Statcounter

Friday, June 19, 2009

"Do You Believe In Karma?"

What Goes Around- Comes Around. Ini adalah satu phrase yang selalu kita dengar. It means yang kita akan mendapat balasan daripada perbuatan jahat yang kita buat. Yup guys. Or in Malay, there is this term, “Ketulahan”. This thing is also described as Karma. So you guys actually believe it? 
Sia terpikir topik ni tadi. Sia ada bercakap dengan seorang kenalan. Jarang2 sia dapat bercakap dengan dia ni sebab dia ni sentiasa sibuk punya orang. So tadi, bila sia ada chance bercakap sama dia, sia recall satu peristiwa “pergaduhan” yang melibatkan dia. It’s not actually bergaduh. Satu mistake yang dia buat yg menyebabkan kemarahan dia punya colleague, sampaikan dia dimarah di khalayak ramai. Sia pun ada tengok kejadian tu. Memang teruk dia kena marah oleh kawan dia tu. Dia dengan selambanya jalan dan ketawa kasi tinggal tu tempat. Masa tu sia terpikir, “Dia la manusia yang paling selamba sia pernah tengok.” 

Selepas bulan, baru tadi sia tau cerita sebenar. Dia bagitau sia, selepas kejadian dia kena marah tu, dia balik ofis dia menangis. Hati dia betul2 sakit dan malu kena marah macam tu. Dia cakap walaupun dia sudah cakap sorry balik2, tapi kawan dia tengking2 dia balik. So baru sia tau kesan peristiwa tu sama dia. Dia betul2 tidak puas hati dengan tindakan kawan dia yang tidak terima maaf dia. Then masa tu, dia bercakap dalam hati, “Satu hari kau akan terima benda yang sama juga.” – iaitu merujuk kepada kawan dia yang tengking dia tu. 

Akhirnya benda tu berlaku. Tapi kawan dia tu kena LAGI TERUK. Lagi2 teruk. Dia found out yang orang2 bawahan dia menuduh dia makan duit, lepas tu jadi perempuan simpanan, dan ada beberapa tuduhan lagi yang betul2 mencabar maruah dia. Dan tuduhan itu semua direkodkan di dalam telefon lagi dan dimainkan semula depan dia. Dia tidak tahan dan terus menangis teresak-esak di depan kawan yang ditengkingnya beberapa bulan yang lalu. Masa itu lah, si kawan yang bercerita ni membuktikan bahawa… Yes, what goes around, comes around. 

Memang menakutkan. Kita ni manusia biasa yang sentiasa buat jahat. Kalau kita yang menjadi mangsa, memang kita akan minta2 lagi benda tu akan berlaku dengan kawan kita tu juga. Terus sia nda lepas daripada tengok diri sendiri. Sia pernah tengking sorang salesman yang tidak beretika. Dia sudah kasi hilang sabar sia, then I had to say something rude sebab itu orang betul2 tidak hormat sia. Dia langsung tidak hormat masa sia, dan apa yang sia cakap dia tidak mau dengar. Sia terpaksa cakap kasar. Benda tu berlaku last year. Sia rasa sangat bersalah dengan kejadian tu. Kalau sia mau buktikan yang KARMA itu memang berlaku, I think memang I received something like that juga. Sia rasa sia memang sudah kena balas. Masa sia kena tu pun, memang cukup teruk. Teruk sampaikan sia rasa mau nangis. Tapi yang paling teruk adalah kesakitan dalam jiwa sia tu masa. Memang teruk, guys. 

Tapi dengan adalahnya teori Karma ni, ini akan mengingatkan kita tentang tindakan yang akan kita buat. Untuk diri sia sendiri, sia kena lebih berhati-hati bila bercakap. I always remind myself, “256, don’t talk bad about others” dan sia tidak boleh betray orang punya trust dengan sia. Dan if I had to talk bad about others sebab sesuatu kenyataan, sia tidak boleh BIASED dengan dia. Sia kena akui kebaikan dia juga dan orang yg mendengar tu boleh menilai sebaiknya. Sia tau semua manusia ada kelemahan. Teda manusia yang serba serbinya baik belaka. Memang ada masa yang kita akan jadi SI JAHAT yang mengeruhkan keadaan. Kitalah si tukang maki yang menuduh orang nda tentu pasal, kita la yang menyebarkan cerita tidak tentu2 tentang kelemahan orang lain, kita lah yang membohong sama laki atau bini dan main kayu tiga, yaa…kita buat mcm2 kejahatan. Mungkin ada yang sudah lama percaya dengan karma, tapi cuma main teka2 saja. “Alaaah…tidak juga ba tu. Lepas buat jahat, terus sembayang la banyak2 minta ampun. Alaaa…nda juga ba ketulahan tu.” Then macamana pun, satu hari nanti tentu kita akan ditimpa kesusahan pula. Sama ada berkaitan atau tidak dengan kejahatan yang kita pernah buat. Then bila kamurang ni mcm sia yang cuba mencari jawapan kepada “putaran” ini, mungkin dengan mudahnya kamu melabelkan benda ni sebagai karma. 

Tapi katakanlah sia mau nafikan teori Karma ni, sia akan cakap mcm ni… 

Nda kisah la sia buat baik atau jahat, akan ada masa sia senang, dan akan ada masa sia susah. So nda kisah la sia ni penjahat ka, pembaik kaa (errks…adakah pembaik? Hahahaha), sia akan tetap melalui putaran roda kehidupan yang adakalanya senang dan adakalanya susah…so tidakkah Karma sounds like the rule of the universe being exaggerated? Orang yang tidak tau apa itu perkataan Karma pun akan lalui juga benda yang buruk dalam life dorang. Tapi Karma is a good warning to us jugalah supaya kita sentiasa cuba untuk berbuat baik. Sekurang-kurangnya if we have to be bad, janganlah kita yang mulakan kejahatan itu. Jangan la sampai orang yang baik dengan kita pun, kita tikam dari belakang hanya kerana perasaan cemburu yang membuak-buak. Kalau kita buat mcm tu, memang kita patut digelar penjahat, memang patut KARMA itu wujud supaya kena batang hidung sendiri. 

Cuma dengan adanya pengetahuan ini, tentu kita akan berjaga-jaga sikit. Kita tidak cakap sembarangan, kita tidak buat sesuatu ikut perasaan marah – sebab kita beringat juga bahawa kalau benda ni jadi dengan kita nanti, memang teruk ceritanya. Jadi dengan adanya Karma tu, kita pun akan kurang menyakiti hati orang dan mungkin lebih banyak perkara baik yang kita buat. Waahhh…imagine la kalau semua pun berebut-rebut mau buat baik supaya mendapat balasan yang baik2 belaka. Mesti life ni best kan? Tiadalah byk orang marah2 dan stress2 dengan perangai kawan2. Tapi maybe NOT in this life la kan guys…hehehe. 

Yang jahat dibalas jahat, yang baik dibalas baik. Kalaulah betul mcm tu, then kalau ada ruang buat kebaikan, baik kita jangan lepaskan :)
Muahsss All.

2 comments:

ulal said...

dalam pengajaran omitopo ada tulis camni "kalo kita tanam benih rambutan, tetap juga pukuk rambutan yg tumbuh dan bukan pukuk kelapa yg tumbuh" maknanya pa jak yg kita buat akan ada balasan juga sama kita .. ni ajaran omitopo lah .. tapi.. cuba bayangkan waktu kita d lahirkan kat dunia ni .. dan kita diajar dengan cara sebaliknya iyaitu kita mesti membunuh,merugul,manipu barulah dapat pahala ... kompom kita ni ari dengan BANGGANYA akan buat tu ajaran juga baitu ekeke.. so.... pikir pikirlah wahai pren2 sia .. yg panting idup musti GUMBIRA wakwak.. bagi sesepa yg ingan mendalamkan ilmu kesetanannya.. bulilah sari sia .. ada diskaun lagi tu sia bagik haha takan suriuzzzzzzzzzz :P~~

Twofivesix256 said...

hehehehheheeh...adoii, nda serius ka pula? baru cadang2 mau pi daftar ni baa jon...hehehehe :P puting stim eh!!! Hahahahaha. :PP Uiks, takan serius kau sana tu laling?? oh nooo!!! (Hahahahaha)