Statcounter

Monday, April 6, 2009

"Saya Sayang Kamu"




Sia jadikan benda ni tajuk untuk kali ni sebab sia teringat my kawan yg have a new African boyfriend – and when the guy asked her to teach him some Malay words, she taught him “Saya Sayang Kamu” – iaitu satu line yg paling digemari dan membawa makna yang besar. So I thought, buli tahan bergeliga juga otak kawan sia ni ajar dia itu words instead of lain2 words. 


Maybe sia pernah sentuh sudah ni topik, but now sia urai dari segi yang lain. Sebagai manusia ni, mimang nda lari la contact dengan org lain. Di tempat study, di tempat kerja, di shopping mall, you name it la. Macam2 tempat kita boleh start kerja seseorang. Nah, speaking of contacts dengan orang lain, biasa la ba tu kalau TERminat, TERsuka, semua la yang TER – TER tuu…nda sengaja la katakan. *Lols. Well, are you guys matured enough to think that benda2 ni semua adalah NORMAL? 

Kau hari2 limpas itu pondok guard – kadang2 kau senyum sama itu guard, kadang2 kau limpas ja. Tinguk mood. But when satu kali itu guard kasitau sama kawan kau yg dia minat sama kau, then how are you going to react? Adakah kau akan melatah? “WHAT? Gila la itu guard buli minat sia? Sia tinguk dia pun sebelah mata o. Sia selalu kelam kabut saja limpas itu pondok guard. Then apa hal dia buli minat sia oh? Matai la. Inda lagi la sia mau limpas sana!!” Nah, sounds familiar ka? Macam seolah-olah ada perang dunia pula tercetus ba dengan reaksi mcm tu. Common la. Isn’t this normal? U guys pikir sekejap macamana when you guys jadi itu org yang kana minat, dan orang yang menyimpan rasa minat tu. 

Gini la, sia try la go straight to the point. Whether dunia ini yang semakin tua dan advanced, atau mimang just my kematangan yang bagi sia pikiran mcm ni – Orang mau suka kau ka, mau minat kau ka, mau sayang kau ka – Be My Guest!! Unless kau hidup sorang2 dalam dunia ni, then buli la kau heran kenapa kau buli sayang orang lain. Sedangkan mimang teda orang lain pun lagi di dunia melainkan kau!! You get it? So, memandangkan kita tidak hidup sorang2, so mimang WAJIB macam tu! Akan ada orang yang sayang kau walaupun tidak mengikut prosedur yang sepatutnya. Like, dia bukannya sia punya suitor or my boyfriend or my husband to be, but then, kenapa pula dia mau sayang sia? Nah, macam tu ba. 

Dulu maybe laa… ada crush dengan this hunk when I was 18, whoaa…”Jan sampai dia tau ahh!! Malu sia nanti!” Mentang2 la dia bukan classmate sia, or dia bukan pun sebelah kelas sia, or anything la yang make it possible for other people to think that “there’s a proper way” for the crush to happen – then trus sia malu mau mengaku yg sia minat sama tu lelaki. Macam terlampau bikin malu ba sebab silap2 dia tidak pun ingat muka sia memandangkan kami teda “alasan” untuk bertembung dan berkomunikasi. Apa pun, let me tell ya guys. Kalau kita paham dari awal lagi concept perasaan halus yang tidak diduga tu timbul ntah dari mana, then you will understand that THERE’S NOTHING TO BE ASHAMED OF IT! I mean it! 

Oh, maybe just blame it on my maturity la ni kali kan? 

Ada macam2 reason ba kenapa org buli rasa sesuatu dengan kita. We should be matured enough to think like an adult. Tidak bermaksud yang bila si polan tu minat sia, wahh, sia la perempuan hebat yang serba serbinya bagus di mana si polan tu. Nope! Teda tu semua. Teda kaitan sama u being Miss Perfect here. Kau adalah manusia yang ada kelemahan tapi someone saw your good point and appreciate it. Pusing sana pusing sini – Ohh, rupanya benda ini yang dinamakan Suka atau Minat. Then, layan lagi tu feeling, nda lama, perasaan tu lagi best. Then….Ohhhh maybe ini lah yang dinamakan Sayang. Ganjilkah? 

Sia mungkin perempuan yg banyak kekurangan. Tapi tidak bermaksud yang sia rasa mustahil untuk org buli suka atau minat sia walaupun dorang tau kekurangan sia. Sebab sia matured enough untuk tau yang benda ni semua Un-defined ba. Maybe for the silliest and smallest reason, someone rasa yang dorang suka berkawan dengan sia. So, nda kisah la apa reason dorang. But when someone feels something towards you, I want you guys to know that IT’S OKAY TO KNOW about it. And if kamu pula di tempat yg ada feeling dengan someone, nda kisah la sepa tu orang…actually macam tadi juga, I want you guys to know that IT’S OKAY TO LET THE PERSON KNOW!!! Haa! Ini lagi bisa. *Lols. 

Like kenalan kau yg merupakan laki orang yang datang sama kau and cakap, “Kau tau ka sia minat tul ba sama kau ni. Sebab kau punya gaya ni comel2 ba, and pintar lagi tu.” Nahh…camana tu? Patut dibelasah ka tu? Sedar diri ka inda oo, sudah la laki urg, pandai2 mau minat org lain. Report bini kau baru tau. Hahahahaha. See? That’s the common way to think. Mana buli o dia laki orang mau minat org lain. Jangan harap la sia mau kawan sama tu org lagi. Pi main jauh2!! – Doii, then u guys pikir kalau sudah kawin, then betukar sudah ciri2 asal manusia ka tu? Terus hatinya menjadi biru ka? Or jantungnya mengecil? Hahahaha. So, kalau benda2 tu tidak berubah pun selepas dia kawin, u cannot stop anybody to feel something towards you ba. 

Ini soal hati dan perasaan ini, TIADA RULES BA! You guys paham? 

Then, kalau semua manusia pikir mcm tu, actually best ba life ni. Apa la ba salahnya you guys kasitau org yang u guys minat tu – kalau kamurang takut dia lari ketakutan, then just say it in a funny way la. Kasi dia signal2 ja. Yang penting dia tau dan sebaik-baiknya, buli terima dengan positif la. 

Dan sebagai org yang diminat ni, matang la ba sikit. Dia cuma cakap dia minat/suka u saja ba. Bukannya apa juga. Inda juga luka2 tu kulit kau tu bila dia cakap mcm tu. Anggap benda ni sebagai lumrah manusia ja ba. Dan anggap dia sebagai satu penghargaan. Ui, best ba tu kalau ada org minat. Kenapa pula mau byk2 pikir lagi. Kan hati terus rasa hepi tu bila tau ada org minat dengan kita. Then, if u guys paham concept dia mcm tu, nda kisah la berapa ramai yang datang and bagitau kamu yg dorang minat kamu, kamu akan cakap, Ohh trima kasehhh. Sepa lagi next? Come on bebeh! Bring it to me! *Lols (Tiba2 excited nda tentu pasal ni bah. Hahahahahaha) 

Mau uji sejauh mana kematangan kita dalam kes ni? Sia rasa sia sudah lalui ujian itu. Kalau ada kawan2 sia yang sudah kawin – if dorang cakap sama sia, “Actually sia rasa sia sayangg betul ba sama kau ni, mungkin lebih dari seorang kawan.” Then sia dengan secara opennya akan dengar saja, without prejudice. Sebab benda ni normal ba. Jawapan yang paling matang sia pernah cakap kan when sia handle sama perkara macam ni iaitu sia cakap dengan selamba ja, I said…”Ok laa, even if you love me more than a friend, there’s nothing u can do juga ba tu. Just let it be saja la kan” Then the guy would say, “Ya, then I can only sayang you mcm ni la.” Nah, ini satu contoh conversation yg matured ba. Like, reality is reality. But feelings tu something yg you sense and then appreciate and doesn’t bring you harm. Sebab reality u tidak boleh ubah, so u put limits and at the same thing, not pressured by it. Itu benda bukan kita mau ba tu. Apa buli buat kalau sudah terjadi. Tapi sudah tau benda tu “can go wrong”, so pandai2 la ba. When I said, take it positively, itu adalah supaya u guys can stay in control and tau ambil tindakan yang terbaik. When you guys learn how to be friendly dengan emotions sendiri, then sia rasa lagi fun ba hidup ni. 

Sia sendiri pun buat mcm tu. Kawan2 sia yang sia suka dan sayang, I usually will let them know. Bila kau berani mengaku, itu adalah satu lambang kematangan ba tu. Dan cara kau tu, akan menyebabkan pihak yang satu lagi pun boleh terima dengan matang juga. So masing2 rasa benda ni normal dan bukan satu kesalahan. Ini macam menghargai satu anugerah dari atas ba tu. Bila u guys ada perasaan gitu, kamurang pun rasa best. Ada yang kamu mau ingat dan senyum2 sorang. Nda kisah la ba sepa kamurang minat tu. Biarpun girlfriend orang ka, sepa ka. Tapi sia cakap mcm ni so u guys can be friendly sama tu emotion, tapi bukan to take that emotion to do something wrong. The point to be friendly of the emotion is so that u guys don’t feel that you’re doing something wrong. Last2 jadi tambah2 wrong lagi bila u guys finally show itu feeling dengan cara yang tidak patut. Terus jadi mcm itu psycho pula baa – tu org yg korang minat pun cabut lari trus. Hehehehehehe. Alaa…try la ba to be friendly sama benda2 mcm ni. 

Sia actually respect tul orang2 yang guna pendekatan mcm ni. Keberanian tu ba, tul2 sia salute ba. Walaupun dia rasa dia segan, tapi pikiran dia tu matang ba sampai buli cakap terang2 yang dia rasa begitu begini dan kalau terkena orang mcm sia ni, sia pun tidak melatah. Macam sia mau senyum juga la tinguk itu courage ba. But then, kalau kau simpan2 itu perasaan pun, apa kau dapat? Biar la ba itu org tau yg kau hargai dia. Hidup ni bukannya lama. Itu perasaan yang baik tu untuk dikongsi ba tu. 

Rugiii pula rasanya kalau memendam rasa sorang2. Kan bagus bagitau saja sama org tu. Apa dia mau rasa tu dia punya hak sudah. Yang penting, hati kita sendiri lapang dan gumbira. Betul ka tidak? 

So ada sepa2 dalam hidup kamu yg kamu suka dan minat tapi tidak tau? Okay ka simpan sorang2? Ya la, manatau lepas kamu bagitau kamu minat dia, baru dia bagitau yang dia rasa benda yang sama juga kan? Nah, terlepas sudah kamu tu gara2 menyimpan. Hahaha. So apa2 pun, yang baik tu dijadikan tauladan la k. 

Spread the wings of love throughout this entire universe! :)

2 comments:

winesimpsons said...

MINAT: setiap kita ini dianugerahkan rasa minat terhadap sesuatu baik minat kepada sesama manusia, minat melakukan pelbagai perkara, minat terhadap sesuatu benda dan minat dalam pelbagai aspek yg tidak boleh kita bayangkan...banyak yg boleh di klasifikasikan tentang minat ini.
SAYANG: Perasaan sayang ini adalah sesuatu perasaan yg begitu spesifik, universal yang indah dan macam ada sesuatu yg akan buat kita teruja, senyum sendirian, hati berbunga-bunga dan perasaan sayang ini jugalah yg akan membuat kita untuk tidak sabar menunggu hari esok...adakah sayang kelmarin adalah sama dgn hari ini dan esok hari..?

Minat dan sayang ini semestinya berjalan seiring, tidak patut dipisahkan. Ada yg cakap sy minat ko la..tapi tidak sayang ko..? Setuju ka? apalah erti minat dan apalah erti sayang yg sebenar..? nah disini kesilapan tu patut diteliti. Bagi sy, kalau sy suka atau minat sesuatu itu..secara tidak langsung sy akan sayang apa yg sy minat tu..jgn lah kita ckp pasal pasangan kita lah kan..memang dah tentu lah kalau kita minat dia of course lah kita sayang dia. Kita ckp tentang minat some1 lah buku ka, movie ka, foods ka..dan banyak lagi yg kita minat..tidakkah u guys sayang apa yg kita minati tu..coba pikir..tentu sayang ba kan.. contoh: makanan & minuman yg u guys beli, u minta kan then u buang..sayang ba kan...nah sana lah perasaan sayang tu timbul kan...hahaha..tak betul ka? (sy men² ja aaa..jan marah)

Betul cakap u [256], tidak salah kita minat seseorg tu..kita hendaklah meluahkan perasaan kita yg kita minat sama si dia. Biar apa org lain cakap..biar bagaimana malunya kita hendak mengungkapkan kata² atau perasaan minat itu..asal semua yg terbuku dihati dan di dada itu terlepas. Soal sama ada dia terima minat kita atau tidak sama sekali..just forget it. belakang cerita tu kan dan yg pastinya tujuan sebenar adalh kita mahu tahu yg kita ini minat dia, terpulang sama dia lah kan apa responnya. Kalau ada sesiapa yg pernah tengok movie "200 pounds beauty" filem dari korea. sy syorkan bagi yg jiwang² ni..atau yg ada perasaan yg dinamakan MINAT & SAYANG ni...tentu kita boleh ambil pengajaran dari penceritaan filem itu.

So, rasionalnya di sini, memang kita tidak lari dari mempunyai perasaan minat ..jadi manfaatkanlah perasaan yg sedemikian itu dgn sebaik-baiknya dan kalau boleh biarlah kita nyatakan sejujur-jujurnya apa yg hati kita ingin katakan. Contoh yg ketara sekarang ni: [256] memang sebenarnya sy pun minat U..sebelum sy mengikuti perkembangan penulisan U ini..sy langsung tidak tahu macam mana jenis U ini. Dari minat itulah, hari² sy berharap agar ada tulisan² lain yg U timbulkan yg pastinya semua pun setuju dgn segala pendapat dari tulisan U itu dan sudah tentu lah dari minat itu timbul rasa sayang. (nah terluah sudah apa yg membelenggu irama hatiku ini..terpulang lah dari tanggapan si 256 sendiri atau org lain yg baca komen ini..sy ok ja ni...hahahaha)
Jadi begitulah pokok pangkalnya dan sedikit banyak gambaran minat dan sayang itu.

Twofivesix256 said...

Hahahahaahahaha Winesimpson! Kau ni ahh...anyway, that's so sweet. And at the same time, made me laugh ba. Thanks ahh. I appreciate it :)