Statcounter

Monday, July 6, 2009

Nilai Seorang Perempuan

Kira2 berapa bapa tu mandak minta kalau pinang dia ah?” Isu duit berian ni memang sangat selalu diperkatakan. Kalau bapa tu perempuan minta tinggi, kena cakap jual anak pula. Kalau minta terlampau rendah, silap2 nda tercover majlis reception. Lain lagi kana cakap2 oleh orang kampung. “Ui, kesiannya anak dia belajar tinggi2, kana minta RM10k ja. Panat ja dia kasi sekolah.” Isu kali ni bukan bercakap pasal berian kawin, tapi kalau la berian kawin tu berdasarkan kepada “NILAI" seseorang perempuan tu, then macamana kita mau menentukan nilai tu? Di manakah letaknya nilai seorang perempuan tu?

Perempuan ni selalu dikaitkan dengan lemah lembut, sopan santun, penyayang, kemahiran memasak, dan macam2 lagi. Tapi zaman semakin berubah. Perempuan sekarang ni semakin “daring” sudah. Dorang mau jadi dan buat semua benda yang lelaki buat. Dan boleh dikatakan, dorang actually sudah pun dapat menandingi lelaki. Good news right? Tapi sayang sekali, bukan saja pencapaian lelaki yg dorang mau tanding, tapi benda2 negatif pun dorang mau tanding juga. Apa lagi dalam dunia ni yang kita belum dengar kan? NAME ME ONE!! Almost all the unthinkables pun sudah pernah terjadi. Tulak itu Armageddon saja. Palis2.

Kalau lah kita diletakkan dalam posisi yang menilai seorang perempuan, what kind of evaluation will we do? Let me guess. Mesti kamurang akan first cakap secara rambang sama ada perempuan itu, Perempuan bagus2 atau perempuan Rosak. Whooaaa…kasar tu beb. Ada perempuan teda pelajaran, tapi akhlak baik. Ada perempuan yg ada pelajaran, tapi sombong dan hidung tinggi. Ada yang amal pergaulan bebas, tapi hati dia baik. Then? Macamana kamu mau kategorikan mereka? Memang tidak adil kalau melihat dari satu segi saja. Just because itu perempuan social abis, kamu cop dia perempuan jahat.

Then daripada kekalutan ini, I come up with a question once again, Di mana letaknya nilai seorang perempuan?

I had a talk with my big bro pasal hal ni. Macam2 benda yang perempuan sudah buat, sedang buat dan mungkin akan buat. Dan perkara2 tu used to be the unthinkables or the impossibles once upon a time. But not anymore.

We come to the subject of women who are VERY opened in their social lives. They sleep around like some nasty guys do. Like, hey we are EVEN now. Fair and square. Omigawd. Are you ladies sure you want to beat the guys in this arena? Then when I said that to my bro, he said that I shouldn’t simply judge orang yang ada lifestyle yang mcm tu. Setiap individu berbeza. Kemahuan dan kesempatan yang berbeza. Then I told my bro this…

Nobody has the angel wings and halo. Kita semua manusia biasa yang ada nafsu dan kemahuan yang adakalanya bertentangan dengan peraturan manusiawi. Oh come on. Sia berani cakap sama kamu yang sia teda tu sayap angel. Sia adalah si 256 yang evil dan penjahat. Sia pandai menyumpah orang nda tentu pasal kalau tu orang raise the smallest conflict yang bagi tekanan sama sia. Sia buli buat tidak peduli sama kau walaupun kau baik sama sia if I want to draw limits. Sia adalah orang yang banyak kelemahan. Jadi kalau kamurang pikir sia tulis ni sebab sia rasa sia adalah angel in disguise, NOPE!!! I told my bro. Sia pun macam perempuan lain juga. Sia pun mau juga buat benda2 yang jahat2 dan break all the rules in the world. Bukan sia teda kemahuan itu. Sia mau layan sia punya kemahuan jahat!! Sia pun mcm dorang jua!

If perempuan2 tu dikatakan ada keperluan dan kemahuan dan kesempatan yang menyebabkan dorang jadi mcm tu, HEY, sia pun ada ba! Then I ask this again…

But KENAPA SIA NDA BUAT APA YG DORANG BUAT?

Itulah question yang besar sia buli cakap. Sebab sia mau bagitau kamurang semua, kau sama sia teda beza. Kita sama2 ada kemahuan yang berunsurkan kejahatan. Then the question is, kalau kita sama2 bukan angels, why bukan semua perempuan pegi menyundal nda bertempat?

Isn’t this a matter of CHOICE?

Then my bro hit it right. Ini adalah disebabkan pegangan agama juga, background dan sebagainya. It’s not that simple why someone chooses a lifestyle like that. I’m sure we all know at least someone who belong to lifestyle yang cukup liar dan melanggar etika – yang juga memberikan impact yg negatif terhadap orang lain di sekitar dorang. I have at least one friend mcm tu – she’s the same person I mentioned in the post “The Toxic Lady”. Kalau melihat dari satu sisi, mimang dengan mudahnya sesiapa akan label dia sebagai, Perempuan Rosak yang tidak buli dibuat bini. Aiyooo…so controversial la mau label2 orang mcm tu.

I personally feel sad dengan scenario mcm ni. Honestly, I dislike hearing orang2 yang sia kenal terbabit dengan cerita2 yang kasi terbeliak biji mata. I feel so bad inside. Like I told you guys before, it’s a bad energy going around the atmosphere. It’s bad. Hanya kerana I don’t belong to the same lifestyle, layakkah sia melabel dan menghakimi dorang? Jadi adakah patut kalau NILAI mereka ini dikatakan sangat rendah dan mungkin juga TIADA nilai kalau di mata orang tertentu?

Dalam sia menjalani hidup sebagai seorang perempuan yang lemah, sia terpikir juga satu perkara. Sia sendiri pun kadang2 terlebih menilai orang. Ada masa yang sia sendiri mula berfikiran negatif dan label dorang2 ni sebagai itu dan ini. Tapi kalau dipikir-pikir, setiap dorang ni ada kebaikan tersendiri juga, yang mungkin kebaikan tu sia sendiri pun teda. Maybe dia suka tulung kawan masa susah hinggakan sanggup berhabis wang ringgit dan masa. Sia sendiri pun belum sampai ke tahap tu lagi. Jadi patutkah nilai mereka ni dilihat daripada dorang punya social life yang tidak terkawal, akhlak dan moral yang rendah, dan sebagainya? Bagaimana dengan kebaikan dorang di mata kawan2 dan ahli keluarga dorang? Boleh kah we simply mix semua tu dan make a conclusion tentang nilai dia?

It’s unfair, right? Tapi inilah yang selalu dibuat oleh orang, tidak kira perempuan atau lelaki. Untuk perempuan, ia lebih kepada, “Jauhi itu orang, nanti sia pun jadi jahat mcm dia.” Dan untuk lelaki, “Itu perempuan rusak sudah tidak buli bikin bini, tapi buli la kalau untuk one nite stand.” Emmm…entahlah apa mau cakap. Tidak juga boleh salahkah sesiapa. Semua orang buat something kerana pilihan diri dia sendiri, and then bila pertembungan antara 2 orang berlaku akibat jalan pilihan masing2, then something mcm ni akan berlaku. Bukan juga dorang sengaja bah kali kan?

Believe it or not, sia tulis article ni adalah untuk kasi tamparan untuk diri sia sendiri. Sia TIDAK mau menghakimi seseorang perempuan lain dan bagi nilai untuk dorang – hanya kerana sia tau dorang memilihi jalan hidup yang tidak ikut etika. My big bro is right ba tu. Lain orang, lain caranya. Hanya kerana sia tidak makan pucuk ubi, tidak bermaksud orang yang makan pucuk ubi tu hanya mereka yang kebuluran saja.

Dan bercakap sebagai seorang perempuan…KALAULAH kamu ada pilihan untuk menentukan NILAI diri kamu sendiri, macamana kamu MAHU orang nilai diri kamu? Nah, sia rasa sia baru ja terpikir satu soalan yang cukup bijak dan interesting!

Dan sia pikir lagi jauh sikit. Orang2 yang baru kenal sia, tapi sudah pernah dengar sesuatu tentang sia daripada orang lain yang sudah lama kenal sia, adakah orang tu akan ada penilaian yang baik terhadap sia? Apakah benda pertama yang adik lelaki sia akan bagitau orang bila dia cakap tentang diri sia pada orang lain? Belum tentu lagi adik sia akan cakap yang I am a very kreatif person. Silap2 dia akan cakap yang sia ni adalah kakak yang bad-tempered and ada mood swing. Nah…then semudah itu kah sia mendapat satu NILAI pada diri sia? Sedangkan dorang belum tau kebaikan sia yang lain?

Jadi, jangan sia suka2 mau nilai perempuan lain sedangkan sia sendiri pun belum tentu DINILAI dengan seadilnya oleh orang lain. Kalau sia berhak bersuara, mungkin sia akan canang sia punya kebaikan – sebab sia tidak mau orang pikir sia ni teruk sangat. Nah, mungkin begitu juga dengan perempuan2 itu kan?

Jadi kesimpulannya adalah… Nilai seorang perempuan tu tidak boleh diukur dengan satu sukatan standard yang boleh dipakai oleh semua orang. Kita serahkan saja kepada mereka yang mau menilai. Kalau si Twofivesix[256] ni pernah dipanggil “bitch” oleh anybody yang judge me on how I flirt masa chatting di IRC masa awal2 start chat dulu, sia mungkin nda puas hati, tapi since sia tau diri sia sendiri, so sia tidak melatah malah sia ketawa lagi sebab dorang tidak pun kenal siapa sia, tapi buli panggil sia mcm tu. Sia akan anggap saja ini satu “keberkesananan” lawak jenaka yang sia buat masa chatting masa tu. If I play a bad girl and someone was pissed of me, I think I played it very well. *giggles.

Before I end this article, I want to write one more thing. Walaupun kita diberi leniency bahawa NILAI kita sebagai seorang perempuan tidak hanya pada lifestyle, habit atau akhlak kita, itu tidak bermaksud yang kita boleh terus-terusan jadi “si liar” yang f*ck around with somebody’s man, ruin someone’s else life and heart, and still think you’re some innocent soul who could still go around wearing the angel’s wings. It doesn’t make the wrong things right, okay? Kita kena ingat, apa2 hal pun kena ada pertimbangan dan batas juga. Itu lah cabarannya jadi manusia ba ni guys. Kalau semua mau give in sama nafsu, semua orang buli buat mcm tu, kan? So again, sendiri mau ingatlah okay.

Note: Something to ponder upon. I told my bro KALAULAH dunia ni teda rules, banyak benda yang kita mau buat. But then maybe things would be different. Maybe kalau dunia ni awal2 lagi teda rules, manusia tidak lah terhegeh-hegeh sangat mau buat benda yang dilarang. Pelik betul manusia ni kan. Mana yang dilarang, tu lagi dorang mau buat. Hehehe. Hal2 ni sia sudah pernah tulis so rajin2 la tinguk post lama2 sia kio. (Wow…hit untuk blog sia bertambah secara drastic sejak seminggu lalu. Any new fans? *giggles. Muahsss)

6 comments:

ulal said...

Maybe dia suka tulung kawan masa susah hinggakan sanggup berhabis wang ringgit dan masa. Sia sendiri pun belum sampai ke tahap tu lagi.
<----- kan dulu tu budak ko kaseh dia duit poket mu , pastu ko pun tau yg dia sobonarnya pun ada jua luit poket wakwakwak...

sia kaseh situry sikit kamurang arrr .. sia pena ada satu kawan memperisterikan seorang bekas pelacur , ada sdah 2 org anak, dan paling ibat iyalah .. kawan sia tu sangat bahagia bah, bini nya bkan main ibat lagi jaga anak sama suaminya .. nahh tu d katakan angel jua tu biar pun kehidupan lalunya rusak.. macam yg ko ada tulis satu page tu arr .. "kalo ati sdah suka" <----- macam macam buli jadi tu tau ... biar cacat kah,liar kah,jelik kah, om kah???
(wakwak) kalo sdah suka , camna org lain pandang serong sama dia .. akan tatap kompom ko akan suka jua sama dia :)))

yg panting ati mo gumbira mah :))))
iyaa sia tau ramai nda sukung sia punya sakap .. tapi!!! sama jua tu seperti makan cili .. bulum makan bulum rasa :))

winesimpsons said...

bahasa pasar:

hahha..sa sudah tia tahu ni mo kumin itu perempuan ba..hehehe. macam uda hilang deria rasa dan bau sa.. cuma, tidak kira la lelaki ka perempuan ba kan yg kita kenal atau baru kenal kan..jangan la judge durang seperti apa yg kita nampak ba.

kalau korang bersturi² ni sa pun mo bersturi jua la..ekekke. dulu kan tym di kolej jua kenen kan.. ada tu mandak yg kiut la dan pakaian dia pun slalu seksi dan yg bestnya kan siapa ja yg dia kenal samada baru ka atau kawan rapat ka asal ja dia kenal..memang dia layan kira prendly kenen. bawa ja p mana "jom melor (nama kiasan) kita p tengok wayang" tentu dia akan kata ok. "jom melor kita pi disko.." pasti jawapannya tidak menghampakan si pembawa..dan banyak la jom jom dan jom yg slalunya dia bilang " ok ba kalau ko" nah sampai² kan..ada la 5, 10 , 15 bahkan ramai org yg anggap si melor ni playgirl la rosak la dan banyak lagi tohmahan yg kita sendiri pun marah kalau dengar..kasian tu melor banyak yg tia suka lebih² lagi perempuan² yg jeles kenen.. so adakah ni melor 1 spesis perempuan yg tidak baik..?? dan sa pena tanya dia jua face to face ba "melor ko tia rasa lain ka banyak org sindir ko..perempuan murahan la kenen, gete la kenen.." dan ada jua suara sumbang yg kata "gelap la masa depan ni anak..,alar keluar ja" dia bilang releks ja. jangan tengok buah tu pada kulitnya...mesti kita buka dulu kulitnya dan tengok baik ka tidak isi dalam buah tu.

hahaha..guys..ni stury teda kena mengena ba dgn tupik tapi kan apa yg terjadi..?? 10 thn selepas itu..si melor yg diperkatakan itu lah sekarang ni dah berjaya dan dah jadi lawyer ba. dia punya sendiri lagi tu syarikat..haizz.. dan a[a terjadi pada perempuan² yg umpat² dia..? paling banyak pula yg jadi housewife...hehehe.

so pada pendapat sa kan..kenali lah dulu la org itu sebaik baiknya dan selami hatinya sedalam dalamnya. tidak semestinya org yg kita nampak baik tu..pasti dia yg terbaik dan tidak semestinya lah org yg kita nampak jahat tu..segalanya la jahat kan..hehehe.

[256] ni kan dia cakap dirinya la yg jahat kenen tapi bagi sa ko la org yg berprinsip dan beretika tinggi kenen. kan kan kan...baik ko mengaku seblom sa suruh si ulal belit ko dan ikat ko di bawah pokok durian yg banyak buah durian yg masak dan blum lagi jatuh..hihih

ulal said...

lapas kita ikat ?? pa lagi kita mo buat buzz ?? wakwakwak sia ON jak ni buzz :)}}}}}}}

Twofivesix256 said...

hahaahahahahahahahahahahhah /me pingsan tawa. Uiii siok jua dengar lelaki2 bercakap ni ah. Actually, mimang kalau kita tutup minda kita ni, mimang lain sikit kan penglihatan. Tapi kalau buka, memang baru sedar yang betapa naifnya pikiran sebelum kita tau sesuatu tu.

Ulal...sangatt setuju sama abangku niii :) Actually, si ulal ni yang sikit2 tune kepala otak litol sista dia yang kin panas ni. Hehehehehe

Wine...Story kau tu bagus dijadikan filem untuk inspire gadis2 di luar sana yang pikir masa depan dorang gelap gara2 satu kesilapan. Or is it actually kesilapan? Maybe ini dinamakan "pengalaman" ba kan. One thing yang maybe ada yg belum tau, social life orang ni biasanya langsung teda kena mengena dengan dia punya kebaikan hati budi. Sia banyak jumpa lelaki yg kaki perempuan tapi merupakan seorang kawan yang baik dan sopan kalau bercakap, langsung nda gete2 ni ba. But then, malam2 ja mesti pegi minum dan main perempuan. Sia heran jua tu awal2...but maybe I have to get used to the fact yg benda ni memang tidak sama kan. At the end of the day, apa yg akan kita paling ingat tentang seseorang tu yang penting ba kan... hehehe

Ok Wine! Sia terpaksa mengaku yang sia ni beretika sebab sia ndamau
kana ikat di pukuk durian abis nanti kau pakat sama si ulal ba mau jaat sama sia. Hahahahahahahaahaha. Kau yang paksa sia mengaku ahh wine, bukan sia yang mau sendiri that.

Hahahahahaahahahahahahahahah. Lucu ba kamurang thiss...hehehe

thanks!

ulal said...

jangan tengok buah tu pada kulitnya...mesti kita buka dulu kulitnya dan tengok baik ka tidak isi dalam buah tu. <----- kalo ada gadis camni kastau sama sia.. tuss lazu lazu sia buka bajunya tau geng wakwakwak tuss sia perhatikan butul butul sambil rasa rasa butul kah nda kazadiannya wakwak

Twofivesix256 said...

itu pun kalau itu pompuan meninguk ja kau kan dear...tapi sedia2 jua ada bangkak sabalah tu matamu tu ahh dearrr, ya la, manatau buku limanya hinggap dulu di buku mata mu tu (/me pingsan ketawa)Hahahahahahahahahahaa