Statcounter

Saturday, September 19, 2009

Inilah Kelemahan Perempuan...



Guys…as I am writing this, I am actually in the middle of exchanging SMS with a friend.

It’s like a counseling session from SMS. Yeah, just another counseling session.

Sia kesian juga dengan kawan perempuan sia ni. Betul2 kesian dengan dia. Sia paham apa yang dia lalui dan apa yang dia rasa.
Secara tidak langsung, sia belajar lagi tentang sesuatu. Ini lah kelemahan perempuan. Kalau hati dorang sudah sayang, begitu mudahnya dorang mengenepikan akal dorang.

Kawan sia ni sudah sia pernah sebut di blog ni. Dia sudah bertunang, tapi jatuh cinta dengan lelaki lain. Masa dia jumpa lelaki baru tu, lelaki tu single, tapi sekarang sudah bertunang dengan perempuan lain. Lelaki baru tu yang mulakan semua. Dia yang tackle kawan sia ni. Akhirnya dia berjaya.. Kawan sia ni sudah jauh hati dengan dia.

Pertunangan kawan sia ni sudah jadi retak menanti belah gara2 lelaki baru ni. Tapi tunang kawan sia ni berkeras tidak mau lepaskan dia sebab dialah satu2nya perempuan yg dia sayang. Berbeza dengan lelaki baru tu yg sudah bertunang dengan perempuan lain. Dan terus berhubungan dengan kawan sia selepas dia bertunang.

Dilema yg dialami oleh kawan sia sekarang ni adalah ibu bapa dia seolah-olah paksa dia kawin dengan tunang dia tu. Kawan sia ni sudah pun berhenti kerja dan menetap di kampung atas permintaan ibu bapa dia. So dia terpaksa berpisah dengan lelaki baru tu sebab lelaki tu masih kerja di bandar. Sekarang ni jiwa dia terseksa sebab dia rasa tertekan dengan situasi dia. Dia semakin tiada perasaan dengan tunang dia tu. Dia asyik pikir lelaki baru tu saja.

Lelaki baru tu memang sayang dengan kawan sia ni. Sia nampak keikhlasan dia. Tapi pada masa yang sama, sayang dia pada kawan sia tu tidak memberi impact yang besar bagi dia. Dia still boleh tunang dengan perempuan lain, dan surprisingly, dia masih simpan beberapa perempuan lain selain tunang dia dan kawan sia ni. Perkara ni tidak diketahui oleh kawan sia.

So, kawan sia ni SMS sia tadi, bagitau sia betapa jiwa dia terseksa. Dia rasa macam mau lari dari rumah!! Yang sia paling kesian dengan dia adalah … dia masih mengharap ada peluang untuk dia bersama dengan lelaki baru tu. Dia masih berharap lelaki tu akan tinggalkan tunang dia dan berjuang bersama-sama untuk dorang bersama.

Sia rasa benda ni silap. Betul2 silap. Then sia bagitau dia, “Inilah masanya kau kena guna akal kau.” Sia bagitau dia tunang dia tu betul2 sayang sama dia. Sia pernah jumpa dengan tunang dia. Sia tau macamana hubungan dorang. Kawan sia tu pun mengaku yg memang hebat betul kasih sayang tunang dia tu pada dia. Dia sanggup berkorban apa saja untuk kawan sia. Dia sudah buktikan diri dia. Kawan sia ni sendiri cakap dia terharu dengan kasih sayang tunang dia. Tapi apa yang lelaki baru tu buat?

Kawan sia ni cuma “another girl” to him. Memang betul yang lelaki baru tu anggap kawan sia ni cukup istimewa. Dia pernah cakap dengan sia yang kalau lah kawan sia tu belum tunang, dia akan sambar kawan sia tu dan tidak akan bertunang dengan perempuan yg sekarang ni adalah tunangan dia. Tapi cakap2 kosong ni tidak boleh pakai lagi bah zaman sekarang ni. Tidak kisah la kalau dia bercakap tu disertakan dengan dentuman guruh di langit pun, tiada guna. Teda sepa peduli apa imaginasi kau. Apa yang kau buat tu yg akan memberi kesan kepada realiti. Sikap buaya dia tu yg suka simpan perempuan buat sia rasa sangat kesian pada tunang dia tu. Lebih dari sia kesiankan kawan sia tu.

Cabaran sia adalah untuk cuba buat kawan sia SEDAR situasi dia. Sia cakap, lelaki baru tu tidak bagi dia sebarang jaminan. Sia kena bagi dia sedar bahawa sia nampak benda yg dia tidak nampak. Sia bagitau dia yang hidup dia akan sentiasa susah dan tidak aman kalau dia teruskan dengan lelaki yg perangai macam tu. Kawan sia sendiri tau perangai lelaki baru tu. Kalau lelaki tu tidak buaya, tentu dia tidak akan kacau kawan sia yg sudah bertunang.
Kawan sia cakap,

“Ini lah kelemahan perempuan. Bila hati sudah sayang, semua keburukan pun buat2 tidak nampak saja.”

Pandai pun. Tapi setakat pandai cakap ja pun teda guna. Dia kena praktikkan benda tu. Sia tidak dapat suruh dia berhenti cinta sama lelaki baru tu. Sia tidak dapat suruh dia suka balik dengan tunang dia sama macam dulu. Sia cuma dapat suruh dia ambil masa untuk FIKIR dan NILAI situasi sebenar dia dan pertimbangkanlah semua GUNA AKAL dan belakangkan HATI dia. Untuk sekali ini saja!! Sia nampak betapa dangerousnya situasi dia. Kalau dia lari dari rumah untuk kejar lelaki baru tu, apa dia dapat? Lelaki tu sudah pun “lepaskan dia” kembali pada tunang dia. Dia pasrah saja kalau terpaksa hilang kawan sia tu. Sebab dia ada tunang, dan dia ada spareparts lain. Dengan mudah dia akan lupakan kawan sia tu.
Dalam hati sia rasa macam mau menyumpah juga dengan lelaki baru tu. Gara2 kebuayaan dia, dia buat hati orang lain menderita. Beginilah perangai buruk lelaki. Berapa kali kita perlu ditampar dengan perangai dorang ni. Dorang akan sentiasa tambah koleksi perempuan selagi dorang mampu. Tapi bagi perempuan yang sudah terjerat, dorang sanggup pula berkorban itu dan ini. Berbaloikah?

Dalam kes kawan sia tu, ini lebih dari ikatan perasaan. Hubungan dia dan lelaki baru tu sudah masuk tahap fizikal, pegang2, cium2, peluk2. So benda2 tu semua membuatkan lelaki tu lagi melekat di hati dia. Dia rasa ada bahagian dalam diri dia tu yg berada dengan lelaki tu. Perkara ni sia tidak perlu tegur lagi. Benda sudah jadi. Sudah la kita tau kita ni lemah, dia biar lagi lelaki buat macam2. Sia tidak tau apa VIRTUE yang ada pada lelaki baru tu kalau dia berani get physical with a lady yang merupakan tunangan orang? Guys, kalaupun kamu tidak boleh control nafsu, at least kamu show dengan kami APA NILAI kamu sebagai seorang manusia. At least, hormat sikit dengan perempuan yg bukan hak kamu. Kalau NILAI macam ni pun kamu tiada, sia tidak tau apa lagi NILAI yang bermakna ada dalam diri kamu.

Sia memang ada berkasar sikit dalam SMS tu tadi. Style sia memang macam ni kalau keadaan mendesak. Jangan buang masa sia dengar masalah kamu kalau kamu mau dengar cerita fairytale. Sia cuma mau kawan sia SEDAR habis2 setiap inci situasi dia ni…dan that’s all. Apa langkah dia next, dia punya tau. At least dia boleh pikir siapa lelaki yg akan bersama-sama dengan dia masa susah senang. Kita bukan cakap pasal setahun dua, ini untuk ikatan sampai mati! Dan kalau dia masih mau pilih lelaki yg setakat buat dia salah satu barang koleksi dia…terpulanglah. Hidup dia, badan dia – orang lain boleh tumpang tengok saja bila dia silap langkah.
Ngeri juga bila pikir pasal kelemahan perempuan ni. Tu la kalau boleh, jatuh cinta tu biar berpada-pada. Kita perempuan ni tidak akan mudah dengar akal kita kalau hati sudah terpaut. Before u let yourself fall for someone, make sure he deserves it. Benda tu jangan buat terlalu cepat. U guys slow down. Nanti u yang susah. Sia lalui benda tu recently. I was about to like a guy but I took my time. Then orang2 keliling sia bagitau sia yang the guy wasn’t worth it. Still sia tidak mau dengar sebab sia rasa sia ada penilaian sendiri. But sebab I took my time, sia boleh menilai dengan waras. Akhirnya, tidak lama lepas tu sia rasa diri begitu bodoh. Sekarang baru sia nampak apa yg orang lain nampak. Memang sia akan jadi orang yang kesian kalau I carried on with the guy. See that? Kalau akal yang berpikir, lain jadinya. Sia cuma mau kawan sia buat something ja. Dahulukan AKAL dia. She will know what’s best to do :)











5 comments:

StellaClaire-Richard said...

Wah..ni kes parah..kesian jg kawan ko tu..but I guess betul jg ko kasi sedar dia..No point to hope for something yg SIA-SIA saja..

Benda sdh TERJADI, mmg tdk dpt diubah lg..

So, what I want to mention here is.. ingat diri sendiri dulu.. ingat STATUS diri. Kalau diri sendiri sdh berpunya, no matter la sdh kawin ka, sdh tunang ka..keep that bond TIGHTLY. Kalau sdh ada ikatan tunang or kawin, try as far as you can to SAVE the bond. So, in the FIRST PLACE, don’t try to LAYAN org or lelaki lain yg cuba kacau2 tu.. kalau mencuba2 mmg akan jadi parah. These things can be happened to anyone, not just woman oh.. Lelaki pun ada juga gini ni..

So, yg penting jaga tu ikatan yg sedia ada.. JGN pula org bilang “Yang dikejar tidak dapat, Yang dikendong berciciran”.. So yang sepa2 out there yg ada situation mcm ni, think deeply first before want to move that dangerous act. Org bilang JGN main API..

So.. I hope ur friend can decide a correct way.. as well as can think properly.. Fikir la utk jangkamasa panjang juga.. Seek GOD’s help to solve this and don’t try to be alone much.. the most important is try took think widely, try to observe all possibilities of outcome of the decision that she’ll be made..

And to let you know.. I’ve been this situation too where a lot of friends want me to break-up my bf because they said he don’t deserve me.. So, I pray hard to GOD, and HE answered my prayer.. Now he become my hubby..Our relationship will turn 10yrs nxt yr and it’s almost 2 yrs of marriage now. I changed him and let he look back the way who was he few years back.. And he really thanked me for bringing him to a new life. Therefore, things are all in GOD’s hand. We cannot predict future. He has plan for us.. Let GOD work in your life..and you will be glad and feel very BLESSED and JOYFull cause then you’ll know how much GOD loves you.

Have a GREAT and BLESSES Saturday.. :)

Twofivesix256 said...

Ya know Stella, I read this Q n A of a famous psychologist - He said if there's something you don't like about your boyfriend's habits or attitudes, and just sweep it under the carpet thinking that you can eventually change him after marriage, it will never happen. Like, there's no way you can change him. I knew that he might not be right all the time. If you said that you have changed your partner after you guys got married, I think that's a living proof that ... no theories work for everyone :))

And as for my friend, I trust in her ability to think wisely because I know she's smart. I'm hoping that she can make use of her wisdom in the time when she needs it the most. She definitely needs it now.

Have a pleasant saturday too okay :))

AngeL BeaR said...

hrmmm...that fella sounded a little more or less like my recent ex..nanti la sa cerita in my blog.

But tell ur friend, leave that guy lah....dia ndak caya...suru dia contact sa nanti sa kasi serita sama dia experience sa ahahahhahahahaha....... =p

men....mmg la kalau dasar buaya mmg buaya...mcm tu ikur anjing ba..kalau suda lingkuk mana buli lurus lagi. Hopefully she will come back to her senses and appreciate what she has now before regret later.

StellaClaire-Richard said...

Hi 256,

That's GREAT.. I hope ur friend really smart to handle that problem. Hope to hear good news from her soon.

About my partner, he really changed before we got married la hehe.. If not, I might not marry him la hehehe.. :P
Actually, you'll know it yourself whether he really worth for you or not.. Your heart can tell it by the help of HOLY Spirit.. :)

True, not all theories works for everyone, but trust me, there's NOTHING impossible in GOD's hand if you really put faith in it.

Ok, Selamat Hari Raya..
Enjoy your Holiday..

Twofivesix256 said...

Dingoo...don't forget to share your experience okay...looking forward to it.

Stella, it's a good thing to know :) You're right. God is behind all this, Anything is possible :)) That's very inspiring, and very powerful too.