Statcounter

Monday, September 28, 2009

Congratulations, You’re A Human Being!!

Hi guys :) Happy Monday everyone.

You guys sedar ka something? Kita tau kita ni manusia biasa. Kita ada limitation, kita ada constraint, kita adalah makhluk yang lemah dan kita sentiasa buat kesilapan.

Sounds typical kan? But sia mau tegaskan di sini sekali lagi. Maybe you guys kena pikir betul2 hal ni, sekali lagi. When kita make mistake yang paling bodoh, kita senang blame diri sendiri. Kita pikir kita ni sudah cukup matang dan sekurang-kurangnya jangan buat kesilapan “bonus” yang menyusahkan diri sendiri. Kadang2 sudah terlampau sombong bongkak dan terlalu yakin dengan keputusan yang dibuat, we thought that “nothing could go wrong” sebab kita percaya kebolehan kita sendiri, we are positive and we have faith! And then when tiba2 things don’t fall in place, suddenly you find yourself standing there thinking, “After all that I have learnt and experienced, why did I still make the stupidest mistake like this?”

This wasn’t a mistake when you started everything. You guys kena ingat, bila you mula2 buat satu-satu keputusan. Kamu tidak tau when something won’t work out one year from now, agree? Kamu cuma buat satu keputusan yang terbaik yang ada di mata kamu masa tu, menggunakan semua penilaian yang baik, kebijaksanaan dan rationalism kamu – yes, kamu guna semua yg kamu ada. Kamu berbekalkan satu impian, satu harapan dan segala macam motivasi dalam diri kamu. That’s very good. But that doesn’t give you the power to see the future. You don’t know what will happen one year from now until you are there. This dream HAS to start somewhere, agree? Kalau kamu tidak take the first step, you will never get there. And the first step that you take, doesn’t necessarily be the best or the right one for you. And why is that? Yes, sebab kita ni cuma manusia!! God memang purposely cipta kita macam ni. Pengetahuan kita terbatas. Inilah yang kekurangan yang diberikan kepada kita sebab that’s the point of living, right?! Untuk kita menjalani hidup ni dengan menempuh cabaran demi cabaran, berbekalkan kebolehan dan bakat kita, dan batasan kita adalah kelemahan kita sebagai manusia. Iaitu pengetahuan yang terbatas, dan dicampur dengan emosi yang tidak menentu dan sikap2 yang tidak baik --- dan cabarannya adalah untuk kita berjuang dari semua ini untuk mendapatkan yang terbaik untuk hidup kita.

So when you make mistake, jangan terlalu obsess dengan kesilapan ini. Bukan pasal kita bodoh, bukan pasal kita ni tidak competent, bukan pasal kita jahat dan lain2 lagi. Reasonnya adalah sebab kita memang tidak tau apa akan jadi. Itu bukan kerja kita. Kita sudah buat semuanya dengan baik dan mencuba sedaya upaya, tapi kadang2 keadaan bukan berpihak pada kita. Nasib bukan berada di tempat kita. Dan sia betul2 inspired from this one episode of Oprah iaitu, Kita paling rugi bila kita menyalahkan orang keliling kita bila kita buat satu kesilapan, sebab kesilapan itu GAGAL mencapai fungsi dia dalam diri kita, iaitu untuk menjadikan kita jadi lebih baik! So bila kita buat kesilapan, ini lah benda yang paling berharga yang akan buat kau jadi somebody one day. Sebab kesilapan itu untuk kau improve, perbetulkan kelemahan kau, cara kau dan approach kau. Semua org berjaya yang kita nampak hari ni adalah mereka yang sudah buat begitu banyak kesilapan, barulah dorang berjaya macam tu.

Sia menulis ni berdasarkan my rational mind. Sia terpaksa tulis ni semua sebab sia pun keras kepala macam kamu juga. Tidak mau dengar cakap. Dalam kepala sia ni, ada satu akal, dan satu lagi emosi. Sia lalui benda ni baru2. Sia find out sia sudah ambil satu keputusan yang salah, dan sia ambil begitu lama untuk sedar tentang kesilapan sia tu. And beberapa hari yg lalu sia berabis mau smash diri sia kenapa sia ambil keputusan yang silap. Tapi bila sia imbas balik pada masa sia buat keputusan tu, sia YAKIN sia buat keputusan yg betul. I put my sweat and tears untuk semua ini. Kenapa sia senang2 mau smash diri sia sendiri after all I did? I am being so unfair to myself kan? And at the same time, baru mata sia terbuka tentang kelemahan dan kesilapan yang sia buat sambil lewa. Sampai orang kena teriak depan2 muka sia baru sia sedar. Then sia pikir betul2, rupanya sia ni masih naïf lagi. Banyak benda yang sia tidak tau. Sia kena accept the fact yang sia ni beginner dan sia kena banyak belajar. Sia jangan bongkak mau belajar. Sia insan yang lemah.

Memang patut macam tu. Mana boleh orang terus2 sampai atas kan? Jadi what I do now, is I allow myself to see all this as a mistake yang I don’t regret. Because ini adalah clearly part of the process untuk capai impian sia. Sia masih boleh senyum sebab sia nampak semua benda yang sia buat selama ini tu, sia betul2 follow my passion. Dan sia tidak boleh marah diri sia sebab sia ada passion. Inilah diri sia. Jadi, sekarang ni sia cuma perlu cari balance. Sia perlu accept orang lain punya teori dan jangan asyik pakai teori sendiri sebab I can try so hard but still I’m just a human being. God akan still tepuk bahu sia sebab sia sudah buat yang terbaik dan I’m sure He appreciates courage sia selama ini. Dan kalau sia buat silap, Dia sudah lama tau. Tapi Dia tidak buat sia nampak tu mistake lagi awal, sebab dia memang mau sia find out sendiri along this learning process. I NEED this mistake untuk jadi someone better.

Tapi yang bestnya… sia boleh rasa best betul sebab selepas sia tau yg benda ni silap, barulah sia nampak what’s best to come for me. Wowww…this life memang betul2 adventurous baa. Rugi kita ooo kalau kita tidak nampak yg life ni adalah actually sebuah Wonderland ba. :)

Jadi, you made a mistake? Congratulations, you pass the test as a human being.

*giggles.

4 comments:

ulal said...

tu lah sia bilang sama ko .. yg panting idup ni musti kena GUMBIRA dan suma sihat2 belaka :))))

/me hugs laling

Twofivesix256 said...

Lalinggg...my blog miss youuu... Lols. Muahsss

wines said...

ya betul setiap org tu memang pernah buat kesilapan dan sentiasa buat kesilapan. dari kesilapan yg kita buat itulah kita belajar untuk memperbaiki diri kita, belajar supaya kesilapan demi kesilapan itu tidak akan berulang dan pada akhirnya kita cuba sedaya upaya untuk mengurangkan dari berbuat kesilapan.

kebanyakan org yg normal dan berfikiran waras pasti akan tahu sama ada dia buat silap atau tidak, sudah pasti mereka tidak akan buat kesilapan yg serupa, seumpamanya ataupun kesalahan lain. tetapi ada juga org² yg memang tidak punya akal fikiran yg waras atau terlalu dimanja hinggakan kalau dia buat kesilapan yg mencemarkan nama baiknya..dia tidak kisah..malah berandaian yg semua itu adalah perkara biasa. org² seperti ini lah yg seharusnya diberi kesedaran, dicuci otaknya dgn ramuan nasihat dan hukuman biar mereka sedar tingginya langit. dan org² yg sy maksudkan ini memang masih wujud pun dalam kehidupan seharian kita tanpa kita sedari atau pun sememangnya kita tahu bagaimana attitudenya. (sy tidak cerita secara detail org² yg menyusahkan diri sendiri dan menyusahkan org lain seperti yg sy maksudkan ini)

Apapun..kita hendaklah saling menasihati sesama kita untuk memperbaiki kesilapan yg kita buat..bermuhasabah dan renungkan sedalam dalamnya..segala kesilapan kita. org bilang tanpa kesilapan..hidup ini memang boring..kenapa..tak kan kita malar jadi baik saja kan. so buat silap tu ber pada-pada la buat baik..yg termampu.

Twofivesix256 said...

"tak kan kita malar jadi baik saja kan" <--- ni quite menarik juga wine. Hehehehe...maybe you're right. Sometimes it's quite boring to be a good and righteous person all the time.

To be bad is sometimes a necessity? Could be kan.

Anyway, we are just human beings. So be one :)