Statcounter

Tuesday, May 12, 2009

"I Don't Know"? Save IT!!

Satu jawapan yang sia PALING TIDAK SUKA dengar bila sia tanya satu soalan adalah, I DON’T KNOW. True!! I recall hating “I don’t know” so much when I was still doing my studies. Masa ni ada sorang kawan sia tu, kira my closefriend juga, at the same time, also my coursemate. So mimang sia akan banyak tanya soalan sama dia. Perangai sia yg kuat bertanya ni, sia rasa itu Scarecrow pun akan hidup dan teriak sia ba abis terlampau banyak tanya. (Hahahahahahahahahahahahahahaha)

Yes, mimang la ba kalau ikut logik, nobody knows everything. Bila sia tanya soalan susah, mesti ada masa yang dia mimang nda tau jawab. Which is acceptable and understandable. Sia ni kan, bila sia sudah penat2 tanya satu soalan yang panjang, is it fair ka kalau you simple answer me “I don’t know”? It’s damn unfair ba. Walaupun macam tu, sia punya fikiran ni cukup rasional untuk pikir yang dia akan cakap I don’t know sebab dia mimang tidak tau tu perkara. But benda tu berlaku berkali-kali, dan berkali-kali juga la sia geram ba. Kenapa ba sia geram betul dengar tu jawapan that?

You guys imagine la kan…kalau la sia tanya satu soalan yang betul2 menarik dan mungkin boleh mencetuskan lebih banyak idea menarik dari orang lain…but then tiba2 sia datang tempat dia and ask, and she said to me, I Don’t Know; IMAGINE what would happen to the idea? Dia akan terhenti di sana dan it’s like a noktah kepada satu cetusan idea yang COULD BE big ba. Nah…camana ni?

Terus sia cuba2 la kunu cermin diri sia sendiri. Jangan pandai ja cakap orang tapi sendiri sama juga kan? So sia cermin2 diri sia sendiri…sia hampir yakin yang sia TIDAK BEGITU!! Sia tau apa orang akan rasa kalau sia simply cakap I Don’t Know so biasanya sia akan jawab sesuatu yang help the person untuk terus berharap akan dapat jawapan kepada soalan dia.At least it’s going somewhere ba kan? You get what I mean?

Dari jiwa sia yang geram dan marah, sia buli cakap yang orang yang tidak habis2 dengan “I DON’T KNOW” ni adalah orang yang malas berpikir dan tidak guna sikit energy pun untuk try to make use of the brain ba. Nahh, sampai mcm tu sekali sia punya pikiran yang sedang geram tu masa. Bikin panas ba tu guys. You know, my kawan tu actually a very likable person. But when someone asks her anything kan, she likes to angkat bahu and say, I don’t know. Just like that? Omigawd!!!

Then after a while benda tu berlaku, sia sudah terbiasa la sama gaya dia so sia nda juga mau complain. Sia reserve saja kegeraman sia tu sebab bukan juga salah dia ba tu kalau dia nda tau. Jadi nda kan sia paksa dia cakap crap pula kalau mimang dia nda tau kan? The climax of this story kan, macam ni. One day, kamirang cerita2. Dia cerita la tentang dia cerita2 sama mom dia tentang something. Dia cakap, Mommy sia marah oh bila sia cakap “tidak tau”. Dia cakap, “Kau budak sekolah tinggi2 mana buli cakap tidak tau? Kau mesti ada benda untuk jawab orang selain daripada Sia Tidak Tau ba. Itu yang kasi beza antara orang ada skul sama teda skul. Mana buli kau balik2 cakap Sia Tidak Tau saja, Cakap la ba something yang ada isi sikit.”

Nah!!!!! Terus dekat sia mau teriak!! BETULLLLLLLLLLLLLLLLL APA MOM KAU CAKAP TU!! *Lols. Akhirnya someone else yang tulung cakap apa dalam hati sia. Apa yang sia mau cakap tu, exactly terluah dengan ayat2 mom dia tu. I told you guys yang I Don’t Know yang berleluasa tu cukup2 anti-climax dan tidak menyumbang ke arah pembangunan minda betul ba!! Hahahahahahahhaaha. Patriotik pula pokemon sorang ni tiba2. Hahahahahahah :P

Bila orang tanya u guys something…yes, maybe you guys tidak tau. Tapi I Don’t Know tu adalah jawapan yang betul2 tidak memerlukan sikit pun penggunaan minda ba. Bila orang tanya kamu something, actually orang tu tidak semestinya harap satu jawapan yang TEPAT dan PADAT, tapi more of a view of trying to get SOMEWHERE with the little question. The person maybe just trying to get a view, opinion or just your little piece of mind ba. Jangan la baa sikit2 pun tidak tau… DOIIIIIIIIIIIII…TULUNG LA!!!

Okla!!! Kalau terpaksa juga mau cakap nda tau, at least it sounds mcm ni. “Ala sorry la, sia nda tau pula. Tapi sia rasa2 kan…maybe better kau tanya si anu sebab dia lagi terrer that.” Or “Sia nda sure pula, but ada kemungkinan juga yang bla bla bla, sebab bla bla bla bla…” Alamak…banyak betul pula bla dia tu. *Lols. Jawapan mcm tu menunjukkan yang orang tu menggunakan minda dia untuk berpikir. Limited sangatkah ayat yang ada dalam minda kita ni sampaikan I Don’t Know ja la yang terbaik kita buli cakap? Hehehe.

You guys know ka, sia hanya akan jawab guna I Don’t Know bila sia saja2 mau sakitkan hati orang tu. Sampaikan benda yang sia tau pun sia akan cakap juga I Don’t Know sebab sia ada intention mau send the message yang sia sedang pissed off tu masa. Hehehehehehe. Nah, tapi mcamana pula yang jadikan benda ni mcm satu “habit”?

Ok macam ni la. Ini just a suggestion from me. Kalau sudah TIDAK DAPAT ubah sudah tu gaya, carry on saja dengan I Don’t Know yang memanjang itu. Tapi untuk mereka2 yang mau melihat dunia ni dengan view yang ada best sikit, maybe start with “being a little creative” with your thinking, explore the possibility of the mind, and eventually you can be creative juga dengan your words. Sebab daripada words yang kita cakap tu, actually opens possibilities for new ideas to come ba. It’s such a waste dengan guna I Don’t Know saja secara tidak berkesudahan. You’re going nowhere with that.

Sepa rasa my suggestion ni LOGIK, try2 la guna. Sepa rasa nda logik, teruskan dengan I Don’t Know tu sebab at the end of the day, itu hak masing2 mau cakap apa2 ja kan? Hehehehehehe.

(Dalam hati si Twofivesix[256] berkata, “Jangan cuba2 lagi mau jawab sia dengan I Don’t Know ahh…sia pasik pipi korang tu satu2.” Hahahahahahahahahahahhaha)

Sekian, makasehhh heheheh :P

2 comments:

AngeL BeaR said...

I will use the answer "I Don't Know" when:

1 - I am annoyed, not in the mood to talk or to answer.

2 - I really don't know the answer to the question.

=p

Twofivesix256 said...

Dingoo...true ba that. Sometimes we read between the lines. But terlampau selalu pun kepuasan jua ba, apa lagi when it comes from the same person. Hahahahahahahaha. Style masing2 ba that kan, so forgivable. Maybe because I talk so much, I expect people to talk as much too. Mission impossible ba tu odu2 cakap. Hahahahahaha. Thanks a dingo for always be around. Muahssss.