Statcounter

Wednesday, September 30, 2009

"No Thanks!"

This is what I often say when someone offers me something, especially foods. Sia cerita dengan kawan sia pasal raya hari tu, dia cakap semua rumah yg dia pegi dia akan makan walaupun sikit, takut tuan rumah kecil hati. Sia hairan. Selama ni, sia pikir yang org yang offer makanan dengan orang lain tu akan lebih suka kalau kita cakap No, Thanks. Maybe pasal tu la sia selalu menolak dan cakap No, Thanks.

Ini lah satu perkara yang sia overlook dalam kehidupan seharian. Sia sentiasa pikir yg menolak sesuatu tu adalah lebih menggembirakan orang yg offer. Apa lagi kalau orang jemput sia pegi satu party yang tiada kaitan dengan sia, sia tidak akan datang kalau orang tu cuma main cakap2 ja. Sia beranggapan yg dorang menjemput just to be polite. In other words, dorang cuma ajak2 ayam ja. Mungkinkah No, Thanks ini actually menyinggung orang?

Sia masih ingat raya last year. Semua kawan2 sia yang limpas this office dekat tempat sia akan dijemput oleh boss dia untuk makan kuih raya, but dorang tidak pula panggil sia. Sia ada rasa kecil hati sikit. Walaupun sekiranya sia akan menolak, at least dorang jemput la juga sia ba kan? Hehehehe. And then, a year later iaitu kemarin, dorang buat small party terbuka. Dan sia kebetulan lalu depan dorang so dorang jemputlah sia. Sia nampak muka sorang kakak tu, (iaitu boss yg tidak jemput sia last year) memang tunjukkan reaksi yang strange sikit. Tapi entah kenapa sia dapat tangkap reaksi muka dia. Dia punya reaksi muka tu seolah-olah cakap, “Baik lagi tidak jemput, sama juga dia tidak mau tu.” Yes memang pun, sebab sia almost cakap, “No thanks…makan la kamu. Sia kenyang sudah!” Sia nyaris cakap macam tu. Rupa-rupanya memang sia terlalu terbiasa dengan “menolak”. Mungkin perangai sia tu buat orang keliling sia cakap sia ni sombong.

And you guys know what happened? Sia finally terasa untuk buat satu perubahan. Sia cakap “Okayy…kejap sia datang.” Ahaa…finally si 256 ni mau bercampur juga dengan orang ahh.. (maybe suara hati dorang cakap macam tu…Hahahahaha) Sia pun suddenly sedar yang selama ini sia memang jenis org yang sentiasa menolak gara2 sia tersilap anggap yang dorang cuma ajak2 ayam. As a result when sia finally tidak cakap No, Thanks untuk kali ni, kami duduk berkumpul sana, dan cerita macam2 – some of them tengok ja sia mungkin kehairanan sebab dorang nda sangka yang sia ni actually friendly. Bukan saja banyak cakap, I actually have a lot of points to speak about satu2 topik yang dorang bawa. Sia suddenly rasa BEST betul sebab sia let myself mix dengan orang2 – though they don’t have to be my goodfriends for me to lepak with them. It’s something new, and it’s something good. :)

Sia kena ubah persepsi sia tentang hal ini. Bila orang offer something, bagus lagi sia anggap dorang ikhlas. I am ashamed of myself, guys. Orang lain datang rumah sia, apa saja yang kena hidang pun dorang paksa juga minum. Ini memang “adat” dalam pergaulan sesama manusia kan? Maybe I don’t have to totally change my ways, but at least I understand how it works now. Maybe dengan lebih memahami cara membawa diri dalam masyarakat, sia tidak perlu lagi menerima word “sombong” tu dengan pasrah cos I know I am NOT sombong :)

Note: Dengan itu, sia mengumumkan, sepa2 yang offer sia makanan, sia akan ambil ja dan cakap Thanks kuat2 dan senyum macam tu kanak2 riang barulah yg memberi tu rasa happy. *giggles. (Hahahahaahahahahahahhaha. Sott sudah si 256 ni baa…*Lols :P)

No comments: