Statcounter

Wednesday, August 26, 2009

Moments Worth Remembering: A Special Birthday Wish For My Big Bro, Ulal @ Jojon



A lot of people have been curious why on earth did I pick Jojon as my big bro. Since almost a year ago, I have received a lot of funny questions regarding the special attention that I give him. He gets a tribute page in my blog less than a month after I release this blog and then I made a logo for his nick for the channel’s website with my signature on it. This is what you guys could see. What most of you guys couldn’t see is what’s happening behind the scene. How many little disputes about this that happened outside the channel – all revolving around my relationship with my big bro. Some of them made me burst laughing. Some just refuse to accept my answers. But it’s too late. I rest my case.

So I take this chance to write down a few things, just for the two of us to remember the fun moments yg sia pun almost lupa. Nasib sia sudah asah balik ingatan sia.. First…sia mau cakap awal2… Jojon jangan nangis ahh bila baca. (*Lols.)

1. Setahun yang lalu, sia ni chatter baru. Teda sepa kenal sia. Tapi Ulal made me feel so welcomed walaupun dia masih unsure sia ni lelaki ka perempuan. Dia ni betul2 tidak pakai double standard and langsung tidak berlagak yang dia ni chatter lama. Walaupun baru first time nampak nick sia, dia tetap chat dengan rancaknya dengan sia di channel tu.

2. Baru beberapa hari chat dengan dia, sia sometimes masuk channel pakai nick lain untuk parking bila sia tidak free untuk chat. Sia tertangkap juga line masa dia tanya2 dengan chatter lain, “Ada nampak itu Twofivesix[256] kah?” Sia terkejut juga sebab rupanya dia ingat juga dengan sia walaupun sia ni chatter baru yg tidak dikenali. Then yang sia paling terharu adalah bila dorang chat pasal paintball. Dia nda sedar sia ada parking nick di channel tu guna nick lain. Dengan bangganya dia cakap, “Kalau sia main tu paintball, sia mau tembak si 256” – Terharu I. (*Lols)

3. Kami menjadi teman seperjuangan dalam jangka masa yang singkat saja apabila menjadi mangsa kickban script gara2 flooding – sebab awal2 pagi lagi kami membising di channel, and biasanya, tiba2 saja tanpa kami sedar, kami dua2 sudah berada di luar channel. Lepas tu, kami akan meminta kesian di channel #Sabah untuk minta kana unban di #KK. Kalau salah seorang dari kami masih selamat dari kena kick, kami akan tolong sorang lagi untuk minta unban. Masa ni sia terharu juga, sebab dia akan penat2 private message sia, “Ui bebeh, buli join sudah tu channel balik” *Lols. I mean, kesungguhan dia supaya kami sama2 boleh buat bising di channel – cukup mengharukan sia. *Lols

4. Sudah sibuk2 bising di channel, akhirnya si Ulal pecah tradisi dengan private message sia untuk lebih daripada cuma untuk bagitau yang sia sudah kena unban. *Lols. Awal2 tu sia rasa serba salah sebab sia ada satu policy untuk tidak layan private message – but since dia adalah si Ulal yang sudah jadi kawan membising sia di channel, then sia jawab juga dia. Sia masih ingat lagi apa dia cakap dengan sia. “Siukk betul chat sama kau oh, bebeh. Mesti ada saja topik yg best.” Itu dia yang cakap ahh, bukan sia. (*Lols).

5. Then dari sana, dia mesti private message sia bila dia tau sia ada di channel. Sia langsung tidak imagine yg sia akan rapat dengan dia ni, sebab masa tu, sia punya tujuan untuk masuk chatting adalah untuk berhibur dan hanya akan chat di public channel. I initially didn’t want to get personal with any of the chatters, actually. Sia tidak suka soalan2 private yg sia terpaksa jawab kalau sia layan chat di private message. Tapi Ulal sudah proved himself yang dia sangat berbeza dgn yang lain sebab dia tidak bagi sia sebarang tekanan. Masa kami chat, kami akan mostly ketawa saja. From there we start cerita about kenangan masa kecil2 dan dia ni sangat suka sharing cerita. Sia masih ingat yg sia betul2 terharu sama cerita masa dia kecil – sampaikan ada sekali tu sia nangis. Hehehe. Ulal cakap, “Jangan nangis.” Dia memang macam tu. Selamba ja bila suruh org buat benda2 yang berat. Hahahaha. Yang sia geram dengan si Ulal ni, oleh kerana dia mula rapat dengan sia, so sia akhirnya show juga perangai sebenar sia sama dia. Actually I only would like people to know me as si Twofivesix[256] yang flirty dan happy go lucky mcm yg orang nampak di channel.

6. Sia ingat lagi bila picture sia kana display di website tanpa izin, sia betul2 kecil hati dan tanya sama si Ulal apa sia perlu buat sebab kalau mau diikutkan hati, sia akan mengamuk buat kali pertamanya. I imagined nobody wanted to see me that way after I’ve been nice to most people. Tapi sia tanya dia dulu sebelum sia buat macam tu, and then Ulal tulung cakap sama org tu yang sia kecil hati sebab pic sia kena display tanpa kebenaran, so orang tu minta sorry dengan sia, dan semuanya settle. No hard feelings. My point is, walaupun pada mulanya Ulal sudah tau serba sedikit tentang perangai sia, dia cuba juga untuk paham sia instead of asking me to change my ways. Yes, walaupun sebenarnya dia kurang setuju juga dengan style sia tu. (/me garu kepala buat2 nda tau *Lols)

7. Kalau sia try to experience how it feels to be Ulal’s little sister, then I recall a few things. Pernah beberapa kali dia tulis memo pun gara2 sia yang suruh. Masa dia sudah jadi op, sia buat permintaan yang bukan2. Dia pernah kena smash sebab entertained permintaan sia yang bukan2 tu dan dia tidak sekali pun blame sia balik atau pun bagitau orang yg – “actually si [256] yang suruh sia buat gitu.- Walaupun sia minta sorry sama dia, but sia sendiri tidak begitu sedar that apa yg sia buat tu actually a bit more serious that it looked. Sia pernah minta pinjam “topi kombat” dia untuk rasa macamana ada di atas channel dan walaupun dia ragu2, tapi akhirnya dia bagi juga. Lepas tu, sia insaf sudah dan tidak mau pinjam topi combat dia setelah Ulal mengalami krisis nickname pada masa tu. Hehehe. (/me injut 1 kali tanda insaf. *Lols). Sia heran juga lepas apa yg sia buat, sia punya lengan ni belum lebam lagi kena cubit oleh dia ba. Hahahahahahaha.

8. After a while panggil2 dia big bro, pada mulanya sia anggap benda tu panggilan biasa2 saja. But then sia masih ingat how dia back up sia di channel masa ada chatter cakap kasar dengan sia. Masa tu sia terkejut juga sebab biasanya Ulal ni orang yang semuanya masuk saja. Kalau dia kena maki pun dia selamba ja. Dia biasanya tidak akan timbulkan conflict. Nda sangka pula dia akan back up sia dalam hal2 yang kecil mcm tu. Dan ada sekali tu sia pernah kena kritik secara terbuka oleh seorang chatter masa di public channel. Orang tu cakap sia ni keterlaluan dan suka kasi main2 perasaan orang. Sia mengadu dengan Ulal yang sia rasa perkara tu memalukan sia. Masa tu first time sia nampak si Ulal start sudah mau panas masa dia minta penjelasan daripada chatter tu. Nasib la sia cepat2 suruh dia stop and hal tu tidak berlanjutan. Itu adalah antara moments2 yang sia start rasa yang dia sebenarnya bukan setakat big bro pada nama saja. Dia memang treat sia mcm little sister dia.

9. Dia selalu nasihat sia supaya pikir secara positif. Jadi sebelum sia cakap apa2 yang negative, sia akan ingat apa dia cakap dan akhirnya sia tidak jadi teruskan benda negative yang sia mau cakap tu sebab sia tau apa jenis teguran yg akan dia cakap. Dan sia selalu kasi susah dan kasi pening dia bila sia mengadu tentang satu2 hal – terutama melibatkan perangai2 orang2 tertentu yang buat mcm2 perangai yg cukup memeningkan sia. Dia layan juga sia walaupun dia ada hal2 lain yg lebih penting untuk dia pikir. Walaupun di blog ni, some people think I’m quite strong and very opinionated, but Ulal has seen that fragile side of me. Benda yang remeh2 pasal guys pun sia akan minta pendapat dia. Sia selalu tanya dia soalan2 yang paling bodoh di dunia. Kalau dia teda kesabaran dan kematangan, lama sudah dia pecat sia dari jadi little sister dia. *Lols.

10. And last but not least…about this blog. Page tribute untuk Ulal yang you guys can visit from the link here, is actually a new page. The old page adalah yang original. Much simpler, tapi very raw and straight from the heart. Sia renew itu page dia sebab sia rasa sia sudah meng-anak-tiri-kan big bro sia sendiri sebab page tribute untuk yg lain tu lebih cantik dari page dia. Pecaya atau tidak, tribute page yg dorang dapat di blog sia ni pun pernah jadi competition juga. “Oh, my page is better than Jojon’s kan? Merajuk la your abang that.” Jadi pasal tu la sia buat page baru untuk dia, dan almost everything sia renew, termasuk the text. One thing yang Jojon tidak tau adalah, I KNOW yang dia sangat suka tu page lama dia, dan dia rasa upset bila sia cakap sia sudah padam tu page lama dan tukar baru. Sia dapat rasa perasaan upset dia tu. Tapi actually sia masih ada simpan baitu text dia semua. Dan yang kamu perlu tau, pasal itu new tribute page untuk dia, Jojon pun berkorban juga. Pasal sia komplen pic dia ambil pakai hphone tu kecil, jadi masa tu baru dia beli digicam dia. Sudah dia snap pics cantik2 untuk bagi sia, but sia kasi modified lagi tu pics dia, dan bukan bagi yang full version. Sia sedar di mana kekurangan kerja sia tu, but sia hope dia akan senyum juga bila tengok video dedication yg I made for him dengan lagu Numbalanku. Apa pun, sia dapat rasa yang Jojon tetap suka sama page lama dia yang sia first buat dulu. Since that I don’t give him the choice, sia harap sia boleh make up for EVERYTHING dengan this page yang I made for his birthday ni.
Arrghh…sudah cukup 10 ka? alalaalala… Bulum abis lagi sia mau cakap ni!! Bah sambung! *Lols

11. Speaking of this blog of mine, I know Jojon ni ada pening sikit kalau mau baca English punya post. Tapi sia terharu juga sebab dia still berusaha untuk paham apa yang sia try cakap dalam English posts dlm blog sia ni. Masa line streamyx dia ada problem selama 3 bulan, sia sedar sia asyik tulis English. Cos I know my Jojon won’t be around to read my blog. Sedar nda sedar, the reason why I write some of my posts dalam Sabahan Malay is also because of him. Judging from how frequent dia tulis comment di blog sia ni, dan comment dia banyak yg lucu dan comel2, dia adalah one of my blog’s greatest supporters.:) Yes, walaupun sia tau ada juga my silent readers yang tidak miss check my blog hari2. Mesti u guys pun sangat familiar sudah sama big bro sia ni. Dia la ba big bro sia yg sia selalu sebut dalam blog ni. Dia la juga orang yg sama yang bagi sia tu panggilan Bebeh256 yang kemudian diikut oleh chatters lain. Dan sia pun tidak sedar since when dia selalu panggil sia Kocayangan – which in proper language means Kesayangan. *Lols. Funny2 ba words yang si Ulal pakai ni. Cumil kan guyss… *Lols.
12. Sebenarnya, bukan senang untuk jumpa seorang manusia yang sesuai untuk kita jadikan abang atau adik angkat. Mesti ada kualiti tertentu yg betul2 ngam. Chemistry mesti bagus. Believe it or not, Jojon and I adalah dua manusia yang sangat berbeza. Ada part2 tertentu yg kami memang totally strangers to one another. As a matter of fact, kalau lah ditakdirkan kami ni first terjumpa dulu di dunia nyata, mungkin kami tidak akan jadi kawan pun disebabkan oleh personality kami yg bertentangan ni. Hehehehehe. Satu pengajaran untuk diri sia sendiri. Sebab in real world, sia tidak akan bagi diri sia peluang untuk kenal orang dengan lebih dekat lagi, apa lagi kalau personality yang berbeza. Now sia mau thankful juga with the technology yang connects people. At least we discover satu cara how to connect orang dengan element yang berbeza. As a result, now we manage to forget our differences and found persamaan kami. Now lepas sia tulis panjang lebar semua ni, sia sedar all over again yang It’s not a fluke. Memang dia la yang sia mau untuk jadi big bro sia. Walaupun dia ni supernasty, but dia sangat respect sia dan jaga hati sia. Kadang2 bila nampak dia chat di channel, sia rasa mcm mau tutup mata sia pakai jari sebab sikit pun teda tapis ba. *Lols. Balik2 nokotigog my heart bila meninguk dia chat sama org di channel. Tapi bila chat sama sia, lain betul bahasa dia ba. Rasanya nick ulal tu terlampau humble untuk dia. Kadang2 sia rasa dia ni sepatutnya tahap King Cobra sudah baini. HAHAAHAHAHAHAHAHAHAHA (/me pingsan tawa) *Lols.




Happy Birthday My Dear dear dear big brother. Wish yg life kau akan lagi2 bagus lepas ni, dan rezeki bertambah-tambah. Diberkati dengan kasih sayang yg tidak habis2. The same wishes juga untuk sister in law and niece sia, and also mom – semua pun lahir August juga. Ingat tu laling, inda kisah la mana kekurangan kau, but semua responsibility kau buat dengan baik, you’re a good son to your mom, and a good father to your kids, a good supervisor to your workers and a good worker to your bosses and also, a good big bro to me. Mimang sia nda akan terjumpa lagi big bro mcm kau ni. Thanks for everything ahh…and sia mau thanks yg tersangat2 banyak pasal banyak sabar dan tahan hati saja dengan dugaan menjadi big bro sia selama ni and thanks banyak2 pasal sayang me as your litol kocayangan. Jan kau nangis ahh baca ni…nanti me gelitik kau that. Hehehehehe. (/me terus silau mata akibat sinar mata si laling. *Lols)
God Bless You. :)

4 comments:

ulal said...

uinaaaaaaaaaaaaaaaa ni barulah hadiah yg sangat sipisil utk sia :)))) (sampai besinar mata) wakwak
lawaaaaa tulll tu pic dear .. siksi lagi tu paha utk sia lepak lolzzzzz
"rupa2nya siuk pula ada litol sis kocayangan" <---- mang tepat pa yg pena sia kastau kan laling :)))) hadiah yg sangattttt bernilai utk sia ni tau :D
/me buka tangan puluk erat2 kocayangan sambil siom pipinya say "THANX,makasih,arigato,sehseh" arrr cayanggggggg muahhsssssss

AngeL BeaR said...

happy birthday jojon!

ulal said...

/me buka tangan minta hugss juga dr c dingo haha gumbiranyaaa kehidupan sia neh :D thanx arr dingo :)))

Twofivesix256 said...

Hehehehhehee...Glad you like it laling. U asked me berapa lama sia guna untuk buat this post, sia malu mau kastau sebab it looks as if it took me a long time, but actually itu graphics semua sia buat the dalam 2 jam before sia post. Itu text ja sia taip separuh2. It's simple. Ada benda yg jadi senang ba kalau kita buat -- sebab semua ada di dalam hati sudah ba that. hehehehehe. *kiss