Statcounter

Saturday, December 6, 2008

Bikin Malu Sama Lelaki Saja...


Who doesn’t love this creature who are made to be a leader, who are made to be a father, a loving romantic boyfriend, a protective brother…Who people, Who? Dalam dunia ni cuma ada perempuan dan lelaki saja (yang selainnya tu dikira minoriti saja). Tiada guna mau musuh2. Sia tulis this posting bukan sebab sia saja2 mau kutuk. Ubah your mentaliti kalau mau maju. This is my pandangan terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita. The famous line, “Who wears the pants in the family” – Masih valid ka tu?

Sebagai seorang perempuan, sia ada byk reason untuk adore kaum lelaki. Apa lagi yang hensem2, yang macho2, ditambah lagi dengan gaya yang gentleman, smart, pandai main gitar, pandai menari…wow…mudahnya untuk menyukai kaum lelaki. Bodohnya sia kalau saja2 mau cari pasal sama kaum lelaki ni. Dorang ni sudah diciptakan untuk melengkapi perempuan dan without them, populasi manusia pun tidak akan berkembang ba. 
Hahahahahahahaha. Ok persoalannya di sini…lelaki ni dilahirkan sebegitu hebat; dan kerana kehebatan itu lah, dorang ni ada tanggungjawab besar di bahu dorang. Bukan saja2 kamurang kana lahir hebat mcm tuu…hanya untuk jadi LOSERS, you understand me??

Apa mau jadi sama lelaki zaman sekarang ni? Of course bukan semua. Tapi golongan yang masih mengekalkan reputasi lelaki ni semakin KURANG. Semakin banyak yang tidak perform dan yang lebih teruk lagi, dorang sikit pun tidak rasa “bersalah” dengan ketiadaan daya maju yang begitu melampau. Erkks…sounds rough. But wait…read until the end.

Berapa banyak kes kamu dengar yang lelaki sekarang ni duduk guyang kaki di rumah, sedangkan bini dorang bertungkus lumus cari duit untuk keluarga? Tidak cukup dengan itu, sudah tau bini tu keluar bekerja, anak kecil di rumah pun tidak mau jaga. Terpaksa lagi hire org gaji untuk jaga itu anak. Dengan alasan, dorang takut tidak mampu jaga tu anak dan oleh sebab itu, paling selamat ambil orang gaji supaya itu anak punya kebajikan terjaga. Ada juga yang masa kawin, semua harap duit ibu bapa…lepas kawin, itu bini lagi tanggung semua. Itu bini biarlah kerja di ladang ayam saja pungut telur, susah macamana pun, still dapat kasi makan anak dan laki dia yg teda kerja lain, pigi moginum saja. Sikit pun tidak malu. Kalau pandai malu kana cakap2 org tu, kira bagus sudah. At least, gara2 takut kana cakap, terus pandai juga keluar cari duit. Ini tidak!!! Sikit pun tidak malu. Mungkin di hati tu ada jua sikit malu, but THEY ARE SO HELPLESS. Dorang rasa dorang sudah stuck dengan situasi dorang yang teda education, teda peluang kerja, dan macam2 lagi alasan la! Oleh itu, dorang face day by day dengan mengikut kepala otak dorang…Malas mau pikir pasal masalah dan tanggungjawab. Cos dorang tau…itu bini dorang tidak akan biarkan dorang mati kebuluran, apa lagi dengan adanya anak. Mau nda mau, itu bini kena jua buat sesuatu supaya hidup dapat diteruskan. Sounds Familiar?

Itu kes rumahtangga. Macam2 style. Pokoknya, semakin banyak lelaki sudah lepas tangan ba. Apa yang lebih mengharukan…I tengok sendiri ini lelaki2, lengkap tubuh badan, tiada cacat, tiada sakit…betapa UNDERutilized nya dorang ini. Betapa sia-sianya semua kurniaan itu sedangkan dorang tiada jiwa seorang fighter. Tidak mau berusaha. Tidak mau pakai otak. Tidak mau susah2. Now you tell me, sudah cukup ka untuk dorang ni dipanggil LOSERS? Not yet? Okay carry on reading.
Setiap manusia ada kelemahan. Tapi sudah tugas kita untuk tau kelemahan kita dan perbaiki. Satu kelemahan yang TIDAK BOLEH diterima, untuk kaum lelaki ni adalah, PENGURUSAN KEWANGAN. Seriously. Jangan pula tuduh sia ni mata duitan. Look at this in a bigger picture. Kenapa perempuan mau lelaki yg berduit? Jangan tanya org lain la, ASK ME. I will answer you right away. Bukan itu DUIT yang kami kejar. Untuk sia, kewangan seorang lelaki itu menggambarkan ACHIEVEMENT dalam hidup. Kalau dia ada simpanan yang kukuh, that means dia sudah capai sesuatu dalam hidup dia. Dia sudah boleh pikir jauh2 untuk capai yang lebih lagi. Tidak kira apa tahap pendidikan dia. Tapi kalau dia ada simpanan dan bijak berbelanja, dia mimang sudah jadi lelaki yg sepatutnya. Tapi apa jadi sama kebanyakan lelaki sekarang?
Dorang prefer guna itu istilah “Biar Papa Asal Bergaya”. Betul2 bikin malu. Sudah tau baru masuk kerja, tiada simpanan, simpan sampai 2, 3 perempuan, pegi pula ambil kereta Waja yang installment buli bayar ka tidak? “Ah, nanti la hujung bulan pikir!”. Hari2 call girlfriend, bawa makan, jalan sana, jalan sini…baru minggu pertama, sudah pokai. Masa kerja, terpaksa minta belanja kawan2. Kalau teda mau belanja, pinjam pula duit dorang, “nanti gaji bayar.” Kalau sudah tiap bulan pinjam sampai RM500, dapat bayar Cuma RM200, kumpul punya kumpul baki dia…lama2, GAJI pun negatif woo!! I bet, banyak kamu dengar kes mcm ni!!
Dalam berkawan pun…lelaki zaman sekarang ni pun lain sudah. Kalau dulu, dorang rasa, cukup la kalau tu perempuan lawa, kiut, bersopan, dorang mau pok sudah. Zaman sekarang ni…kriteria tambahan seorang perempuan idaman, ADA DUIT! Gila punya kerja. Sikit pun tidak malu. Kalau lelaki itu berduit, semestinya dia nda kisah ba if itu perempuan teda duit kan? Melainkan itu lelaki jenis yang manggas dan pokai saja, baru la dorang akan pok perempuan yg berduit dan biasanya perempuan berduit ni adalah org yang lebih berkerjaya dari dorang. Satu perkara yg paling2 bikin malu adalah lelaki yg MEMINJAM duit kawan perempuan dorang. Bukan adik atau kakak, ataupun bini…cuma kawan biasa saja pun pun sudah pinjam2 duit perempuan. Mimang I am old-fashioned when it comes to this. Sebab sia pandang kaum lelaki ni kaum yang dilahirkan untuk jadi ketua ba. Jadi bila sudah jadi macam ni…sia rasa benda tu sangat memalukan.
Maybe I myself have guyfriends yang mcm tu. Sekarang ni, sia pun terpaksa jua tengok apa tujuan seorang lelaki tu berkawan sama sia. Adakah sebab dia pikir sia ni boleh memberikan kepentingan material sama dia or whatsoever. I really feel that you guys should STOP right there and start to mend that damn ego that has been awfully broken. You guys tidak malu ka? Malu la sikit geng! Guna la itu tangan, kaki dan tubuh badan yang sihat untuk tingkatkan diri. Yang paling penting sekali, guna itu KEPALA OTAK kamurang tu untuk maju. Malu sikit sama perempuan. Jangan kami pula yang penat2 kerja dan kamu pula yang tukang kira berapa income yg kami boleh dapat dari usaha kami sendiri. Bikin malu lelaki saja. Think about it and Do Something!

No comments: