Statcounter

Thursday, April 9, 2009

"She Talks Like A Train!!"

“Wah, so hyper ah…”, said my big bro the last time we had a telephone conversation. “Punya laju kau cakap. Macam juga kau menaip. Kau berpikir pun laju”, he added. And I was like, “Erks, really ka?”

That was 2 days ago tau.

A male teacher stopped at my desk and asked me something. And there I was explaining to him with my friend sitting beside me. I remember that in the midst of talking and talking, the teacher smiled – like he was exchanging signals with me friend. I had no idea, but I was not done talking yet (*Lols). So when I was done, she told me this. “While you were talking, I wrote something on the paper and the teacher saw it.” “Ah? What did you write?” She said, “I wrote, “Macam keretapi kan?” Referring to the way to speak.” And I went, “What?? Adakah kau buat mcm tu!! Laju ka sia cakap?” (*Lols)

Ladies and gentleman, and that happened when I was only in Form 1, barely 13 years old.

Omigawd! Betul ka I talk that fast? Sia nda mau mengaku eh!! (Hahahahahahaha)

Actually, I receive a lot of comments ba when people saw me typing. “Wah, punya cepat kau menaip!” Untuk seorang yang never go to typing course, mimang I type so so fast. I sedar juga but it’s not a big deal for me. I feel that semua orang akan menaip mcm tu kalau dalam kepala dorang ni ada berlumba-lumba idea mau keluar. Ha!! That’s the point. My ideas are flowing ba tu, then kalau sia punya jari menaip macam itu siput, macamana mau tangkap tu idea semua kan?

Then, mungkin itu jugalah alasan sia kenapa sia cakap cepat. Sebab berbaris sudah tu benda di kepala sia, then I have to cakap cepat la nanti itu benda hilang mcm tu saja. Satu kerugian tu!!

Masa sibuk2 chatting tu, my big bro selalu cakap benda ni, “Cepat tul pikiran kau ah.” Then I pun heran. Macamana dia buli terpikir yang pikiran sia ni cepat. Maybe when we talk about something, trus sia buli teka sudah apa ending tu cerita ba, or apa maksud tersirat di sebalik watak2 yg terlibat dalam cerita tu. Actually, only in the case when benda tu semua pakai common sense then only you can predict ba tu apa outcome tu cerita. Bagi sia, org yang buli cakap sia punya pikiran ni cepat tu yang sebenarnya cepat tu pikiran dia, sebab dia buli tangkap sia dalam situasi itu. Betul ka tidak? *Lols. (Apa macam? Terrer ka sia kasi pantul tuduhan? Haahahahahaha :P)

Apa2 pun…sia rasa sia punya gaya yang cakap cepat ni, sia patut kasi slow down sikit. Apa lagi kalau sia bercakap sama orang yang ada sound trouble, atau orang yang sedang mengantuk…mesti tidur terus that. Hahahaahahaha. Maybe sampai org mau cakap, Shut Up ba Twofivesix[256]!!! Haiyaaa, ntah apa2 la kau cakap tu semua. Satu barang pun sia nda paham apa kau cakap ba !! *Lols Syukur laa kalau nda kana umban apa2 barang yang bikin sakit. Hahahahahahaha. Ya la ba…sia try la ba ni untuk slow down dan “sedar diri” masa sia sudah terbawa-bawa sia punya kerancakan bercakap tu. Sia tau ini perangai ni tidak berapa bagus ba. Apa lagi kalau becakap di phone yang inda nampak muka, confirm la dorang rasa mau hempas saja tu phone ba pi dinding. Hahaahahahahahahahahahahaha.

Anyway, I will try to tone down on that okay. Yaa, sia setuju yang itu habit buli dikawal dan tidak begitu baik untuk kesihatan telinga kawan2 sia, *Lols Anyway, I won’t say sorry for typing and thinking fast, sebab sia buli guna tu benda untuk kebaikan ba kan. Kalau sia nda gitu, maybe sia akan jadi blogger yang slow dan tidak tau apa mau tulis. Ini tidak, hari2 ada ja benda sia mau tulis. Macam nda pandai abis2 ba topic dunia ni. Tapi BEST!!! Pasal habit sia tu la sia buli guna untuk buat something dengan lebih baik.

Well, cepat tu cepat jugaaa…tapi ada hal2 tertentu dalam life sia ni yang sia sangatttttt la slowww…slowwww gilaa mcm tu anak siput yang baru lahir…Hahahahaha. Trust me, dalam hal2 yang sia slow ni kan, sudah ramai org geram sama sia ba. Buat decision pun slow, mau pikir lu masak2 kunu. Kin panazz. *Lols. So kalau dalam situasi tertentu kan, mimang la akan ada orang geram sama sia punya slowness ni. Nah…apa macam ni? Jan kamurang marah2 sia ba kalau sia laju, sebab kalau sia slow pun kamurang marah oso. Susah la mau benapas ni gini tau ging!! (*Lols)

Apa pun, laju yg menyumbang kepada kemajuan tu, apa salahnya. Tapi part becakap laju mcm train tu, bertempat juga la ba kan hehehehehe. Ya la ya laaa…sia try la ba kasi slow ah. Thanks sama sepa yang sudah menegur sia tu (padahal dari Form 1 lagi sudah kena tegur, nda jua pandai ubah2 Hahahahahahahaha).

Have fun all…:)

3 comments:

winesimpsons said...

Ya, sy peribadi setuju dgn kebolehan yg dianugerahkan kpd kita. kadang² sy tertanya-tanya juga, "macam a dia boleh buat cam tu?" Ada kawan ni, dulu waktu form 1 hingga form 3, dia tidak lah menonjol dalam kelas. Boleh dikatakan sy lebih cemerlang dari dia dan result srp pun kurang lebih sama ja, tetapi apa yg berlaku setelah dia masuk ke form 4? Dia lebih agresif, lebih menonjol dalam semua aspek baik pelajaran, sukan atau pun pidato.. Nah..kenapa jadi begitu? Dan di sana lah nampak yg memang dia ni ada tokoh..ada kebolehan yg memang susah untk kita tiru. Syukur lah sekarang dia dah jadi org, sy tumpang gembira kerana ada juga kawan yg memegang peranan penting di sektor kerajaan.

Kadang² kita terfikir sekali sekala kalau kita mendengar org bercakap d kalayak ramai secara spontan dgn kandungan isi yg diutarakan itu bernas, lancar dan penuh konfiden juga penyampaianya laju dan tidak boring...kita tertanya "adakah aku boleh ka buat macam dia tu a? bercakap tanpa teks, pandai ambil hati pendengar dan apa yg dikatakan tidak boring.." YES.. u can actually! macam jua menaip kan [256], dulu sy cari huruf 'Y' pun susah oo..mana letaknya, menaip macam ayam mematuk..sandik dan kin malu ja. Tapi apabila lama-lama kita selalu menaip dah pastinya ada perubahan dan semakin hari semakin laju hingga pada tahap tidak payah lagi tengok huruf² di keyboard tu. Semua itu dari diri kita sendiri samada mahu memperbaiki dan meningkatkan daya usaha unt lebih maju atau sebaliknya di takat yg sama.

Org² yg sentiasa mempunyai idea dan boleh bercakap tentang apa pun ini, pada kebiasaanya mempunyai fikiran yg cerdas dan otak yg sentiasa berfikir dan bekerja..nah otak yg sebegini lah yg dinamakan otak sehat. Biasanya dia akan meluahkan idea dan pendapatnya dalam penulisan sebagai "freedom writer" dan kita juga dapat mengenal lah tulisan org itu dan di sana sedikit banyak kita dapat gambarkan bagaimana diri org itu kan. Kalau membaca buku, asal saja tulisan si Norhayati Ibrahim, Ramli Awg Murshid, Mohd Ismail Sarbini, John Grisham, sidney Sheldon..tentu sy tidak luki unt membeli buku² mereka..kenapa?? nah sebab kalau kita dah kenal gaya penulisannya..memang kita akan jadi peminatnya.

Jadi..sy rasa, apa yg org lain buat tu sebenarnya kita boleh buat juga walaupun tidak sebaik mana gaya penulisan, tidak selancar/laju mana percakapan atau secepat mana jari jemari menari menaip..kita pasti dapat melakukannya. dari diri kita saja yg menententukan dan masa yg kita ambil. So macam.. mari lah kita ubah diri kita untk lebih baik berbanding kemarin sedikit demi sedikit...

AngeL BeaR said...

bagus ko buat blog sendiri la win...panjang tul comment ko nih~~~~ ahahahahahha~

Twofivesix256 said...

hehehehehehehehehehhehe geli ati sia ba baca si wine punya comment ni semua *Lols. Tapi ada juga yang bikin kamirang senyum ba kan wine...anyway thanks hehehehe