Statcounter

Monday, July 27, 2009

The Tempting Alternate Life

Very interesting. Kalau sia tanya kamu satu soalan… Adakah kamu percaya pada Alternate Life? Iaitu satu kehidupan alternatif yang kamu ada sekiranya kamu memilih satu keputusan yang berbeza? This is Very interesting to me.

Sia pernah watch this movie about this theory. Perempuan tu berkerjaya, hidup dia a bit messy sebab she lives alone. She feels so lonely, trying to get a date but to no avail. Dia rasa life dia betul2 suck tu masa, sebab dia rasa bosan dan tidak lively. Dia even terpikir untuk bunuh diri. At one time, dia duduk dan tengok balik koleksi lama dia. Dia terjumpa gambar ex-boyfriend dia ni. Ex dia ni pernah bawa dia kawin 5 tahun lalu but dia menolak, so dorang break. Sedikit penyesalan mula timbul dalam diri dia. Mungkin hidup dia tidak mcm tu kalau dia ambil keputusan yang berbeza. Dia tanya sama diri dia,

“Macamanakah hidup saya sekarang ni sekiranya sia setuju untuk kahwin dia 5 tahun lalu?”

Aha…Guess what? The next day, she almost got hit by a car. Seorang perempuan keluar dari kereta tu dan tengok dia, “Are you okay?” Guess who the woman is? The woman is HERSELF from the Alternate Life. Woww!! Interesting or not?

Perempuan tu bawa dia masuk kereta dia dan dorang pegi rumah perempuan tu. Dia akhirnya sedar bahawa rumah itu adalah rumah dia sendiri di dalam Alternate Life tu. Dia tengok ada gambar family. Boyfriend dia 5 tahun lalu tu sudah jadi husband dia dan dorang ada 3 anak. Dia terkejut sekejap dan akhirnya sedar bahawa inilah hidup dia sekiranya dia kahwin sama boyfriend dia tu dulu. Dan selepas dia bercakap-cakap sama perempuan tu (iaitu versi diri dia sendiri dalam Alternate Life) tiba2 perempuan tu hilang. Dan dia dengar ada suara budak2 panggil dia, “Mom!” Then di sana la dia teda pilihan dan terus masuk dalam hidup tu sebab seolah-olah dia diberi peluang untuk melalui Alternate Life dia.

Movie to sangat interesting bagi sia. Sebab dia guna satu theory yang very intriguing. Mungkin orang pikir bahawa hanya ada satu versi saja kehidupan kita ni, tapi sia PERCAYA yang Alternate Life itu wujud. Sia percaya yang sia mampu ambil apa saja keputusan yang akan memberikan jalan cerita yang berbeza daripada jalan yang sedang sia lalui.

I am a very stubborn person. Sia selalu ambil keputusan mengikut kekerasan hati sia. Sia mau menjadi orang yg paling bahagia dalam keputusan yang sia ambil, dan sia tidak mau ambil satu keputusan hanya untuk kasi happy orang lain sebab sia percaya yg Life sia adalah milik sia sendiri, dan sia percaya orang lain pun kejar kebahagiaan dorang sendiri saja. Tapi tanpa sia sedar, sia mungkin jadi seorang yang Selfish. Watak dalam movie tu sia boleh relate dengan diri sia sendiri. Banyak keputusan penting yang sia sudah buat dlm hidup sia. I should have a few Alternate Lives.

Kalau lah sia memilih kerjaya yang disuruh oleh ibu bapa sia, apa akan jadi pada hidup sia sekarang? Mungkin kewangan sia lebih stabil, tapi hidup sia akan tertekan. Sia berani jamin yg hidup sia mungkin lebih mencabar, tapi kebolehan dan bakat sia tidak dimaksimakan. Probably I’d be complaining – Kenapa laaa sia stuck sama kerja ni???

Kalau lah sia ready untuk kawin ex-boyfriend sia a few years ago, adakah sia akan lebih gembira sekarang? Sia dapat bayangkan hidup sia akan tertekan sebab banyak perubahan mendadak yang sia kena lalui masa tu, dan mungkin alami macam2 masalah marital, judging from a few aspects that have been my concerns. Ouch! Tapi most probably I’m already a mother now kan? *grinzzz.. Hahahahahahahahaha. A mother with a sad face, could be, right? (Tapi sia rasa itu baby kiut oso that. Hahahahahahahahaahaha :PP Sampat lagi baa.)

Kalau lah sia mau jadi daring sikit dengan try benda2 baru dan peluang2 yang muncul depan mata sia satu demi satu, sia jamin yg sia bukan diri sia sekarang. Hidup sia mungkin lagi fun, tapi ada mcm2 masalah yg akan timbul dari segi mental, fizikal dan sosial. Mungkin I could feel so good with the new height that I have accomplished, but in one way, I might sacrifice some of the virtues – my principles and all could be shaken. Tidak payah pikir panjang2 --- kalau benda2 tu terjadi sama sia, sia berani jamin yg silap2 haribulan, sia akan rasa totally LOST in my own mind journey. It’s a serious mental disturbance. Ouch!!

So, is it worth it for me to SACRIFICE those Alternate Lives I could have hanya kerana sia memilih JALAN INI? Iaitu jalan yang sia sedang lalui sekarang? Adakah sia yakin INILAH kehidupan terbaik yang sia mampu berikan untuk diri sia? Ya, hidup sia memang banyak kekurangan ini, sia masih boleh jumpa kemanisannya. Kekurangan2 itu lah yang make the empty spaces yang I need to fill untuk hari2 yang mendatang. Bukankah memang kehidupan perlu macam tu? Iaitu perlu ada kekurangan sebab mission sia adalah untuk mengisi kekurangan itu? Sia tidak minta banyak. Sia cuma mau diri sia mampu untuk step forward dengan the most sincere smile on my face. Sia mau untuk mampu lihat potensi sebenar diri sia, iaitu talent sia yang paling raw sekali – sebab sia berani jamin that part yg sia betul2 tidak boleh sacrifice dari life sia sebab itulah yg betul2 berharga pada diri sia. Pada masa satu dunia bagi sia pandangan serong pun sia masih rasa sia begitu kuat sebab kekuatan itu ada dalam diri sia, dan mungkin dunia ini tidak perlu nampak dan tau yang sia actually sekuat itu.

You guys want to know my conclusion? Ya, ada sedikit pedih kalau mau pikir apa keindahan yang ada pada Alternate Life yang sia miss tu, tapi the bigger question is, Adakah sia sanggup kehilangan jalan ini hanya untuk dapat Alternate Life itu? The answer is, NO. Biar la Alternate Life itu sebegitu indah. Sia masih mau jalan ini, and you ask me why? Sebab I cried tears and sweat untuk sampai sini. Walaupun susah, walaupun bukan senang, tapi pokoknya sekarang sia ada di sini dengan membuat keputusan yang terbaik yang sia buat setiap hari. You said my life is still not that good? Yes, I agree, tapi guess what? Future tu belum tertulis, then when I write it, sia akan make sure I give the best piece from here. I’m thankful sama God sebab at least sia betul2 touch life sia, like I can feel every inch of it and still think it’s THE BEST I could get for myself.

Make This Life Beats The Hell Out Of The Alternate Life, Guys!!

NOTE: Oh, ending kepada movie yang sia cakap awal2 tu – The woman found out yg Alternate Life dia tu tidaklah sebaik mana, jadi bila dia switch balik pegi life sebenar dia, dia lebih menghargai life dia sebab dia akhirnya sedar, life dia tu adalah sebenarnya yang terbaik yg dia ada so dari sana dia ubah perception dia and start enjoying life even more :)

No comments: