Statcounter

Tuesday, March 2, 2010

…Bukan Yang Cantik

I overheard perbualan dua orang salesgirls yang sedang berdiri sambil tunggu customer. Maybe di kedai baju tu. I don't remember sebab benda ni berlaku berminggu yang lalu. Sorang tu yang kenampakan sibuk bercakap dan sorang tu lagi dengar. And ngam2 time sia limpas tu…sia dengar this part,

"Semua ada yang cakap mau yang jujur la, setia la, macam2 la, tapi teda satu pun yang cakap dorang mau yang cantik."

Masa tu, I couldn't help but smile sebab I think the girl yang bercakap tu baru baca dari satu magazine or dengar dari radio tentang "Apa ciri2 idaman yang ada pada perempuan yang dicari oleh lelaki." Believe it or not, I was once in the girl's shoes too. That time I was still wondering apa yang dicari oleh seorang lelaki pada seorang perempuan. Cos dalam macam2 reason tu, satu benda yang the girls CONFIRM yang lelaki akan cari. Iaitu that girl mesti CANTIK.

But the more you read or hear, memang betul JARANG yang terang2 cakap mau yang cantik. Like that one is cliché already. Dorang start sudah cakap pasal quality lain such as understanding la, pandai hormat orang tua la…macam2 la. Semakin banyak membaca dan mendengar, lama2 bila tiba2 terjumpa a guy asyik bercakap pasal kualiti fizikal – Sia mau yang cantik, yang seksi and bla bla bla…suddenly u tengok dia lain2. You rasa yang this guy betul2 immature and belum kenal dunia.

I mean, generally, when we grow up, we tend to judge everything from the physical. Cos itulah satu language yang "tidak payah orang ajar". As long as u have eyes yang healthy, you see something and then get the impression from it. If apa yang u nampak tu something nice, you akan suka. So as we grow up, that very basic thing actually terbawa-bawa. Mata kita ni memang suka tengok yang nice2 only. Tapi sebenarnya – MUNGKIN juga yang "apa yang sedap dilihat oleh mata" kita ni sebenarnya terhenti di sana saja. Sebab impression yang lahir dari pandangan tu cuma Itu Kulit Buku ba guys. Hehehehehe. Itu isi buku belum tau lagi.

Dan mungkin juga lah lelaki2 yang tidak meletakkan kecantikan seorang perempuan tu sebagai criteria yang dicari pada gadis idaman dorang tu sebenarnya sudah PERNAH KENA sebiji sebab pernah mengejar2 si cantik dan akhirnya find out bahawa oleh kerana terlalu obsess dengan kecantikan dia tu saja, akhirnya he learnt a lesson. Sebab finally dia sedar yang setakat cantik dan sedap mata memandang tu saja nda ke mana pun. Satu kali u find out perangai dia teruk, baru u sedar yang apalah ada pada wajah yang cantik. That's why la, from experience dorang sendiri or experience kawan2 dorang, maybe dorang pun find the middle way bahawa bagus cari dulu kualiti itu dan it's a bonus if she's pretty. Another quality yang I think the guy SURE paling suka antara kualiti2 lain yang maybe dorang pun nda sedar – dorang mau perempuan yang SAYANG dengan dorang. Kalau tu perempuan serba-serbinya bagus, tapi dia tidak pun tengok ke arah you, sama juga you akan terus mencari perempuan yang buat you rasa like "the real man" yang tengok u as someone yang boleh protect dia, and orang yang dia boleh harap dan akan rindu you when you jauh and worry if you sakit. Masa ni baru u tau yang "Babai sajalah" dengan kecantikan itu semua. Banyak benda lain lagi yang jauh lebih penting dan berbaloi dalam mencari pasangan yang sesuai untuk spend life sampai hujung nyawa.

So untuk golongan2 perempuan yang diwakili oleh salesgirl yang sia terlimpas tu ari…now kamu jangan heran lain kenapa perempuan2 yang kamu nampak as Si Plain Jane tu pula yang "jauh lebih laku" daripada kamu yang kununnya Si Cantik Manis yang semua akan tinguk bila u limpas. So don't worry so much la about cantik or tidak cantik, sebab tu semua di mata kamu ja. Lelaki yang bakal jadi pasangan kamu tu ada mata dia sendiri. Bukan pun dia minta pinjam mata kamu. Hehehehe. So jangan decide for him sebab dia sendiri yang akan decide if you're "pretty" or not. Dan IF he thinks that you're pretty and you tidak setuju sebab you tinguk di cermin you tidak juga macam tu Snow White, then now you know apa yang dia maksudkan itu adalah you have the BEAUTY yang dia cari, dan beauty yang dia cari tu bukan sama definition sama yang si beauty pageant. So if you ask me, of all the qualities yang ada sama kita, I think itu "Cantik" akan ditaruh di pisuk2 so inda apa la kalau inda menang tu Unduk Ngadau ba… Ingat tuu…dorang mau cari yang baik, yang bersopan santun, yang pandai masak, yang bijak…all of that…dan Bukan Yang Cantik ba…*giggles.

2 comments:

AngeL BeaR said...

well.."beauty is in the eye of the beholder"...

and I got a guy once dare to said it to my face straight "Ur not really a beauty, and not really that cute either.." but look where he landed now...hahahahahahahahhahaa.....*winks*

and still sad to say, most guys still look at physical beauty, at least ada 'measurement' and other requirements...don't believe me? I been thru that once..being a 68kg lady before and one guy who never meet me said he don't mind that..until he saw me in person and yeah..guess he thought that my cousin is bluffing when she set us up years ago...and that fella just went out in the cold...owh well, MOST (not all, but MOST) people are still look for the physical thingy...that is..still a fact. *sigh*

Twofivesix256 said...

Hehehe...Actually, I do agree with you. It's human nature. But I can say that guys who are totally driven by looks are those who don't see much of this life yet. I'm sure when it comes down to the options that they have in front of them, they would settle for the other qualities rather than relying on the beauty - Unless the package comes with beauty. I still do think that the guys would get attracted to The Plain Jane who has so much other things to offer - cos I've seen less beautiful girls who have so much confidence and good self-presentation that makes people think, "Yes, she's not so pretty but who cares". I really believe how one carries herself around is what makes her attractive but when the guys are asked, They know she might not be Amber Chia material and who cares, cos "she is beautiful in her own way'.

Anyway to the guys who are still "not there yet" and always judge us by our looks and shape; it's only a matter of time that life teaches you to start looking at us beyond physical beauty. Like we also learn how see you guys beyond your bulging belly.

*Lols