Statcounter

Friday, November 20, 2009

Be The Person Of Your Word

Morning everyone. Pagi2 lagi sudah berceloteh. Hehehehe. I want to sembang2 with you guys before I start my work today. This is about “Keeping your word”, iaitu tepati janji. Or tidak semestinya janji. At least when you say something, it’s virtuous to keep your word. In other words, Cakap serupa bikin.

Actually, I always claim that I take promises seriously tapi setakat claim saja pun teda guna. Sia sedar kelemahan diri sia sendiri especially when I deal with my customers. I tend to say OK sama semua benda. I said I could finish it at certain date, tapi bila that date sampai, actually sia belum siap pun. And I simply said, Ala, sorry. Belum siap lagi. I feel bad actually. Pada mulanya sia selalu cari excuse bahawa sia tidak patut dipersalahkan sebab sia ada reason why sia delay those works. Sia selalu refuse to care if my customers tersinggung atau tidak dengan sikap sia tu yang tidak menepati kata. Suddenly I felt tired of finding excuses. Sia start sedar yang my perangai yg suka delay kerja, suka melambatkan-lambatkan kerja – actually ini bukan hanya menyakitkan hati customer sia, tapi membawa banyak kerugian kepada diri sia sendiri. So it’s a lesson to learn. Sia tidak boleh bagi alasan yang sia terlampau sibuk. Sibuk pasal apa lagi kan? Mestipun sibuk pasal customer. But then sama juga my customers aren’t too happy. Jadi, apa lagi yang sia boleh buat dengan baik kalau kerja sia pun sia perform macam tu saja? Memang teruk.:P

Then sia try to analyze myself pula dari segi di luar bidang kerja. In my social life – adakah I’m a person of my word? Sia selalu pikir yang sia ni among those yang confirm boleh percaya punya. You can tell me all your secrets and I won’t leak. In other words, memang sia adalah orang yang boleh harap. Kunun-kununnya la kan. Hehehehehe. Tapi actually…sedar nda sedar, still I suck juga dalam hal ni. Ada masa yang sia akan ketepikan hal tu and share with someone else about it. Macamana pun, I think that it’s not right to begin with. Kadang2 sia terlupa juga bahawa sia tidak mau ada 2 pihak bergaduh gara2 I leak something that I shouldn’t. Kadang2 sia terlupa bahawa sia kena pikirkan orang lain yg terjejas kalau sia cakap something yang sia tidak patut cakap. Mungkin apa yang sia sudah terbuat tanpa sengaja tu tidaklah teruk sangat, tapi it’s a bad start. Sia tidak mau jadi macam orang2 yang tidak boleh dipercayai. Bagus juga la sia sedar sebelum sia memasukkan diri sia dalam kategori itu tanpa sia sedar. Sia tidak mau jadi just another person who doesn’t walk the talk.

Dalam kesibukan hidup ni, yang kadang2 di luar kawalan kita, memang inilah benda2 yang kita boleh buat. Sedar nda sedar, kita sudah tersasar dari tabiat yang mengamalkan nilai2 murni tu. Hehehe. So today sia berazam untuk mend my ways and hari ni sia akan force myself buat semua kerja2 yg sia delay. Tiada yang lebih baik daripada memulakan satu hasrat murni through making my customers happy first. Sia mau tinguk if kalau sia atasi kelemahan sia ni, berapa kali ganda keuntungan yang sia boleh dapat. Sebab one thing for sure, sia ni terlalu berlembut dengan diri sia sendiri. Now, the challenge is I must finish all the works, so that the new batch of work boleh take over. Kalau tidak, sampai bila2 la sia stuck with kerja2 ni semua. Silly kan?

And one more thing, I will watch my words more carefully now. I must only say apa yang sia mampu tepati. Kalau tidak, bagus cakap terus terang. Sia tidak mau buat orang berharap. Sia rasa sia sudah puas buat benda tu selama ni. Kalau masih nda serik2, bagus sia pi terjun laut la kan guys? *Lols.

Challenge yourself today. If you say you want to meet a friend at 5 PM, you MUST be there at 5 PM. I tell you, bukan senang u mau dapat kepercayaan your friend once you’ve lost it. Banyak benda yang u akan rugi. Not to mention dalam hal kerja u. We tidak sedar yang orang sengaja mau uji kita if kita ni jenis orang yg tepati janji atau tidak. Apa pun, teda kerugian pun if we be the person of our word. Walaupun kerja u bagus, tapi your words tidak boleh pakai, u boleh lose a job tau. Your customer mungkin lari kepada your competitor yang tidaklah sebagus mana. Tapi at least words yang keluar dari mulut dorang tu adalah words yang boleh percaya. Nah…u want ka like that?

My answer is, I don’t want to be like that. So that’s why sia insaf sudah start hari ni.*Lols See what I can do today. Sia mesti siapkan semua kerja tertangguh hari ni walaupun sia terpaksa stay up sampai pagi? (Boleh pecaya ka tu ahh? Erkssss…!!!) Hahahahahahahahaha. Let’s do our best to keep our word to others. That's today's challenge okay. *giggles.

2 comments:

ulal said...

aiik nda buli tu jadi mister tomorow morow tu gia laling..nanti customer pun akan tumorow2 baru mo kaseh keja utk d buat :)) nahhh bagus laitu kalo ko bepikir camni sdah..buli sdah jadi mister kamon kamon bebeh sdah tu :D
/me hugs N wish D besh utk laling :)))

Twofivesix256 said...

Orite sir!!!

Pembetulan: mister tomorow morow? Mises tomorow morow ba laling...silap jantina ja baa yang sia mau betulkan *Lols

/me tapuk dalam baju jojon then berabis ketawa hehehehe.