Statcounter

Saturday, April 11, 2009

"The Red BullY"

I take my time to write about something yg maybe selama ni jadi duri dalam daging sebilangan daripada kita. Sepa pernah kena buli sini? I tell ya guys one thing...BULLY is MORE SERIOUS than what you guys think!!

Bully comes in two forms. Bully secara fizikal atau bully secara mental. Mana yang lagi teruk? Sekali imbas adalah bully secara fizikal la ba kan. Bila you got punched, kicked and wounds all over your body, that might even leave some scars...so, is that bad enough? Bad News. It’s NOT that bad compared to physological bully. The reason is very simple. Wounds that you can see with bare eyes can heal with medicine, but what about the wounds inside you?

First, I might not use the right clinical words to describe the types of bully but as long as you guys can tell the difference pun enough sudah. Actually, I only heard about this topic ONCE saja then it’s enough for me. Everything else sia guna apa yang sia tengok dengan mata kepala sendiri la. The talk that I heard from the radio comes from the people who are professional in this area and they have made the proper studies.

Bully ni paling biasa berlaku masa sekolah la. Ada la this group of kids yang suka betul mengejek dan kasi ketawa kawan2 lain. Asal ada nama yang lucu sikit, mula la ejek2. Lepas tu, dikasi babit lagi nama bapa or nama keluarga. It happens during my time too ba. Tidak la buli nampak nama2 yang ada kampung2 sikit, sudah kana ejek. Dalam kes ni, sia terselamat la, but still juga dorang cari reason untuk ejek2, macam dorang rasa belum cukup samseng kalau ada yang selamat dari ejekan dorang. Ini perangai betul2 tidak baik. You kids tidak boleh guna itu alasan “Alaa, kami masih budak lagi ba, it’s okay to be childish” – damn, if you guys can tell yang itu perangai adalah childish, then practise your childishness in other areas – perangai mengejek nama ini TIDAK BAIK. I repeat, TIDAK BAIK dan harap kamu elakkan. Sia masih ingat ada sorang kawan sia ni masa sekolah rendah, nama bapa dia tu teda salah silapnya ba, cuma ganjil sikit saja, and then they kept calling her with nama bapa dia yang sudah diubahsuai. Benda tu sudah jadi mcm adat kepada ni tukang ejek dan dia mesti cakap kalau nampak tu kawan sia. So kalau kawan sia ni nda berani lawan balik, mesti pun dia rasa fobia bila tinguk tu tukang ejek. In other words, ini sudah kes buli ba ni. So mula sudah dia bataskan diri dia daripada mix dengan orang2 tertentu hanya kerana dia tidak mau kana buli2 mcm tu. Then satu hari tu, maybe dia nda buli tahan sudah, so dia nangis di classroom. Sampai cikgu pun tau. So bila cikgu tanya kenapa, dia bagitau la yang dia nda suka nama bapa dia kena ejek2 macam tu, sedangkan bapa dia sedang sakit tenat di hospital ba. Then masa dia cakap macam tu, sia masih ingat lagi sia pun sedih. Sia rasa marah betul dalam hati dengan budak2 jaat yang suka mengejek tu. Kenapa juga ba ada budak2 jahat yang mau buat mcm ni sama orang lain yg helpless? Ya, biarpun hanya ejek nama bapa saja. Buduh betul. Tidak bagus ba itu perangai. Ya, again, kamu akan cakap sama sia, alaa...masa tu budak2 lagi ba, bukan tau apa2. No excuse2!!! Wrong is wrong, ok??

Ada lagi satu jenis ejekan. Ejekan yang melibatkan maruah dan self-esteem orang lain ba. Apa keburukan kau, itu yang diejek. Macam kalau kulit hitam ka, atau muka berjerawat ka, atau gemuk ka, pindik ka, gigi terkeluar ka, mata juling ka --- semua ni akan dengan mudahnya dijadikan subjek untuk diejek ba. U guys tidak rasa KESIAN ka sama orang2 yg kamurang ejek tu? Kalau dulu u guys cakap, alaa, main2 saja ba tu. Now I’m writing this untuk bagitau kamu yang kamurang ejek2 tu bukan setakat stop di sana tau. Kamu nda tau macamana terlukanya hati orang yang kana ejek. Bila kamu ejek orang sebab dia punya kekurangan, mostly dia tidak buli buat apa2 juga. Bukan dia buli kasi bagus balik tu mata dia yang juling tu, atau kasi tinggi badan dia yang mimang pindik. Ataupun, budak2 perempuan yang suka2 ja kamurang panggil “si bida”. Nampak ja orang tu, then kamu ketawa. Imagine la apa macam budak2 yang kena buli ni mau datang sekolah. Macam juga kamu guna alasan yang kamu tu masih budak, then orang yang kamu ejek tu pun sama juga masih budak so mimang dia tidak akan tau macamana mau handle benda tu.

Dari apa yang sia dengar daripada the talk kan, bully macam ni akan meninggalkan luka yang berpanjangan ba. Self esteem itu budak akan betul2 jatuh dan susah untuk dia kasi pulih balik. Benda ni akan dibawa-bawa sampai dia dewasa. Dia jadi phobia dan anggap diri sendiri tidak baik. So apa akibatnya? Self-esteem yang rendah ni akan affect life dia tau. Padahal mulanya cuma hal2 ejek2 saja dari sekolah, tapi bila benda tu betul2 meninggalkan kesan pada diri dia, terus keseluruhan hidup dia akan terjejas. Dia rasa dia tidak diterima seadanya dengan kekurangan yang dia ada. Dan dia rasa semua org mengejek dia.”Alaa, sia ni bida. Sepa la mau sama sia ni.” Dan itu trauma kena buli sudah jadi satu “penyakit” mental – sebab bila dia dengar ada sekumpulan lelaki ketawa masa dia limpas, terus dia pikir dorang sedang kasi ketawa dia sebab dia bida. Terus hati dia rasa sedih dan sebak, dan bertambah hurt lagi la self-esteem dia. Padahal, bukan pun dia yang kena kasi ketawa. Then bila dia tinguk orang berbisik-bisik masa dia limpas, dia pikir yg dia yang kana cakap2. “Nah, mesti dorang cakap2 pasal sia la tu.” Nah, sampai bila benda ni mau berlarutan? Potensi sebenar dia terus malap sebab trauma kena bully dari zaman sekolah. So u guys jangan main2 hal mcm ni. Jangan kena batang hidung adik atau anak kamu sendiri baru kamu mau sedar. Kalau kamu tidak tau benda ni selama ni, NOW YOU KNOW! Ajar kamu punya budak2 sekolah di rumah tu supaya HORMAT sesama kawan dan jangan sekali pandang rendah sama budak2 lain yang banyak kekurangan.

Sia mengaku juga dulu, masa sia sekolah rendah, I think in Primary 2 la tu kali. Sia sama bapa sia duduk2 di bench sekolah. Masa tu ada tu budak perempuan ba, dia duduk sorang2 sana. Mimang ada something strange di mata sebelah dia. Maybe birth mark ba tu. Tidak juga lucu, but sia ketawa ba masa tu. Maybe sebab sia punya kehairanan tu diexpresskan dalam bentuk ketawa. So bila sia ketawa, tiba2 tu budak nangis. Sia betul2 rasa bersalah ba. Sia masih ingat lagi benda ni walaupun masa tu sia baru 8 tahun. Tapi since sia masih kecil masa tu, sia nda tau apa sia perlu buat. Sebab sia pun nda sure if dia menangis pasal sia ketawa ataupun apa. And then, all the years after that, itu budak study sebelah kelas sia ja. Sia TIDAK akan ketawa lagi depan budak tu. Sebab sia rasa mesti dia pikir org kasi ketawa birth mark dia tu, dan sia tau dia baik. Dia tidak deserve menangis hanya sebab budak2 lain tidak biasa tinguk tu birthmark dia tu. So sia tau juga macamana budak2 punya cara berpikir. Tapi kalau sia buli sedar yang sia sudah hurt hati orang lain masa sia sekecil itu, apa lagi budak2 zaman sekarang yang sudah semakin pintar dan advanced. Jangan kamurang ejek kawan2 kamu ahh. Kalau kamurang rasa ada tu budak bida betul, itu cuma mata kamu ja nampak gitu tu. Kesian sama tu kawan2 yang kana ejek tu. Nanti dorang besar tu dorang jadi perempuan lawa tu, jaga kamurang. Nah, yg tukang ejek tu silap2 jadi sikuriti ja yang duduk di ground floor bangunan, tapi di tingat 7 bangunan tu adalah itu boss perempuan yang kana kasi ketawa pasal bida masa dia kecil. So yang sudah besar panjang ni, pandai2 la ajar adik2 or anak2 kamu how to treat their peers.

And one more thing, untuk yg dibuli tu. Apa juga budak2 tau ba kan? Susah juga sia mau cakap sama dorang yang itu buli2, ejek2 tu semua, small matter ja. Susah juga sia mau cakap mcm tu sama dorang, sebab benda tu mimang menyakitkan hati. Susah juga sia mau suruh dorang to stay strong and jangan nangis. Apa yang sia boleh cakap adalah – kenali diri sendiri more than others kenal diri kau. Kalau kau kenal diri sendiri, nda kisah la apa orang cakap, kau tau kau tetap bagus ba. Nah, kalau budak2 paham ka bahasa sia ni? Tapi good thing about kids ni, dorang punya pikiran ni kan belum byk selok belok. Dorang think straight ja, dan mostly dorang tidak tau pun wujudnya dua jenis pikiran, iaitu positif dan negatif. Dorang main hantam saja. Masa sia sekolah rendah, sia mana tau ini pikiran negatif semua ni. Jadi sia rasa, benda ni bukanlah complicated mana pun kalau untuk pikiran budak2. Cuma since prevention is better than cure, baik jangan wujud langsung budaya bully ni di sekolah sebab effect dia dalam jangka masa panjang tu. So PLEASE...STOP BULLYING! Kamu yang membuli tu sudah cukup hebat dan kuat ka? Jangan banyak cakap! Apa mau bully2 oo...kasi BUKTI kehebatan kamu. Jadi orang yang berjaya, orang yang berguna – nah itu masa baru la kamu buli cakap yang kamu hebat. Kalau setakat mau bully2 macam tu, sendiri pun belum ada apa2. Paham adik2? Kalau kamu treat kawan kamurang baik2, bukan sia yang untung, kamu juga yang untung. Cos sampai kamu tua kawan2 kamu akan ingat kamu that. So if kamu belum mula, mula sekarang. Make a change today. Say NO to bully!!

No comments: