Statcounter

Monday, January 19, 2009

Kenapa Manusia Tidak Pernah Puas?


I talked to my sister and she kept on mumbling that she doesn’t have enough. Kalau gaji macam tu pun tidak cukup, ertinya berapa2 pun sama jua nda cukup tu. Pecaya ka inda? I don’t have much as her, but then I never complain. I always feel enough. I always feel sufficient. Walaupun I know my life banyak kekurangan, but sia tidak kasi pening kepala untuk pikir benda tu ba. But for someone who has SO SO MUCH more than I do, and still complaining, ini la satu contoh yang manusia ni tidak pernah puas. Bukan salah my sister, but mimang gaya manusia macam ni. Mungkin sia sendiri pun mcm tu juga, cuma dari sudut yang berbeza ja. But then, bukan kah hidup ni adalah untuk kita mendapatkan yang lebih baik dan yang lebih baik selagi kita hidup? So maybe tidak salah untuk manusia mau jadi macam tu. Cuma sia mau share sikit nasihat la. Jangan terlampau-terlampau sangat rasa diri tu kekurangan, sebab sia takut2 u guys tidak nampak kelebihan hidup sendiri ba. TAKUT TAKUT You guys lupa mau bersyukur. Bersyukur tu satu word yang sangat besar untuk sia. Sebab mungkin itulah satu perkataan yang membezakan antara dua manusia tu. Sia jenis org yang bersyukur sama apa yang sia ada, walaupun yang sia ada ni mungkin tidak seberapa. Tapi memandangkan sia bersyukur, sia rasa diri sia sangat diberkati ba.
Tapi, setakat bersyukur saja tidak cukup. Soalan yang timbul” Adakah sia guna sebaiknya apa yang sia ada?” Jangan hanya kerana sia rasa sia sudah cukup bersyukur, sia cuma duduk berpuas hati. Adakah sia guna “pemberian” Tuhan pada sia untuk buat perkara2 baik? Adakah sia sudah gunakan sebaik-baiknya perkara2 yang sia syukuri tu? Nah, that’s another thing right?
Sia pendekkan cerita, mcm ni saja la. Jangan sampai kita tidak sedar benda yang kita ada. Jangan sampai kita tidak tau sebanyak mana kita ada. Jangan sampai kita tengok saja benda yang kita ada sedangkan kita boleh guna benda tu untuk memperbaiki hidup kita. Bottomline is, nikmatilah kehidupan ni dengan semaksima yang mungkin! Sia harap kita semua bahagia dengan apa yang kita ada, dan kalau kita ada masalah, kita jangan putus asa sebab sia confirm sama kamu yang penyelesaian tu ampai2 depan mata kamu. Kita sama2 la berjuang untuk hidup masing2 kio. :)

5 comments:

Anonymous said...

Kenapa Manusia Tidak Pernah Puas?
Kerana beberapa sebab yg jelas :
1. Lupa mensyukuri apa yg diberi
2. Belum bijak mengatur hidup
3. Tidak cenderung utk mengetahui kelemahan dan kekurangan yg perlu dihadapi dlm hidup ni
4. Fikir menggunakan hawa nafsu? dan bukan akal?
5. Nilai dan harga diri menjadi ukuran (mahu sama atau lebih drpd org lain)
6. etc
Ketidakpuasan ini boleh dilihat drpd dua sudut pandangan berbeza,
+ve : menjadikan manusia sering berusaha perbaiki diri dan terus maju hingga tercapai apa yg diinginkan [dunia jg semakin maju kan?]
-ve : menjadikan manusia alpa utk memerhati kekurangan diri dan jika keinginan tidak dicapai akan mengakibatkan masalah/derita..
~itu pdpt sy, nda tau la org lain~ Hehehe...

~world thinker kali ni~

Anonymous said...

Kenapa manusia tia perna puas? ermm... sa sendiri pun tidak perna puas ni... apa yang sa ada skrg org ckp.. ok suda.. cukup suda.. tapi sa rasa belum lagi... jadi bagi sa... perkataan puas tu memang wujud dlm diri manusia, tapi dari sudut yang berbeza juga... puas makan, puas kasi kena orang, dan byk lagi la, ni semua dari sudut yang lain, tapi kalau lihat diri kita sendiri dan tanya diri kita sendiri.. mustahil kita akan ckp kita suda puas.. sebab kan.. mata,fikiran,hati,perasaan dan semua la yang berkerja utk keinginan diri kita sentiasa memainkan peranan dalam diri kita.. itu la sebab kita tidak perna puas.. kalau puas suda mungkin sistem utk keinginan kita tu tidak berfungsi lagi.. kekkeke bagi sa laaa.. kekkekekek

And satu lagi.. bagi saya.. Kepuasan itu hanya akan dirasai oleh diri kita sendiri sahaja.. orang lain tidak akan mengetahui sama ada kita puas atau pun tidak.. ermmmm

Anonymous said...

hehmmm.,., psl kepuasan neh,., sshlar kan,., as human being ,,mmg kita maklum,, setiap bnda kita ada,. kita tidak akan puas ., mawu dr segi apa sekali pun,.,. SEMUA SEKALI lar,.,,.

mcm babe 256 ckp kita patut bersyukur dgn apa yg kita ada,., YAH BETUL,,.NO DOUBT psl tuh,., :) ,, tuh sbb kena ingat,.kita neh manusia yang sntiasa ada NAFSU,., hahaah,, bkn nafsu tuh jak aaaa,.,. GENERAL taw,., nafsu marah,.,.mkn,, tuuuut',., mcm2 lg lar,., OTAK kita yang harus ctrl suma tuh,, ditambahi dgn ILMU dlm dadaa,,melain kan kita MATI then semua tuh akan STOP!,.,,.

selagi kita bernama manusia 1% dr 100% dlm jiwa kita MESTI ada rasa TIDAK PUAS HATI~,., cth paling mudah,.,.org gaji rm500,., mawu dpt lebey dr tuh sdh,., (sbb rm500 mana cukup blanja owh utk idup skrg),. okies,, pigi pulak step seterusnya,., dptlar dia rezki pigi gaji rm1000,,, still nda cukup (masa tuh gaya idup sdh mulai berubah skit2,.,. byk lar pakai duit),., ok pendekkan lar critaa ,., dia sdh beribu-ribu gaji dia,,. nah,.,masa tuh lagi larr,.,. kos idup makin meningkat,.,. makin mawu maju dgn status gaji yg ada,, nahhhh nahhh nahh,, dlm hati msti ckp,,. (isk klu lar,,. aku mcm urg tuh-jutawan,., isk,. klu lar,,. duit aku tmbh byk neh,, isk klu lar,,kalau kalau kalau,.,.,. )

even millionnaire pun msti terdetik di hati dia KALAU lar,, (aku dpt idup lama,, dpt tmbh kekayaan aku lagi dan lagi dan lagi dan lagi),., nah,, bley nmpk kan?,.,,

ingat jak.,., KELEBIHAN yang kita ada pasti satu KEKURANGAN,., pada urg len,., dan BEGITU juga SEBALIKNYA,,.

lueeee pikirrlarr sndreyyyyyyyyy,,, hahahahha


Trully MeMySeLf & i;
ciao~ ;)

Anonymous said...

kenapa manusia tia pena puas ???
susah mo explen ni buzz!! sbab...sampai lah manusia jumpa tu tanah bersais ampat kali anam pun sempat maseh lum puas puas ati tu fungsui!! emmm satu jak ungkapan paling sonang iyalah itu lah yg d namakan MANUSIA!! hehe... peace bebeh!!

Twofivesix256 said...

Sia setuju dengan pandangan korang semua. Maybe kita tidak patut persoalkan, Why manusia tidak pernah puas, sebab itu mimang satu soalan yang tidak patut ditanya. We define our own kepuasan dan selagi kita hidup, mesti kita sentiasa mau dapat yang lagi baik. So masing2 cari kegembiraan masing2 la, itu lagi senang cakap :)