektif,,.terlalu HALUS,, terrrrrlalu HALUS,, sbb ianya terletak dalam lubuk jiwa yang paaaaaaaaaaling dalam,. (hanya Tuhan yang tahu) ;)

mcm yg babe 256 type cni,., hehm,.,. yah mmg bikin panatt,,. kdg sbb cinta,,. kita sndrey lupa kita sepa,,. sbb kita bley jd URANG LEN..,,.hehe, lucu,,,. bnda kcil kita bley sdeyy,, marah,,. gembira,,. (dia kentut pun bley buat kita ketawa,. ya nda?)heheh,., cuba klu urg len,, deyyy,.,. klu bley maki,,kita maki owh,, hahahahah, apa pun,.,. ingatlar,,.
SUKA nda semstinya RINDU,,. RINDU nda semstinya SAYANG,,. SAYANG nda semestinya CINTA,,. CINTA nda semstinya KAHWIN,,. dan KAHWIN nda semstinya utk selamanyaa,,. (wlu semua pun kita mintak bgtu),,.,. ;)


ciao~

Anonymous said...

Cinta? in english is Love.. memang indah... dan semua kita pun mengharapkan Cinta itu selama-lamanya... memang subjektif dan terlalu halus [stujuh]

This topic tell us about kepenatan sebuah Cinta... memang penat dan sungguh menyakitkan kalau tidak sampai apa yang kita harapkan.. tapi kenapa harus sakit sehingga terlupa akan diri kita yang perlu kita sayangi? kenapa harus biarkan atau layan kesakitan itu dlm diri kita? Berfikir sebelum buat ada dikatakan d sini.. itu penting.. adakah kita ada pikir tentang kesakitan/kesedihan sebelum masuk ke dunia Cinta itu? dan adakah kita ada pikir kita buli terima ka semua itu kelak? oleh itu... kita tau Cinta itu penat.. sakit... sedih.. mau tumbuk diding..apa lagi? byk kan? kalau suda berani atau suda sedia.. tidak salah untuk teruskan semua itu untuk Cinta.. jgn salahkan siapa2 kerana Cinta.. tanya diri sendiri.. kekee doiii!! punya jiwang wkakkakakak

Twofivesix256 said...

Ya...you guys punya pengertian tu mimang betul. Thanks for sharing, at least terbuka jua minda kita untuk see it in a bigger picture :)