Statcounter

Saturday, March 13, 2010

A Fairytale Story-Teller That Never Was


Pernah dengar cerita cinta yang almost like a Fairytale? Wujudka Fairytale di alam reality?
Ada sorang customer-turns-friend yang selalu lepak2 sama sia. Dia ni Nampak sangat average. If orang2 yang judgmental memang akan bagi dia ni not-so-good review sebab her penampilan very sempoi dan quite selekeh actually. Dia ni suka juga cerita macam2. Sometimes her story memang a bit like “too good to be truth” but memang setakat yang sia dapat ingat dan dengar, almost all her stories memang tidak bertindih. So all that while sia memang No Prejudice dengan semua story2 dia, biarpun ada yang terlampau dasyat dia punya 18SG atau 18SX. Yang paling tragis cerita dia sendiri watch sexual harassment di lift yang berlaku kepada sister dia and how her sister was traumatized. Terlampau dramatic pula. Kalau satu kejadian saja, nda apa juga. Tapi terlalu banyak kejadian yang dikira overdose dan betul2 significant untuk diingat.
Actually being a good listener ni pun bukan senang. Sometimes sia pun terpikir juga adakah sia cuma buang masa dengar cerita dongeng dorang or memang some people ni betul2 ada life yang begitu dramatic macam satu storybook yang diolah dengan begitu menarik sekali. From her story, dia tidak juga tinggi diri. Bad experience dia diceritakan dengan begitu baik dan logic sekali. Her love stories pun mcm tu juga. Ada macam2 lelaki yang cuba approach dia and how she ends up dengan her husband now. Tapi memang dlm cerita berkaitan lelaki2 ni la yang bikin dia “kantoi” dengan sia tadi. Sia sudah catch satu point of story dia yang bercangggah. Sia geleng kepala ja. So, is she another compulsive fairytale narrator ka? Like it’s an illness to make up stories dengan orang2 yang tiada kepentingan pun untuk bagi her anything from the made-up fairytales. Can I ask again, WHY? I don’t understand.
Her lovestory was almost a fairytale cos the guy that she didn’t get to marry was like so crazy in love with her. Sampaikan dat guy sudah bawa her pegi ambil gambar kawin di Yes, I Do di Penampang. Dorang ambil pakej RM1999. Semuanya memang logic untuk setakat itu. Dia cakap that studio kasi hadiah dorang kek kawin dua tingkat lagi dan dorang makan berdua saja di tepi pantai. Sia belum pernah dengar ada studio pengantin yang kasi hadiah kek kawin dan terus bagi that kek lepas ambil gambar. And then, masa makan kek tu dat guy almost bawa dia pegi register kawin. Setau sia bukan u senang2 datang and register. But since dia nda mau, so dia kasi kawan sia ni cincin. Cincin Couple yang kalau disambung barulah bentuk Love tu lengkap. But biasanya masing2 simpan yang sebelah tu ba kan? But dia simpan dua2. Memang hairan. So di bahagian yg dia betul2 kantoi is when dia cakap pasal gambar kawin tu. Not fair juga dia simply reka cerita and waste my time dengar ba kan? Maybe her memory is quite good, but mine is better than hers. Dia lupa yang a few months back dia bagitau sia dia teda gambar kawin yang diambil di studio gara2 itu studio Everbest punya cameraman lupa pasang flash, so gambar dorang semua gelap. Dorang siap minta balik duit. I still remember her story time tu sebab I asked her if dorang ada take pic studio for wedding package. So she was trying to tell me yang dorang ada pegi ambil but gambar tu rosak. She didn’t say “We don’t have the budget”. Nevermind. But tadi, bila dia sebut pasal sudah ambil wedding shots tu dengan her old lover yang she didn’t get to marry, she suddenly sambung that cerita yang kununnya masa dia kawin dengan husband dia tu, that cameraman terkejut tengok muka dia datang untuk ambil gambar di studio tu lagi, tapi dengan lelaki yg berbeza. Dia terpaksa bisik2 dengan that cameraman yang lelaki yg lama tu bukan husband dia. And dia sempat lagi suruh dorang kasi masuk gambar dorang yang kena display dalam album sample. Sebelum husband dia tu Nampak. Nahh…sense the mistake?? Ertinya dia just claim yang dorang take pic di Yes I Do juga!! Sedangkan a few months back dia cakap dorang ambil di EverBest yang kununnya gambar dorang rosak. Patutlah sia heran kenapa professional punya photographer boleh lupa pasang light? Kalau pun lupa, mesti nice juga tu cuma lighting effect ja yang berbeza. Rupanya ni semua cerita rekaan saja dari mula lagi . Kalau sudah cakap pasal rekaan, confirm la itu tiang studio pun dia cakap runtuh masa sedang2 ambil gambar. Aduiiii….WHYYYY??
Sia sudah pernah nampak ILLNESS yang macam ni. SIa pernah ada kawan seorang yang Obsessed with STEALING and then since 2 years ago sia ada kenal dengan the single mother yang Obsessed with LYING. Dorang punya obsession ni memang sangat strange. Yang si pencuri tu akan mencuri biarpun dia tidak berada dalam kesempitan. Dan yang menipu tu akan kasi twist cerita biarpun dengan orang2 yang tiada kepentingan pun dalam penipuan tu. And then this one lagi satu Fairytale story-teller yang tidak pun memerlukan impression yang baik dari sia, yang cuma seorang yang dia baru kenal. Whoa… Kalau sia mau tanya, Kenapa obsession yang pelik macam ni boleh wujud? Adakah yang boleh jawab?
Daripada sia pening2kan kepala, bagus sia jaga hal tepi kain sia ja. Memang manusia ni betul2 pelik. Kita sebagai orang yang deal dengan dorang ni, kena pandai buat apa yang patut supaya obsession dorang tidak menyusahkan kita cos kalau mau harap kita kasi betul dorang, kita sendiri pun belum tentu lagi terlepas dengan Obsession yang pelik2 macam tu. So senang cakap macam ni sajalah…Masing2 pandai cari bahagia. Jangan sampai menyusahkah orang lain dan disusahkan oleh orang lain cukuplah.
NOTE: Yang Si Fairytale Story Teller tadi ni sebenarnya sudah wasted my time juga but sia halalkan saja lah. Siok juga ba tu macam dengar cerita fairytale sekali sekala kan. Hahahaahahahaahaha.

No comments: