Statcounter

Friday, October 16, 2009

Kisah Sebuah Penderitaan

You guys agree with me when I say that Grey’s Anatomy is a very good drama? It’s in fact, one of my favourites. Siapa sangka kerjaya sebagai pakar bedah sebenarnya boleh mendedahkan kita kepada seribu satu macam realiti kehidupan. Pergelutan dengan nyawa yang berjuang untuk hidup, dan how they actually see the lives fly away before their very eyes. Sometimes they even decide when to take the life supporting machine and come with the breaking news for the patient’s family, “Sorry, we already did all we can to save him.”

I take this chance to write about something that I have in mind since ages. Kamu cuba fikir betul2. Banyak orang sakit di luar sana yang menghabiskan masa mendapat rawatan di hospital. Dibedah, dibius, diberi ubat – ada yang terlantar di katil hospital selama berbulan-bulan, bertahun-tahun – selama itulah juga dorang tidak dapat melihat apa yang terjadi di luar sana. Sama ada dorang pikir yg dorang akan kembali kepada kehidupan itu, or adakah dorang hanya berserah dan pasrah sekiranya nafas dorang terhenti bila2 masa?

Sia tengok macam2 movie yang inspire me. How a person yg kena diagnose with a serious disease, given a few options how to treat the disease. But sebelum kena diagnose, orang tu macam orang normal saja. Dia lalui hidup dia dengan suka duka, pergi kerja, jumpa kawan2 dan makan macam2 yang dia suka. Tiba2 bila dia tau dia ada penyakit, semua berubah. Penyakit itu belum pun menyakiti dia. Dia tidak rasa pun yang dia ada penyakit. Tapi dengan kaedah perubatan moden, doktor tu cakap dalam badan dia tu macam2 kerosakan. Kalau dibiarkan, dia mungkin akan hidup kurang dari 1 tahun. Then, what should the person do?

Then when kamu cakap, “Bolehkah biarkan saja?”. Doktor tu akan cakap macam ni. “Kalau dibiarkan, kau hanya ada 3 bulan hidup.” Then org tu tanya, “Tapi kalau dibedah, macamana?” Doktor tu jawab, “Kalau dibedah, kau mungkin akan hidup sekurang-kurangnya 2 tahun.” Tapi kau sudah nampak apa yang dilalui oleh org lain. Apa guna hidup 2 tahun lagi kalau serupa bangkai bernyawa? Suddenly kau tersedar betapa bagusnya hidup 3 bulan yg dipenuhi makna dan keseronokan. Biarlah singkat, tapi ia betul2 kehidupan dalam ertikata yang sebenarnya.

Actually, ramai yang telah menggunakan pendekatan itu. They decide yang dorang akan teruskan hidup macam biasa dan tidak perlu berduka tentang penyakit dorang. Sampaikan orang2 keliling pun tidak tau. Bila tiba masanya, dorang pergi secara tiba2. Terdetik di hati orang2 keliling dia, kenapa la dia tidak bagitau yg dia sakit? Kenapa dia tidak pergi jalani rawatan?

Actually, mendapatkan rawatan ni memang undeniably cara yang terbaik.untuk FIGHT. Fight untuk mendapatkan peluang hidup yg lebih lama. Tapi nothing is sure. Apa yang sure adalah once kau dapat rawatan, kau akan buang berbulan-bulan atau tahun untuk even pulih dari rawatan tu. Sedangkan kita tau, masa berbulan-bulan tu boleh jadi macam2 benda. Banyak benda kita miss. Dan sekiranya kau refuse untuk jalani rawatan, kau tidak akan lalui benda tu semua. Kau akan save masa di katil bedah. Masa tu kau boleh guna sebaik-baiknya untuk enjoy hidup kau. Orang mungkin cakap kau sudah give up untuk cuba rawat penyakit kau. But looking at it the other way, sebenarnya kau cuma mau jadi realistic. Dalam kes penyakit itu tidak boleh diubati, seolah-olah kamu hanya akan menghabiskan semua duit kamu untuk memanjangkan hayat kamu selama mungkin. Tapi entah kenapa terdetik di hati sia…”HAYAT” yang kamu dapat panjangkan dengan perbelanjaan yang di luar kemampuan kamu tu sebenarnya bukan hayat dalam ertikata sebenarnya. Kamu terlantar lemah di hospital, tidak boleh cakap, tidak boleh makan minum, tidak boleh buka mata dan tengok tv dan dengar cerita orang yg visit kamu – boleh dikatakan, hayat yang kamu perjuangkan itu adalah tidak bermakna. Imagine la ahli keluarga kamu sampai gadai harta untuk dapatkan duit untuk rawatan – hanya untuk kamu ada terus terlantar di katil tu. Kamu tau kamu akan “pergi” juga. Dan gara2 itu, ahli keluarga kamu dikelilingi hutang dan hidup dorang semakin susah, sedangkan dorang masih mempunyai tempoh yang panjang untuk hidup. Sanggupkah kita tengok dorang susah?

My point is…when we look at this in a bigger picture, memang pedih reality kehidupan yang perlu dihadapi oleh sesetengah orang. Entah kenapa sia rasa sedikit kesal bila tau orang yang masih ada begitu banyak mission dalam dunia ni, dan akhirnya diagnosed with a disease, dan then mendapatkan rawatan yang begitu menyeksakan – seolah-olah hidupnya sudah terhenti ketika rawatan tu bermula. Satu kerugian pada dunia ini dan masyarakat. Jadi bila kita dengar celebrity2 yang pergi secara tiba2 tanpa diketahui umum tentang penyakit dorang, sia rasa dorang sudah maksimakan hayat dorang. Hidup ini terlalu indah dan masa kita terlalu singkat. Mungkin juga dorang pikir yang dorang tiada masa untuk melayan penderitaan tu. Hidup ini harus dinikmati selagi boleh bernafas. Esok lusa, kalau ajal datang, tiada apa yang boleh menghentikan. Endingnya tetap sama. Kematian. Tapi sia nampak yang rawatan2 ni adakalanya ridiculous. Menghentikan hidup sebelum masanya. Sedangkan sebelum masuk hospital, semuanya baik2 saja. Gara2 mau dapatkan rawatan, jadi macam bangkai bernyawa. Sia kesal kenapa perlu jadi macam tu. Seolah-olah option untuk tidak mendapat rawatan tu adalah lebih baik, sebab sekurang-kurangnya kita tidak buang masa dengan mengerang kesakitan dan terlantar di hospital. Ahli keluarga kita tidak perlu bergolok gadai. Sebab, endingnya tetap sama…We all gonna die, anyway.

I’m just sharing the little voice from deep within. Terdetik sedikit kekesalan. I don’t know if anything can make this better. Apa la yang sia tau kan? Pengetahuan begitu terbatas. Banyak benda yang sia tidak paham. Just that, in the simplest language, I just feel that adakalanya life ni memang kejam. And the bad news is, there’s nothing we can do about it. Sedih kan guys?

Sia cuma mau pray something ja. Sia harap sepa2 yang hati dia baik, buat amalan yang baik, sia pray yang dorang akan dapat balasan yang baik. Janganlah biar life ini terlalu kejam. Life, janganlah kau terlalu kejam dengan kami. Banyak lagi orang jahat di luar sana, jangan pula orang yang baik2 yang terpaksa menderita. *Sighs.

God, Have Mercy On Us.

No comments: