Statcounter

Saturday, June 20, 2009

Kahwin Tanpa Cinta...Apa Mau Jadi Ni?

Kita semua tau betapa susahnya mau buat preparation untuk sebuah wedding ceremony. Kerja yang mau diatur, duit yang mau keluar, masa yang digunakan – bukan main2 punya kerja. Stress hinggalah ke perselisihan pendapat, persetujuan kedua belah pihak mesti diambilkira.

Marriage – Wedding – Kahwin – Sepatutnya adalah satu event yang bersejarah untuk pasangan yang memilih untuk hidup bersama.

So bila wedding tu berlangsung, kita yg hadir ni cuma nampak hasil majlis yang dirancang dan pengantin dengan baju indah dan senyuman manis. Di dalam hati kita berfikir, dua orang ini begitu bahagia dan dilamun cinta. Dalam hati dorang, hanya dorang yang tau. Mungkinkah di hati mereka itu tersemat nama ORANG LAIN dan bukannya nama orang yang dorang kawini?

Ya, sia hairan betul. Ini sudah jadi satu pandemik ka? Di sana sini sia dengar kes macam ni. Kenapa kah semakin ramai orang kahwin dengan orang yang BUKAN paling dorang cinta? Orang bercakap pasal penceraian yang berleluasa, apa yang kita boleh harap daripada situasi ini? Adakah berkahwin dengan sebab lain SELAIN cinta itu actually menambah statistic penceraian di dunia ini? Then what’s marriage for in the first place? Just to TRY OUT and see if it works? And if it doesn’t, you can always settle for divorce? Divorce is ALREADY in the picture even before the marriage happens. Apa mau jadi ni geng?

Ya, sia juga selalu sebut dalam blog ni. Marriage Is Not Even About Love. (Please read my post on 14th February 2009). Tapi it’s not a good sign if hati kau tersiksa asyik teringatkan si dia yang terpaksa kau tinggalkan. Apa guna kalau fizikal saja yang berkahwin, tapi hati dan fikiran bersama orang lain? THEN WHY GET MARRIED??

Inda kisah la apa pun sebab u guys get married. Tapi perjuangkanlah CINTA kamu tu dulu sebelum berserah. Please respect this sacred institution called marriage. It’s not a game ba. Kita bukan mau kahwin untuk kasi hancur lagi hidup kita. Kita kawin to get a better life ba. Jangan salahkan marriage yang tidak worked out sebab orang yang buat mcm tu adalah orang yang berkahwin ada dasar yang tidak kukuh.

So, are you really ready to get married? Are you sure you are marrying the right person? Kalau soalan ni pun u guys tidak boleh jawab, maybe you guys should take your time and think again if this is the best to happen in your life.

Yang akan berkahwin tu, best of luck to you guys. Yang sudah berkahwin tu, pertahankanlah perkahwinan kamu tu, hidup bukannya lama.

Tapi one thing that I have learned from the married people. Cinta itu bukan segala-galanya. Cinta2 dan romantic2 ni TIDAK WUJUD dalam realiti perkahwinan. Maybe juga IT’S MEANT TO BE that we are not married to the person we love the most. Tapi… kalau laa… kalauuuu laaa kita BOLEH kawin dengan orang yang paling kita cintai, memang itulah yang sebaiknya kan. :)

Sama2 la kita berjuang untuk mendapatkan yang terbaik untuk hidup kita, ok? :)

2 comments:

ulal said...

uina page yg sangat dalam neh :))
perkawinan <--- susah senang , bahagia sodih , suka duka , asam garam ajinamoto kisap dll <---- suma pun buli dapat dr kedua laki bini ni
nda kira ko sendiri suka kah atau pilihan ibubapa kah.. namau lah banyak2 komen .. nanti terpesong kana kubit lagi sia uli tuan blogger neh wakwak ~~Peace~~~

Twofivesix256 said...

kalau nda tepesong pun komenmu sama oso kana kubit ba that. Mana ble lari that. hahahahahahahahah. Ya...if me jadi kau pun bagus lagi nda komen ni hal cos too much to say ba kan :) Bah, minta diri lu. *Lols. Muahsss my big bro my laling my nasty snake hehehehe