Statcounter

Saturday, April 4, 2009

"Let The Queen Be The Queen..."



Persoalan ini cukup menarik. 

Selama sia hidup ni, kenapa baru sekarang persoalan ini timbul depan mata sia. Mimang menarik. Isu dia simple saja. 

A Wife & A Bestfriend --- Bukankah patut orang yang sama?
And vice versa untuk yang perempuan. 

Itu adalah anggapan sia selama ini. Tapi semakin lama sia hidup, semakin sia jumpa benda yang bertentangan. Sia jadi heran ba. Kenapa macam tu? 

Sia bukan setakat anggap, tapi sia praktikkan lagi sendiri. Bagi sia, boyfriend sia la sia punya lover and sia punya bestfriend. Sia anggap benda tu satu rule. Kalau sia langgar, ertinya sia sudah membuat sesuatu kesalahan terhadap boyfriend sia ba. Entah kenapa just automatik sia pikir mcm tu dulu. Ya, itu DULU la ahh. (*Lols. Sampat lagi ba.) Then bila sia gave my word to a guy, automatik sia rasa satu kewajipan untuk end my friendships with other guys. Semua benda I told my boyfriend. Like, tidak buli la ada org tau satu benda tu lebih daripada dia kalau hal berkaitan sia. Then…apa jadi sudah sekarang ni? Berubah sudah ka dunia ni? Atau mimang sia saturang ja punya cara yang bertentangan?
Soalan ni hit me balik2, lama2 sia terpaksa juga bawa keluar. Heran betul sia. Sia cakap dengan kawan2 lelaki sia. I found out that dorang share benda2 tertentu dengan kawan perempuan dorang yang paling dorang trust, sedangkan wife/gfriend dorang tidak tau pun pasal itu hal. Ataupun, dorang buli cakap berjam-jam, cerita macam2 hal, ketawa dan buat lawak, and the last person yang they say goodnite to is a close female friend, sedangkan dorang punya special girlfriend sudah nyenyak dibuai mimpi. Why? Kenapa macam ni? 

Kerapatan dengan kawan perempuan yang dianggap bestfriend itu sudah sampai ke satu tahap yang – dia confirm tidak mau lepas ini perempuan – in the name of friendship. Pada masa yang sama, hubungan dengan girlfriend tu berjalan macam biasa. Oleh kerana itu girlfriend pun lebih dulu datang dalam life dia, dan commitment tu berlaku sebelum dia jumpa kawan perempuan dia tu, then suddenly it becomes more complicated ba. Sebab, itu girlfriend teda juga buat apa2 salah dan dia masih sayang gila sama tu girlfriend dia, cuma itu kawan perempuan mimang terlalu istimewa ba. Dia buli ketawa dan cerita sama tu kawan perempuan berjam-jam, tapi dia tidak buli buat begitu sama girlfriend dia. Tapi kalau ditanya, sepa yang dia mau kawin? Of course itu girlfriend. 

Mungkin juga itu girlfriend sudah jadi satu responsibility dan itu bestfriend adalah satu keperluan. Dia tidak boleh lose salah satu. Dan di mata kasar kita, bukankah seolah-olah sudah terang-terang yang itu lelaki patut pikir dua kali, iaitu mungkin bestfriend dia tu lebih layak untuk dijadikan wife? Itu boleh jadi apa yang you guys akan pikir. 

Tapi tidak pada lelaki itu. 

Memang aneh bagi sia. So ada kawan lelaki sia dalam situasi ini, so sia try2 la tanya. Sia tanya dia, “Why don’t make a wife and a bestfriend the same person ba?” Ini jawapan dia. 

“Kau gila ka? Jadi untung la sia kalau sia punya bestfriend tu perempuan. Jadi sia buli suka2 tidur sama dia macam wife sia la tu kan? Sebab kau cakap itu wife and bestfriend, dua2 kau suruh sia anggap sama. Jadi kalau itu bestfriend sia lelaki? Sia terpaksa la jadi gay tu kan?” (Ngongong punya jawapan. *Lols. Bikin panazzzz) 

(Actually dia geram sudah sama sia sebab terlampau banyak tanya ba tu. Hahahaha) 

Terus sia cakap, “Bukan macam tu ba. What I mean is, whoever you marries, make the person your bestfriend ba at the same time. Bukan I ask you to treat your wife and bestfriend the same!!!” (Sambil menyumpah dalam hati lagi tu, abis geram kan. *Lols)
“Itu queen tetap queen ba. Buat apa lagi mau kasi turun itu pangkat dia?” 

Menarik itu jawapan dia kan. Dia lihat benda ni sebagai satu category yang berbeza. Diisi oleh orang yang berbeza. Wife tu wife la. Bestfriend tu bestfriend la. Wah…kalau sia pikir2, mimang susah sikit. You guys know why? 

Sia rasa macam kesian pula sama tu orang yang jadi girlfriend. True. Sebab bestfriend dia lebih tau pasal boyfriend dia berbanding dia sendiri. Dan boyfriend dia lebih banyak share dia punya happy moments sama itu bestfriend dia. Reason? Sebab bestfriend dia tu buli bagi dia keceriaan itu dan girlfriend dia tidak. Tapi cinta dia sama girlfriend dia tetap kuat. Cuma dia tidak boleh kehilangan itu bestfriend dia sebab dia akan rasa satu kekosongan dalam hidup dia. Seolah-olah teda sudah tempat dia mengadu dan share macam2 cerita. 

Then sia akan lebih kesian sama tu girlfriend nanti lepas kawin kalau benda ni berlarutan. Bukankah situasi sebelum kawin tu sudah “signal” yang “kecurangan” mungkin bakal berlaku? Kalau sudah itu lelaki lebih bahagia bila sama2 itu bestfriend, then apa lagi ceritanya tu? Walaubagaimana pun, pada masa yang sama, itu lelaki secara rationalnya rasa yang girlfriend dia tu adalah perempuan yg terbaik untuk dia kawin dan akan jadi mama sama anak2 dia. 

Then sia lagi lagi kesian berkali ganda sama tu girlfriend lepas dia jadi wife. Bukankah seolah-olah tugas dia tu hanya untuk keperluan seksual dan “membuat” satu keluarga dengan tu lelaki sedangkan lelaki tu menyediakan satu ruang selesa untuk satu perempuan lain fulfill dia punya lain2 keperluan sebagai seorang manusia? Like teman untuk bercakap dan bergurau senda dan share masalah? 

Sia rasa naïve betul bila tanya soalan2 ni. Tapi apa buli buat. Sia mimang tidak tau. Yang sia tau, benda ni confirm jadi complicated bila dibuat mcm tu. Maybe pasal tu la sia selalu anggap a husband and a bestfriend must be orang yang sama. If itu org boleh jadi kawan lelaki sia yang terbaik, then he’s fit to be my husband. Kenapa sia mau susah2 lagi cari dua org untuk jadi dua orang istimewa dalam hidup sia? Something like that ba. 

Semakin sia terkejut pula when sia found out, that guyfriend of mine is not the only one yg pikir mcm tu. Ramai lagi lelaki di luar sana buat mcm tu. Kalau bestfriend dorang tu lelaki tu lain cerita. Ini tidak. Perempuan pula bestfriend dorang tu. 

Adakah ini salah satu penyumbang kepada hubungan rumahtangga yang hambar dan tidak kukuh? 

Or maybe it’s much simpler than this, right? Hope so. 

One thing saja la sia mau conclude untuk this post. 

I will STILL go for the same rule I once used. 

“I want to be both to my man.” 

“And my man is both to me.”
 
Otherwise, it’s pity to be married to each other. 

Don’t you think so? :)

2 comments:

winesimpsons said...

Kepada sesiapa yg membacanya: ini adalah 1 motivasi dan 1 cara bagi sebuah penyelesaian konflik dalaman hubungan antara kita dan si dia. Jika ada sesiapa yg merasa, terasa seperti apa yg berlaku dalam "Let the queen be the queen" mari kita kongsi bersama unt cari jalan penyelesaiannya.

Sejak pertama kali kita mengenal seseorg itu, kita akan nampak bagaimana keperibadian dia. apatah lagi disusuli dgn pertemuan demi pertemuan yg pada akhirnya kita tahu hati budinya, diri dia yg sebenarnya yg sentiasa membuatkan kita selesa, bahagia, hati sentiasa berdebar-debar (kuch kuch hota he) kan.. dan ini yg mendorong unt kita menjalin hubungan yg lebih akrab sehingga menjadi pasangan kekasih atau pun suami isteri. Semua nampak indah di awal pertemuan dan hubungan. Jangan disalahkan pertemuan andainya hubungan tidak berjalan lancar dikemudian hari.
Pernah kawan bercerita tentang dirinya: hubungan dia dan kekasihnya berlaku macam ada jurang yg memisahkan kegembiraan dan keselesaan dalam erti kata konteks perhubungan sebenar. Segala apa yg dibuat tidak menjadi dan hubungan itu dirasanya begitu tawar dan hambar, sampai² dia memutuskan.."biarlah, andai ada jodoh..kawin, kalau teda jodoh..terima ja lah" HAH!! terkejut sy sebab selama kenal mereka dan selama keluar bersama mereka..semua org yg melihat hubungan mereka pastinya akan rasa cemburu, mereka ibarat kawan rapat @ adik beradik yg boleh bercerita apa saja topik, yg boleh bergurau senda ketawa riang dimana saja tempat..KENAPA hingga terjadi demikian..? Permasalahan begitu timbul akibat ada yg rasa tersinggung, terasa @ tiada sudah inisiatif unt bergurau coz dah terlalu kenal..dah banyak peristiwa /cerita dikongsi bersama. Andai kamu tengok di mana² komplek, kedai makan @ fast food, jika ternampak pasangan kekasih makan bersama dan mereka tidak saling bercakap rancak, hanya sepatah 2 shj..mereka ini adalah pasangan yg dah kenal lama. tetapi andai ternampak pasangan yg ketawa riang, bergurau senda..mereka ini adalah pasangan yg baru mahu menjalin hubungan atau sekadar kawan rapat shj..pikirkan..lojik kan..?

Bagi sy, biarlah hati kita ini hanya unt si dia yg yg tersyng saja dan bukannya unt dikongsi bersama dgn org lain..tetapi memang tdk dpt disangkal, kadang² ada di antara kita lebih selesa dan rancak bercerita dgn kawan karib kita berbanding si dia kan..nah kalau terjadi demikian..baik kita fikir se-dalam²nya baik buruknya, apa kesan hubungan dgn si dia coz semua ini akan membawa perubahan walau tdk sedrastik mana tetapi sikit banyak akan menggugat hubungan itu sendiri dgn si dia. Jika sampai tahap susah unt keluar bersama dan jarang berjumpa apatah lagi tidak pernah dgr call dari dia, jauh lagi dari layan sms..Sampai ni bab, susah sudah tu kawan!! harus ada saling toleransi dan perlu banyak perbincangan..tapi ini tidak juga berjalan andai dari pihak kita sahj yg ber-iya² unt memperbaiki hubungan yg hambar itu kan dan di seblah pihaknya..buat tak tahu ja.. sama jak piyaknya kan. (susah mo cakap la..too complicated)

Bagi yg berumah tangga pula, jadikanlah pasangan kita itu kekasih kita, teman baik kita.. pasti hubungan akan berkekalan..sentiasa lah bergurau senda dan yg penting tiada rahsia.
Sesiapa ja kawan kita usahakan dia kenal kawan² kita dan begitu sebaliknya. bagi wanita: Kadang² suami atau lelaki² ini bukan boleh dipercaya ba kan, dah ada anak bini masih lagi mengurat..masih lagi gete.. sy rasa betul, ada sesetengah antara mereka. Bukan apa ba.. salahkah andai seorg suami itu ada kekasih lain..gulpren ka..? tidak ba kan, KENAPA..? nah, wahai perempuan @ isteri: bagi sang suami/lelaki, isteri/kekasih sebenar itu adalah ibarat mahkota dan kekasih² partym atau gelpren² itu ibarat permata yg tujuannya adalah permata² itu hanya untuk mencantikkan dan mengindahkan mahkota tersebut. tidak dapat dibayangkan andai mahkota tidak disalut permata.. (haha..lari dari tajuk..)
*So pandai² lah kamu fikir baik buruknya dalam menjalin hubungan yg begitu universal..kita ubah diri kita 180 darjah andai hubungan kita sudah rasa² tawar dan hambar, kalau dulunya kita pendiam..ubah biar ada
gurau senda dan sebagainya..unt menyelamatkan hubungan itu sendiri. Good luck lah sy ucapkan bagi pasangan² yg akan, sedang dan berlangsung hubungan yg melibatkan persoalan hati dan perasaan yg rumit ini. Andai ada masalah jua: tanya pada rumput yg bergoyang..

Twofivesix256 said...

Mr winesimpson, you're so sweet ooh. hehehehe *winks