Statcounter

Sunday, November 1, 2009

Only Time Can Teach Them

Biasalah hidup ni ada2 saja. Hari ni kita gembira. Esok kita sedih. Lusa kita gembira balik. Sentiasa ada perkara yang akan mengguris hati. Dalam kesedihan, ada2 saja ruang yang boleh membuatkan kita tersenyum balik. Memang inilah lumrah kehidupan.

Sia pun tidak terlepas dari tu semua. Masih bernafas hingga ke hari ini, ertinya sia sudah lalui macam2 perubahan emosi. Biar pun adakalanya sangat susah. Biarpun adakalanya tidak tertanggung. Tapi sia masih ada di sini. Ertinya sia sudah berjaya mengharungi semua dugaan emosi itu di masa yang lalu.

Sedar atau tidak, kematangan sia ni mungkin tidak begini kalau bukan kerana dugaan itu semua. Jangan cakap dugaan dari luar, sedangkan dugaan dalam diri sendiri pun adakalanya hampir mengalahkan sia. Tapi macamana susah pun, sia masih ada di sini, mengharapkan yang lebih baik untuk hari esok.

Jadi bila sia nampak orang lain yang kematangannya hanya separuh dari yang sia ada, dan macamana kenaifan dorang dua kali ganda daripada sia – sia terus paham betapa susahnya dorang mau harungi dugaan2 itu. Sia yakin kalau dorang jadi sia sekarang ni, mungkin dugaan tu semua tidaklah begitu susah untuk dihadapi. Tapi sia paham yang dorang BELUM sampai ke tahap itu lagi. Bila dorang kecewa, dorang tidak boleh mengatasi kekecewaan tu. Dan bila sia cuba nasihat dorang, dorang hargai nasihat sia tapi itu tidak akan banyak membantu dorang sebab dorang memang belum ada kematangan itu untuk memahami ni semua.

That’s why I just have to give up trying to help them overcome their emotional problem. I understand. I think I just have to let this run its course. Let them feel sad. Let them feel emotionally disturbed. Let them shed those tears. I think it was how I get here too. I didn’t save a drop of my tears. I think that only this way that they would be where I am today ONE DAY. When that day comes, they will understand what I’ve tried to say. But now, it’s not the time yet. I will just let them go through one by one. Let them survive all the pain.

Maybe that’s the cost of maturity. I can’t pass mine to them. Time will teach them how to get hold of it one day. Cos like it or not, I was once like them too. They will be like me or even better than me one day. ONLY TIME CAN TEACH THEM.

No comments: