Statcounter

Wednesday, September 2, 2009

Kita Sama-sama Tidak Tahu

Tiada siapa tahu apa akan berlaku di masa depan. Jangankan cakap tahun depan, 1 jam yang akan datang pun kita tidak tau. Apa2 saja boleh berlaku. Banyak perkara2 yang sudah berlaku sekarang merupakan perkara mustahil suatu masa dulu.

Ketidakpastian ini – apa yang boleh ia beri kepada kita? Adakah ketidakpastian ini memberikan kita satu bentuk insecurity yang usaha2 kita pada hari ini mungkin tidak akan memberikan pulangan yang setimpal? Adakah ketidakpastian ini menakutkan kita bahawa kita boleh hilang semua yang kita ada pada bila2 masa tanpa mengambilkira how much far we have walked and how much temptations we have overcome?

Trying to twist this around, I rather see the “uncertainties” as a light of HOPE. Iaitu sebarang benda yang tidak baik pada life sia sekarang ni, mungkin akan bertukar menjadi baik dalam jangka masa yang singkat. Siapa tau kan? That’s why kalau kita guna perkara ni dengan cara yang betul, kita akan sentiasa melihat sinar yang lebih terang akan terjadi the next moment, it could be soon or later, who knows. But teda sepa boleh cakap for sure yg masa depan itu adalah DISASTER kepada mana2 orang – sebab, kau tidak tau, sia tidak tau, kita sama2 tidak tau.

Yes, 256 is talking in riddles again.

It’s just so intriguing thinking about what the future could bring. It’s even funny to quit hoping when the fact is NOBODY knows what the future holds. You gotta have to cling on the good things and do everything you can to make tomorrow a better one. BUT STILL, no one knows for sure until it unfolds.

Benda ni benar untuk semua aspek dalam life kita. Kita ada kemahuan. Kita ada harapan. Kita ada kekangan.Bila kita ada masalah, mungkin ini lah sinar harapan kita. Benda ni semua berlaku ikut hokum hakam saja, tapi yang merumitkan keadaan adalah… Yes, diri kita sendiri. Suddenly diri terasa tidak mampu. Suddenly terasa diri begitu bodoh. Suddenly semangat itu hilang. The greatest enemies to your own success is YOURSELF.

Sia pernah cakap dengan diri sia suatu masa dulu. I imagine God talked to me like this.

“256, I’m going to give you everything you need. It’s all ready just for you to make use of them, to profit from them – in the journey to make your dreams a reality. I’m going to give it all for you. Now you think it’s gonna be easy?”

Then I imagined saying back,

“How can it NOT be easy when everything is there for me? How can I lack in anything else when You already prepare everything for my needs?”

Then I imagined the Lord says this,

“Even if I have prepared for you all your needs, in return, I will give you the simplest form of obstacle. It’s the SIMPLEST that you won’t even see it.”

I answered,

“I don’t understand. I don’t think there could be anything that can come between me and my dreams if everything is ready for me.”

The Lord said,

“I will show you something. I want to see how you handle it. Everything will be ready for you, but I will let everything else take its toll. This biggest obstacle that I’m talking about is YOURSELF. When you are that close to reaching your dream, I’ll show you how YOURSELF is actually the only thing that comes between you and your dream.”

I said, “Trust me, I won’t think I will let myself be the only obstacle. It’s so simple, my Lord. I can just simply ask Myself to obey and be positive. How hard can it be, right?”

The Lord said, “Remember what you say today. Start your mission now and show Me that you are worthy of all this blessing.”

Then, kalau laa sia ada conversation macam tu dengan God satu masa dulu, sekarang ni adalah moments yg sia rasa betul yang diri sia ni adalah cubaan terbesar yang paling susah sia mau tepis. Sebab bila one side of me tau sia boleh buat, but one side lagi mempersendakan sia – macamana sia mau tepis? They are both coming from my brain. Bila orang cakap sia bagus, sia sendiri pula sibuk kasi ketawa diri sia sendiri – Ohhoooo 256, kau la paling teruk punya manusia. You make the wrong decisions all the time. And macam2 lagi bla bla bla. Pikiran macam ni saja pun sudah cukup untuk kasi hancur diri sendiri. Betul ka tidak? Try apply dalam life kamu. Bila kamu rasa things are so bad, maybe it’s not so. Maybe it’s just you yang cuba untuk destroy semangat kau sendiri. Aiks, logic ka macam tu? If you ask me, Absolutely YES. Sebab, The Lord said the same thing to me. Tapi tu masa sia tidak paham. Sekarang sia nampak dengan mata kepala sia sendiri!!!

Tiba2 sia rasa sangat sangat relief bahawa esok itu Tiada Siapa yang Tahu. Maybe things are going to unfold nicely for me. So obstacle dalam kepala sia ni pun tidak akan tau apa akan jadi. Dia tidak boleh bagi verdict pada sia yang sia memang sudah buat satu keputusan yg salah. Dia tidak tau. Kamu Tidak Tau. Saya Tidak Tau. Kita sama2 tidak tau.

Tengok date hari ni. 2 September 2009. Nanti 2 September 2010 kamu tengok balik sekeliling kamu. Adakah benda2 masih sama? Adakah masa tu kamu masih memiliki benda yang kau ada pada hari ini, atau pun adakah kamu sekarang memiliki benda yang kamu tidak pernah mimpi untuk dapat? So, ada baik juga kita sayang betul2 apa yang kita ada sekarang ni. Belum tentu semua ni masih ada pada kita bila kita reach tarikh yang sama tahun depan. Jangan cakap tahun depan. Bulan depan pun belum tentu.

Macam juga blog sia ni. Sekarang ni kamu nampak sia blogging hampir hari2. Ada2 saja celoteh sia. Kamu pun mengeluh, ada2 saja si 256 ni. Asyik membebel saja keja dia di blog. *Lols. Or kamu nampak sia di IRC parking nick. Ishhh asyik2 si BRB ni juga keluar masuk channel. Kamu rasa kepenatan tinguk sia. *Lols. But then, sepa tau berapa lama lagi sia akan blogging. Esok lusa mungkin sia akan stop blogging – manatau sia sudah hilang minat. Atau sia punya perhatian sudah berpindah ke tempat lain. Kamu tidak akan nampak sia membebel lagi. Sedangkan address ini pun mungkin sia akan delete dan www.twofivesix256.blogspot.com ni hilang sama sekali daripada rekod. Jadi tu masa baru kamu rasa yang “Bagusnya dulu masa dia masih lagi aktif. Hari2 pun ada saja.” Masa tu kamu rasa sedih pula. Kalau la dari dulu lagi kamu appreciate celoteh2 sia ni, mungkin kamu tidak juga rasa begitu sedih.

(/me berabis ketawa. Hahahahaahahahahahahahahahahahahaha. Teasing you guys!!! *Lols)

But seriously, pasal tu la kita mesti betul2 aprpeciate apa kita ada pada hari ni.

Tiada siapa yang tau apa akan berlaku di masa depan. Kau tidak tau. Mereka tidak tau. Sia pun tidak tau. Pokoknya, kita sama2 tidak tau. :)

1 comment:

ulal said...

hehehe ngam jua tu tuhan nda kaseh tahu future akan datang..kalo nda..kompom suma namau keja hahaha sbab nampak bila aribulan dia mati pastu tau masuk neraka kah atau pun terhumbang ambing wakwakwak camna pun syukur jak lah nak yg tiap kali kita bangun maseh nurmal lagi :P~~~
yg lain lain hal .. belakang kira hahaha