Statcounter

Tuesday, January 26, 2010

"You Must Have A Bad Day"

You guys sedarkah about something about this life? Tidak kisah la you sudah buat sebaik mungkin, sudah buat planning and serba sistematik, disiplin yang sangat tinggi – boleh dikatakan u did your part dengan baik sekali – still…Tidak mungkin hari2 you hanya akan lucky, happy dan penuh dengan senyum dan gelak ketawa saja.

Biarpun you baik, peramah, suka tolong orang, suka bersedekah or jenis yang happy go lucky, TRUST ME, ada masanya yang YOU MUST HAVE A BAD DAY. Sia pernah do my little study on this. Masa sia happy with my life – sia experience every moment and tanya pada diri sia – How on earth, that life gonna punish me with a bad day after this?

The answer is this. Masa kita sedang happy2 dengan life kita, MESTI ada satu ruang dalam hidup kita yang muat2 untuk sekurang-kurangnya satu masalah. Dan masalah ini la yang akan menjadikan hidup kita ni bertukar mood. Daripada ketawa2 gembira, now start sudah dahi berkerut. Pening, sakit kepala dan tidak menentu. Sedar nda sedar – hati kita risau, resah dan sedih. "My life sucks" Aha…then kalau mau dikaji, Kenapa juga masalah ni buat hidup kita teruk? How? Teruk sangatkah masalah ni? Kenapa time kita happy, seolah-olah masalah tu tidak wujud? Kenapa mesti masalah tu datang dan mengubah kegembiraan dalam hati kita?

Then I made another and another study on this. I mean, my little study is analyzing life sia sendiri. Sia mau tau apa yang sebenarnya terjadi pada ups and downs hidup kita. Sia lalui that bad day hari ni. Fikiran bercelaru sebab ada tujuan yang belum terlaksana. Fikir pasal deadline yang sia kena settle semua benda. Imagine la sia cuma ada less than one week untuk settle something yang has to be good for the rest of the year. Memang sounds like something impossible. Mau pikir pasal budget lagi. Mau pikir pasal orang2 yang terlibat lagi. And at the same time, mau pikir pasal jaga air muka sendiri dan mau settle ni benda sendiri. Nah…apa tidak my head almost jam. Sampai SMS pun sia tidak terlayan. Lepas tu, datang lagi sorang kawan ni yang kerjanya asyik meminta something ja tidak habis2. Ada2 saja yang dimintanya, and though benda2 tu semua make money, she's asking everything for free. Lagilah sia tension orang ambil kesempatan atas kebaikan sia. Whoaaa…Today is officially a bad day!!! Jalan pun macam zombie ja ni. Mau cari satu idea yg buat hati senang - How to settle this problem???!!! Yes, itulah yang ada dalam kepala sia tadi bila sampai rumah. Dekat mau termenangis pun ada oo. Like so stuck in this problem. Haiyaa!!!

Well, itu yang sia rasa tadi. Imagine la diri kamu dalam situasi masalah kamu sendiri. Actually ini yg terjadi. Our mind ni juga punya kerja yang kasi pusing sana, pusing sini. Telampau pintar punya kepala otak. Lama2 pandai makan tuan. Hehehe. Sebab, it's all a mind game ja ba ni. Kalau teruk di fikiran kita, teruklah juga jadinya. Jadi apa yang akan tolong kita? Hear it from me. That's why kita mesti ada faith sama a greater power. Kita tau yang someone is taking care of us. Kita mesti percaya that our prayer is heard. Element2 luaran ni la yang actually give us extra strength to Think Outside The Box. Sebab time sia dera diri sia cari2 solution, belok sana belok sini, Akhirnya…sia boleh terpikir satu penyelesaian kepada masalah sia, tapi penyelesaian ni betul2 lari daripada yang pernah sia pikir sebelum tu. Wow…buli juga macam ni ah?

Rupanya INIlah dia penangan masalah kita tu. Kalau kita dikalahkan oleh masalah kita, bukan sebab Takdir, tapi kita yang tidak mau berjuang cari penyelesaian. Dalam kes sia tadi, ini melibatkan hal serius so sia paksa diri untuk squeeze that solution yang terbaik untuk diambil. Sebab selagi sia tidak jumpa something yang gives me that relief, memang sia akan terus terperangkap dalam kemurungan ini. I need to find the way out!!

So when I finally hit it – sia smiled and cakap pada diri sia – “Begini pula rasanya bila kita akhirnya dapat cari satu titik di mana kesusahan kita tidak akan menjatuhkah kita. Sebab Memang Betul, akan sentiasa ada cara untuk menyelesaikan masalah tu. Bodohlah kita kalau dikalahkan oleh masalah, sebab kerja masalah tu cuma untuk kasi asam garam dalam hidup, kasi sia pengalaman dan bagi lebih banyak exercise minda – to test us, How good you are now. Dia cuma kuis2 sikit pun, sudah kita melatah dan overreact. Imagine lah problems tu pandai cakap, mesti dia pun tekejut. Ouch, I didn’t mean to make you lose hope in your life. Imagine that? Tu masalah pun buli nangis o tengok kita jadi nda tentu arah gara2 dia cuma main gurau senda ja. So the point is… Guys, apa yang kita mau takut? Kita ada kehidupan. Kita ada kewarasan. Kita ada anggota badan yang cukup. Kita ada kekuatan. Kita ada kelebihan. Masalah ni apa la juga berbanding dengan apa yg kita ada. Jadi…masih mau give up? Answer that to yourself.

And bothered about a bad day? Kenapa mesti kita melatah pasal satu hari yang malang dan tidak menceriakan. Hari begini akan datang sekali sekala. Cuma sekali sekala. The rest of it, you can always choose to have A Good Day :) Apa buli buat sudah peraturan hidup tidak mau kita asyik tersenyum – sebab apa thrillnya hidup kalau asyik ketawa saja kan. Ada masa kita down, then guess what…pasal Bad Day yang datang sekali sekala ni la…kita lagi tau menghargai the next Good Day yang kita akan tempuhi. And hopefully that time, jangan lupa daratan. Hargai Good Day itu, cos somehow, someday, You Must Have A Bad Day again :)

No comments: