Statcounter

Thursday, April 23, 2009

Kita Sudah Tau, Tapi Kita Masih Buat...

Guys…ini lagi satu benda yang cukup menarik untuk sia share with you guys. Kamurang tau ka ni perangai manusia ni? Pelik betul. Kita ni diberi anggota badan yang cukup, otak yang sihat dan boleh berfikir, dan kemajuan dan teknologi ni sebenarnya mendedahkan kita dengan mcm2 pengetahuan yang dulu kita tidak tau. Semakin banyak kita tau, semakin kita sedar perkara2 yang kita buat yang boleh memudaratkan diri kita. Tapi like it or not, we cuma MAMPU untuk TAHU saja…and that’s it. Kita masih tidak mampu untuk DO SOMETHING about it, and make use of the knowledge so that it can benefit us. You guys pikir kejap, sama ada betul atau tidak my statement. Oh, okay. Too early to say Yes? Read On.

1. Itu tukang2 sigup tu, u guys pikir dorang tidak tau ka paru2 dorang sedang terbakar masa dorang sibuk2 kesiokan menyigup? Dorang pun macam kita jua, ada jua dorang dengar tu kes orang kena lung cancer gara2 menyigup. Dorang tau tu sigup kasi kikis duit dorang, kasi risiko orang keliling dorang, kasi baju pakai perfume “asap” atau buat dorang dijauhi orang. Dorang TAU, tapi dorang masih buat!

2. Kita tau itu plastik yg dorang guna untuk simpan makanan yang kita mau take away tu adalah merbahaya sebab itu kandungan “phthalate”, apa la ba salahnya makan terus di sana atau elakkan daripada menapau lauk saja, terutama yang panas. Sudah kita tau itu kandungan plastik akan masuk makanan kita dan masuk dalam badan kita dan meniru hormon manusia – yg akan menyumbang kepada risiko cancer yang hormon-based …Eh, you guys belum tau meh? Sure you guys know. But tutup mata, and kalau buli, minta tapau tu sup sekali yg sedang mendidih masuk plastik tu. Yes, kita tau, tapi kita masih buat.

3. The same thing, itu botol plastik mineral. Same itu kandungan bahan kimia yang buat tu botol jernih – satu kali kita buka and minum tu air dari tu botol, SEBENARNYA itu la saja had penggunaan tu botol. Kau recycle kali kedua pun sudah kita telan tu bahan kimia. Dan ikut logik sia, itu finding for sure Tidak tepat. The truth is, the bahan is already there by the time itu air mineral kena isi tu botol. So, maybe 2nd or 3rd time usage as what they claim, is just a business strategy to make people worry less. And at least itu sales untuk mineral water tidak berkurang pasal isu ini. But sia rasa2 la kan, itu orang business tidak payah worry la!! Kamirang dari dulu tau ni tu botol nda ble recycle, but bila desperate sudah mau guna botol, hantam saja laa!! Phthalate pun phthalate la! Bukan selalu!

4. Itu minuman2 sirap yang sedap2 tu…macam2 colour. Merah, oren, hujau…mimang menyelerakan. Bukan nda pernah dikasitau di radio and tv, itu pewarna semua memudaratkan ba. Kau minum macam2 colour, tapi kencing kau sama ada kuning atau jernih saja…aiyooo, pigi mana itu warna semua o? Kita tau yang ada organ dalam badan kita yang buat itu kerja untuk menyahtoksik ni barang2 semua, tapi buli tahan ka itu organ kerja kalau tiada lain melainkan makanan yang berpewarna, perperisa tiruan…semua la! Tapi bila nampak tu sirap yang sejuk2, Ahhh paduli la ada kimia kaa, bahaya kaaa… inda jua ba tu sampai bisuk2 juga sia mati… yang penting Ruggiii ba kalau tidak minum ni minuman sedap! Yaaa sia setuju! Nah, tapi tidak bermaksud kita nda tau benda tu bahaya, kan? Tapi apa? Tapi samaaaaaaa juga kita buat kan? Bijakkk…bijakkk.

5. Ini maggie ahhh…nama pun mi segera, cooked in 2 minutes. Kasi panas air ja, rendam and then kasi campur perisa dia. Bukan juga kita nda tau tu noodles dia tu ada kandungan WAX (alamak, sejenis lilin kai tu????) supaya itu mi tidak melekat antara satu sama lain, dan itu takes 7 days for the wax to be flushed out from out body… (phewww…at least kita tau lepas 7 days kira suci bersih lagi balik dalam badan kita ni kunun). Lain lagi itu perencah diaa, kandungan garam dan monosodium yang sangat high, yang membolehkan dia kasi perisa yang serta merta sama maggie yang dimasak tu- bukan kita tidak tau ba tu, KITA TAUUU…and itu tukang buat pun tau juga dorang sebenarnya buat product yang akan membahayakan orang ramai, tapi apa buli buat, orang masih mau beli sama dia. Masa2 sesak tu apa lagi mau pikir, maggie pun bikin kanyang juga tu… alaaa…7 hari ja ba tu benda ada dalam badan, bukan jua sedar ba tu 1 minggu berlalu…paduli apa….makan ja laaaa~!!

6. Minum ais – sedappp ba minum sejuk2. Tapi ais tu kan sejuk, mimang akan bikin sakit. Dan yang perempuan lagi, minum sejuk sangat tidak digalakkan. Bukan tidak dikasitau, bukan tidak disindir-sindir…tapi sedap ba tu aiss…apa lagi masa penat2…alaaa…nda jua sakit ba tu. Minum ja laaaaa!

7. Masa pegi tamu…whoaaa…rambang mata ba tinguk tu kuih2 macam2 rupa. Mimang la Malaysia ni negera yang kaya dengan jenis kuih. Mimang hebat ba ni makanan2 kita. Rambang mata ba mau pilih. Then, tidak hairan la bila harga gula naik, itu babu2 yang jual kuih pun susah hati sebab takut kurang untung, sebab Apa lah Kuih2 Malaysia Tanpa Segantang Gula??? As a matter of fact, Malaysia is a leading country in diabetes (kencing manis) ba, jauh sekali di atas berbanding sama negara pengeluar Coca cola sendiri. Alamak.! Bukan kita tidak tau itu kuih2 terlampau manis, tapi, alaaa, kecil ja ba tu satu kuih, berapa byk juga gula masuk badan kita kan? Alaaa…kali ni ja baa, bukan jua selalu ba makan ni kuih2 ni. Manis pun manis la…bukan selalu laa katakannn…hehehehe

8. Ini lagi satu – sampai kana sue ba itu Burger King and McDonald oleh pengguna2 di tempat dorang sendiri la, sebab dorang blame ini fast food companies yang buat dorang overweight. Aiks, bah apa mcm lagi. Sepa juga suruh pigi bili itu burger hari2? Sudah la itu inti burger tu daging kisar, bukan setakat daging jak dia kisar tu geng, semua pun dia campur ja tu, bukan jua korang tau lagi tu lepas kana kisar. Then, bahan pengawet yang tinggi supaya dia tahan (sampai bertahun-tahun???) then sudah dikasitau di mana2 majalah yang makanan yang diproses semula ni paling tinggi kolesterol ba, ui geng…betimbun sudah ba kolesterol semulajadi badan kita ni, ditambah lagi dengan itu burger yang di add dengan burger bun made of white flour, yang karbohidratnya paling tinggi (selain nasi) dan dikasi kawan lagi sama french fries yang kana deep fried (wah sadap ba tu rangup2…tapi orang sakap deep fried ni yang betul2 kasi bahaya kesihatan – itu khasiat makanan sudah terabang, dan minyak goreng tuu…colesterol free? Tapi FATnya tetap bertimbun!) lepas tu dikasi kawan lagi tu meal sama carbonated drink yang Size Up lagi ba geng! Sudah lah 1 tin tu equals tu 8 sudu gula – tau juga kita tu, tapi we are so helpless!!! Limpas2 itu McDonald…kita babai semua tu pengetahuan2 kita…nanti2 la ambil balik, kita makannn duluu! *Lols

9. Kita kalau buli mau marah itu US ba, abis kasi keluar ni product2 yang bikin sakit…terutamanya Coca cola, Pepsi tu semua laa…kita sibuk cakap pasal kandungan gula yang tinggi…tapi kan sepa ba juga suruh tu orang2 Malaysia yang ghairah betul sama tu products2? Like I said, walaupun itu products dari sana, tapi orang di sini lagi la ketagih sama dia, kalau nda, inda la kita peneraju diabetes kan?Aiks…again, bukan kita tidak tauu, kita tauu ba tu, tapi kita buatttttttttt jugaaa.

10. Haa…yang numbur sepuluh ni spesel sikit…sia kasi wakil ja sama lain2 perbuatan tidak BERMORAL yang orang sanggup buat. Sudah tau itu seks bebas akan kasi risiko AIDS, sudah tau itu seks luar nikah kasi risiko unwanted pregnancy, sudah tau kasi gugur baby tu membunuh darah daging yang tidak berdosa, sudah tau sudah kawin masih lagi pigi buat dosa sama pelacur2 sedangkan di depan bini tulak itu sayap angel saja yang inda kenampakan di badannya, sudah tau moginum dan mabuk2 sampai larut malam tu buli membahayakan kehormatan diri dan keselamatan, sudah tau yang menipu itu salah, memfitnah, menghina, mengejek… whoaaa…banyak oo! Kepala otak kita ni bergeliga ba guys, nda kita buli salahkan sepa2 lagi ba. Kita tauuuu semua benda2 tu salah, tapi kita buattttttt juga.

Akhirnya, bila terkena akibat…mula la tunjuk sana, tunjuk sini. Dia yang silap! Itu yg punya salah! Begitu la begini laa… Nah, kalau berani buat, berani tanggung. Apa lagi mau bising2? Nah, bila kau tunjuk orang untuk blame, 1 jari ja tunjuk dorang, yang 4 jari lagi tunjuk diri sendiri. NGAM LAI TUU!!! Mimang kita manusia yang helpless. Sia pun cuma harap yang dalam dunia yang sudah jadi dunia penuh dengan racun ni, sia cuma harap kita tetap dijauhi dari penyakit la. Apa buli buat juga kan, kita kena juga makan, minum dan mimang sudah makanan2 tidak sihat yang membanjiri populasi kita ni. Tapi kalau perkara jahat tu tangan dan kaki kau yg buat sendiri, ini kali kau mau salahkan burger McD atau Coca Cola pun susah juga kan…hehehehe…last2…ehem2…sama juga yang dinampak di cermin tu yg punya salah. So orang cakap, think twice before you do anything. Again… mau cakap bodoh pun tidak, mau cakap tidak tau pun tidak juga. There’s nothing left to blame but you yourself. So pesanan dari penaja adalah:

PANDAI-PANDAI LA KORANG!! Hehehehehe

4 comments:

winesimpsons said...

Kehendak pemikiran kita dan hawa nafsu memang tidak boleh dibendung walau kita paksa sekalipun. Ini sudah menjadi darah daging dan kelolaan sebuah tabiat yg sudah berkarat dan susah untuk kita tanggalkan walau kita tahu dan sedar yg kita boleh untuk mencoba berhenti serta mengurangkan apa yg dijelaskan dalam 10 perkara asas kesalahan memudaratkan yg kita sudah nyata tahu kesannya tetapi kita masih buat.

Kenapa ya..? dalam sesetengah aspek memang kita harus menyalahkan tabiat dan diri kita sendiri yg kurang sedar dan peka apa faedah, kesan dan impaknya jika kita masih melakukan 10 perkara asas tersebut..Banyak iklan yg menyuruh kita jangan buat ini, jangan buat itu..Merokok: kerajaan telah mengambil banyak langkah untuk kita berhenti merokok dgn menaikkan harga rokok tersebut malah baru² ini kerajaan sudah mula pun menempelkan gambar² yg comel² di kotak rokok itu.Kenapa masih ada yg membeli jua??Itulah..ianya sudah menjadi darah daging..

Tetapi dalam aspek yg lain pula, agensi swasta, pengilang, pembuat mahupun kerajaan sendiri masih lagi tutup mata sebelah ibarat hangat² tahi ayam dalam menangani apa yg kita sebut membenteras terus 10 perkara ini. Nah kenapa sy rasa mereka ini juga turut bersalah dan menyumbang terus untuk kita buat apa yg "kita tahu tapi kita masih buat.." itu. Contoh yg ketara adalah "ROKOK" kerajaan memang pun menghabiskan ratusan ribu untk iklan mengurangkan merokok..nah bukankah ini sama jak PIYAKnya..? kalau betul² mahu mencegah atau memberhentikan terus perokok..tutup lah kilang rokok dan larangan yg drastik unt tidak menjual rokok di mana² pun kedai @ pilak yg di pasar²..susah ka mahu buat..? Boleh bakan tapi kerajaan tidak mahu..duit ba tu. Kerajaan ni pandai sebenarnya, sambil menyelam minum air. Brapa cukai yg kerajaan dapat dari pengeluar rokok..? jutaan tau..nah kau pikir kan..hahaha..takan salah satu penyumbang pendapatan keluaran kasar negara (walau tidak declare)ini ditutup terus..?? Dia ibarat bermain layang², kalau angin bertiup kencang kita hulur panjanga² tali..tetapi kalau angin mula kurang kita gulung tali tersebut tanpa mearik layang² itu jatuh.

Nah, kalau kita ulas pun tidak jua ada habisnya kan..memang ada pro kontranya yg masing² ada kepentingannya sendiri kenapa 10 perkara itu masih kita buat walau kita tahu kesan dan akibatnya. Sy selalu menasihatkan kwn² (walau sy sendiri bukan betul pun..sot jua) Apa yg kita nampak tu yg baik kita jadikan contoh dan toladan serta ikhtibar untuk kita lebih memperbaikkan diri kita..dan yg tidak bagus bagi pandangan kita tu..kita lihat saja dan buang jauh². Semua itu dari diri sendiri kan...jadilah diri sendiri biar apa org kata..perokok ka kita, pembuang sampah dari kereta ka kita, pembeli burger ka kita...janji kita happy dgn diri kita kan..hahaha..

Twofivesix256 said...

wineee....heheheehe, you're back ahh...*giggles

AngeL BeaR said...

biasa la ba tu...makin dilarang makin dibuat~~~~~

ps: he's back.

world_thinker said...

Sebab tu wujud all these words; Negatif, ketagihan, kebodohan, kesilapan, 'dosa', gila, jenayah, pembunuhan........byk lagi sampai x tertaip di sini (kenen...)

Bila la kita akan dapat hidup dalam persekitaran yang selalu positif ah??

Angan2 Mat Jenin.. Hahahaha~!