Statcounter

Friday, April 23, 2010

Kisah Si Penjual Kuih

Macam2 profession di dunia ni. Kalau budak kecil ditanya, Mau jadi apa? Yang biasa kita akan dengar adalah doctor, peguam, cikgu, polis dan lain2 lagi profession glamour. Speaking of “Profession pilihan” – usually based on what? Salary? Prestij?

But as bitter as it is, maybe bukan semua kita bernasib baik untuk dapat profession yang glamour tu. Bila sampai masanya, rupanya kita tidak pun layak untuk dapat jawatan yang kita sebut tu. Atau mungkin kita layak, tapi kita dapati yang minat kita bukan pada bidang tu. Macam2 sebab. Dan speaking of profession, sia teringat cikgu sia pernah cakap – Biarlah yang malas tu…Kalau semua mau jadi boss, sepa mau jadi kuli? Masa tu sia rasa cikgu sia jahat betul cakap mcm tu. Tapi memang betul pun apa dia cakap. Tapi speaking of Not becoming a Boss, jangan pandang sebelah mata dengan lain2 profession yg tidak glamour.

Kemarin sia spent sikit masa speaking with this lady – Guess what, dia punya kerja ni lain sikit dari most of us. Imagine la kita bangun awal, stuck di traffic and then terperap di ofis buat kerja nda siap2, tengok2 wallet makin nipis. Silap2 kena meminjam lagi dari mom or dad untuk pocket money sampailah next gaji. This lady punya jadual memang berbeza. Dia relaks habis2 dari Isnin sampai lah Jumaat pagi, dan hanya akan bekerja pada Jumaat petang sampai Ahad petang. Yes, dialah salah seorang penjual kuih dan makanan lain di tamu hujung minggu. Bila nampak muka dia ni kalau berlimpas, “Ah, yang jual kuih di tamu tu”. Confirm la keja dia tu nda glamour. Tapi sebelum cakap mcm tu, check dulu poket sendiri tu ada isi ka inda. You guys tau ka dia ni dapat pendapatan RM800 – RM1k seminggu? And guess what, hanya dalam masa full 2 hari yang dia dapat pendapatan mcm tu. Pendapatan Bersih here, people! Sudah tolak bahan2 mentah dan macam2. This amount is left to spend! Di tamu tu kamu tau la, bukan sorang dua ja jual makanan. Mau ada sampai 40, 50 penjual! This lady ni considered “not so famous” around sebab kedudukan dia di hujung dan sadly to say, sia sendiri pun tidak pernah beli makanan tempat dia ni kalau sia pegi tamu. Sepa sangka, dia buat loan RM10k daripada Amanah Ikhtiar pun dia bayar ngam2 satu tahun. Dan masa dia pegi buat loan tu, dia bukan guna pun duit tu. RM6k dia simpan ASB. Lain lagi masa ada carnival or pasaria di sekolah, dia boleh dapat lebih RM1k dalam masa sehari saja dengan hanya menjual minuman di cup. Lain lagi bulan puasa. Last year punya puasa, dia dapat pendapatan 1 bulan tu dalam RM8k. Dia, anak dan mama dia berhempas pulas. Dia bagitau sia reason dia tidak ambil pekerja adalah sebab dia sudah pernah kecurian dan one thing yang dia sempat share with me, “Kita tidak boleh tamak.” Means, dia berjual ikut kemampuan dia saja. Kalau rasa buat kuih tu nda larat, dia cuma jual minuman saja. “Kasi can sama orang lain.” Itu konsep dia. So satu bulan punya cerita, si anak sudah dapat beli handycam impian dia. Next puasa, dia sudah pok mau beli laptop pula.

Speaking of pendapatan, itu sudah dalam RM4k satu bulan, dengan 4 hari masa REHAT. What do you think? Dengan sewa di tamu tu cuma RM6, biarpun cuma berpayung dan bermeja. Tiadalah setanding ofis2 orang yang ada aircond dan carpet. Tapi sewa ofis pun sudah lebih kurang RM1k satu bulan. Pendapatan cuma berapa. Bayar lagi pekerja yang ada kelulusan dan lain2 belanja modal pusing, silap2 negatif lagi! Tapi confirm la menang gaya dan prestij. Tapi itu belum kira dalam hati tu happy atau tidak. Bila cakap pasal duit ja pun sebenarnya pendapatan untuk pegawai biasa pun sudah kalah dengan pendapatan penjual kuih tu. So jangan kita pandang sebelah mata profesion yang macam tu, sebab dorang ni lebih rasa kehidupan tu. Dorang dapat rehat, dapat rasa kerja berabis and merasa juga nampak hasil titik peluh tu, dapat simpan di bank lagi. Boleh dikatakan, perkara2 yang we wish we can do dengan profession impian kita, sebenarnya kita tidak dapat buat dengan kerja makan gaji kita sekarang, but surprisingly, mampu dibuat oleh seorang penjual kuih. Memang hidup ni penuh misteri. Sometimes, seeing is not enough. We have to spare some time and see how others live their lives then we can learn so much things that life is more than just the 7 colours of rainbow. Life is not as simple as grade A to D cos when we study closely, the D is actually A in terms of life quality. Wow… :) Another wonder discovered.

No comments: