Statcounter

Wednesday, January 13, 2010

Dare To Die!!!

Wahh…semenjak dua menjak ni…sia asyik bercakap tentang perkara2 yang motivate me. Ruginya kalau sia nda tulis benda ni kan. So here I am!

Hari tu…ada customer sia yang sempat borak with me. She’s my senior. Orangnya sempoi saja, tapi poket dia penuh. Dressing ala kadar. She runs a tourism agency with her hubby. Dia ni lah mama angkat kepada The Lucky Baby yang sia pernah cerita di post tahun lalu. Baru2 ni dorang satu family terbang pegi Hong Kong dan bercuti di sana hampir 1 bulan tanpa risau dengan business dorang. Dorang balik2 ja Sabah, sibuk buat persiapan bday that lucky baby yang ke 1 tahun. Bila sia tengok persiapan dia untuk majlis bercukur anak tunggal kesayangan dia tu – baju budak tu saja pun mau dekat RM1k, then sia tumpang tekejut saja la dengan big-spending dorang tu. Dalam hati sia… “Ini la ni kalau sudah lahir2 ja terus kaya.” Dekat setahun lebih sia beranggapan macam tu, until la sia akhirnya bercakap dengan dia dengan lebih detail.

Dia cerita dengan sia yang perjalanan untuk sampai ke tahap hidup senang yang boleh pegi holiday ni bukan cerita senang. Company tu dorang mula daripada Zero. And then, dorang pernah melalui kejatuhan yang kaw2 punya…sampaikan semua staff berhenti, bank call2 untuk tanya pasal installment kereta yang tertunggak. “Bunuh diri ja nda,” dia cakap. Bukan calang2 punya kejatuhan. And then, customer pun datang hentam dorang. Ada lagi accident yang berlaku yang menyebabkan reputasi company dorang bertambah teruk.

Masa dia sibuk bercakap, I was startled. Pandai2 ja sia assume yang dia ni kaya dari lahir. Kalau betullah apa yang dia cakap tu, dia sebenarnya sudah rasa macamana jadi susah. Dia bagitau pelaburan2 yang dorang sudah buat, ada yang tidak menjadi dan membawa kerugian. They took the RISK. Risk yang dorang ambil tu bukan alang2 punya. Sama ada kau terus hidup atau kau gulung tikar. Itu saja ending dia. But, sepa sangka, pasal dorang berani la dorang sampai ke tahap hari ni.

Then sia menyampuk, “Mesti mau berani mati ba kan?” sambil2 bergurau. She agreed with it right away. “Yess…betul. MESTI MAU BERANI MATI.” Uishh… serius ja bunyi dia tu ba. Hehehehe. Pikir buli hidup balikkah kalau sudah mati? Alaalalalala… Hehehehe.

Itu cuma kata kiasan saja. It’s about TAKING A HIGH RISK in order to move forward. Kalau sentiasa play it safe, sebenarnya teda apa juga yang kita dapat. Cuma “SAFE” itu saja lah reward dia, but SAFE only for the time being. Sama juga Safe yang tidak bekesudahan akhirnya tidak ke mana2. What For? That’s why la dengan bangganya dia nasihat sia supaya BERANI buat keputusan besar dalam hidup sia. Jangan asyik takut rugi, takut gagal… susah mau maju. Kalau jatuh tidak apa, asalkan bangkit semula.

Sia angguk paham. “Yes, Dare To Die, kan.”

Then she continued, “Dare To Die but YOU MUST LIVE.”

Then I paused for a while and say, YES!! Dare to die but Don’t Die, but Live!

Maksudnya, bila kita mau capai sesuatu, kadangkala risk yang diambil tu terlalu besar tetapi yang kita kejar tu pun sangat berbaloi. So, adakah kita akan terus memilih untuk tidak mencuba gara2 takut gagal dan rugi? You guys sedar kah yang Life ini memang adalah untuk kita sentiasa capai sesuatu dengan mengatasi kepayahan yang wujud di depan kita? Kenapa jua we make it sound as if benda ni “something new?” Kan memang inilah DEFINISI kehidupan? Jadi apa yang ada di depan sia ni adalah just a normal journey. If I freak out dengan hal2 mcm ni, memang I’m a loser before the battle is even begin. I’m alive and I’m healthy, apa lagi excuse sia nda mau take on this challenge kan?

Apa pun, I still ask myself, Do I Dare? Tapi thinking of that, memang betul2 interesting if sia just redah saja ni semua. Bila lagi kan?

Ingat tu… Dare TO Die --- But You Must Live!!

3 comments:

AngeL BeaR said...

been there...still there...and breathing....

I understand how she felt.

ulal said...

yg panting berani p buat dear,sampai jak masa tu ,akan ada jalan laitu ko dapat utk selesaikan suma masalah tu :D

/me hugs

Twofivesix256 said...

ya laling...just one brave move ja ba nii...me rasa settle juga tu hal tu...Harap2 la kan.../me sikut di belakang si jojon supaya tejangkit tu berani dia *Lols