Statcounter

Thursday, November 5, 2009

Otak Berkarat?

Uiks…Otak pun pandai juga berkarat ka? Alalalaalala… hehehehehe

Hari tu sorang kenalan sia ni singgah kejap. Dia cakap dia mau cari kerja. Dia pernah kerja sama satu company selama 7 tahun, and then dia stop sebab ada crises dengan boss baru. Gaji dia pun tinggi sudah masa tu. But dia lepaskan juga sebab jaga maruah punya pasal. So dia bercadang mau buka company sendiri dalam bisnes yang sama.

But it was difficult for her because she tidak enough funding untuk start the business. Tunggu punya tunggu, dekat 2 tahun juga dia tidak kerja. Nasib baik husband dia ni ada kerja tetap. So hari tu dia datang tempat sia, dan cakap – “Sia mau cari kerja ni.”

Then sia hairan la juga. “Aiks, why tiba2 mau cari kerja?” I’m sure it’s not so much about the money.

She said, “Kalau lama2 sia macam ni, nda lama jadi buduh la sia ni o. Nda buli pakai sudah otak sia ni nanti.”

Alala… ke situ pula dia. Hehehehehehe. Actually, MEMANG BETUL pun!

Kerja dia di rumah kemas rumah, tengok tv, makan, minum dan lain2 yg sewaktu dengannya. Untuk org yg pernah kerja, memang tidak hairanlah kalau dia rasa bosan. Tapi yang lebih menarik adalah – dia paksa diri dia untuk cari kerja sebab dia concern pasal OTAK yang dikhuatiri akan berkarat kalau asyik memerap di rumah ja. Lagipun dia ni belum ada anak. Memang tidak ke mana aktiviti harian dia tu.

Look who’s talking. Sia pernah rasa jadi macam dia. Asyik memerap di rumah. Tapi “memerap di rumah” tu bukan persoalannya. If memerap di rumah tapi otak tu tetap diguna secara aktif, still it’s the same with working. Cuma kurang di aspect socializing ja. Sia pun pernah ada affect kena “Otak Berkarat” ni. Betul baa guys. Hehehehe. Suddenly kau jadi macam rusa masuk kampung bila hadir majlis keramaian. Macam paning2 ni ba. And then, tu kepala jadi lambat pikap tahap siput babi. Bila orang cakap, lambat kau mau tangkap. Haa, itu adalah sindrom otak berkarat tu guys… don’t play2 ah. (Hahahahahahahaha)

Memang betul. Inda payah tinguk tu fakta saintifik. Ikut logic pun cukup. Sel otak kita ni mati setiap hari. So kalau kita tidak feed our brain with something, memang tiada information yg kena pass pegi sel2 otak lain. Kalau asyik2 dengan main game, chatting, tidur – camana? Hehehehehehe. (Bahhh…sudah2 la bagi pandangan serong sama sia tu ahhh. Bukan sia sindir kamurang ba that. Sia pernah jua macam tu maah.. (padahal saja ja mau cover line *Lols).

So…apa cara yang baik untuk menangani perkara ni? If kamu baru lepas study and tunggu result. Ada yg stuck sampai bertahun-tahun duduk di rumah. How? Ikut pengalaman sia, sia buat ni. Kamu kena FEED YOUR BRAIN dengan benda2 yang informative. The big help is the TV. Bangun awal pagi, turn on tu TV, go watch Hello on Two or Malaysia Hari Ini and The Breakfast Show – Dengar apa ulasan akhbar untuk hari tu. Dengar apa topik perbincangan yg menarik minat kamu. Jadikan benda tu habit. It works, guys. Bila sia sedar yang otak sia sudah start slow, itulah yang sia buat. I think that keeping yourself updated dengan perkembangan terkini di luar sana sangat2 membantu. Identify topik2 yang u suka. Like me, I like hiburan. I like songs. I tuned to radio – My fav is Trex or Hitz – any channel yg ada topik mau dibincang walaupun topik gila2. At least you dengar apa listeners dan DJ punya pendapat. You pun automatik berfikir tentang pendapat u berkaitan topik dorang. Secara nda langsung, u belajar English. Nahhh… berapa banyak tips sia sudah bagi.

Selain itu – surf the net!! Belajar skill baru yang menarik perhatian. Dunia IT kan luas. And one more, READ!!!! Haaa…reading something is sangat berkesan punya method. I tell you ah. My friend boleh terrer English hanya kerana dia terlampau selalu baca buku romance English. Bila tengok dia ja, mesti ada buku tebal. Sedar nda sedar, dia punya vocab sangat bagus. Sampaikan our Sir pun terus mengaku yg habit dia suka membaca tu yg kasi pandai dia. Memang macam2 kita boleh buat untuk TAJAMKAN otak kita ni.

Among my favourite. SUDOKU!! Sia selalu pok solve satu puzzle tu tidak lebih 15 minutes. Sebab bukan senang ba tu kalau belum belajar step dia. Sia cut dari newspaper and kumpul sekali. Sia akan tulis berapa minit sia solve each of the puzzle. Ada juga yang stuck tengah jalan ni baa. Sometimes keboringan sudah sia memerah otak… Hehehe

Nahh…ini laa kejadiannya kalau topik melarat-larat. Sampai ke SUDOKU pula panjang ceritanya. Hahahahahahahaahahaahahaha. So my point is – Brain kita ni quite sensitive juga. Dia la yang kasi pandai kita, dia juga la yang kasi buduh kita. So maybe kita pandai2 la jaga supaya jangan sampai berkarat. Dan biarpun menganggur dan memerap di rumah, tidak semestinya Otak kita pun menganggur juga kan? So pandai2 laa kita menjaga kedaulatan otak kita ni, ok guys… Ok set!

Heheheheheheehehehehehehe. Muahsss all.

No comments: