Statcounter

Saturday, January 25, 2020

...Before You Become Better

Thank God satu lagi hari yg baik. Sia actually baru belajar guna this satu alat. Kamu sedar la untuk kita mahir, kita nda buli just baca instruction and ikut satu2. Sama macam dulu2 time sia belajar buat kek ikut resipi di internet. Dorang biasanya akan kasi garis panduan yang kasar ja. Lepas adun A, mix dengan B, and pukul sampai sebati. Bakar pada suhu sekian2 selama berapa minit. Then kau ikut satu2, sama juga nda berapa ok kek kau. Believe it or not, proses ni la yang kau lalui di setiap skill baru yg kau mau belajar. No such thing yang kau terus pro lepas baca instruction. Sebab banyak "garis2 halus" yang nda ditulis di sana.

So thats why kau kena bersedia untuk BIKIN SILAP dan inilah proses yang WAJIB untuk kau jumpa "garis2 halus" yang missing dalam panduan tu. Sebab untuk handle satu alat, dia ada syarat yang tidak tertulis. Kalau kau mau result terbaik, kau kena cari tu clue2 yang hanya kau akan jumpa setiap kali kau buat silap. So in my case, kesilapan yang sia bikin bukan calang2 juga sampaikan sempat sia memalukan diri sia, sempat sia hilang trust urang yg beriya2 percaya sama sia, and masa tu sia cakap la seribu alasan yang kununnya, "Ala sorry, sia baru belajar bikin ni benda", dorang nda akan "beli" alasan kau tu sebab banyak lagi pilihan di luar sana yang sudah mahir berbanding kau. Jadi mau nda mau, kau kena hadap rejection as a result from your lack of skills. Jadi, buli dikatakan "mahal" harga yang sia kena bayar ooo. Tapi what can I do? INI LAH PROSES DIA yang sia kena jalani juga. 

So fast forward beberapa bulan selepas tu, Nahhhh, finally sia jumpa sudah tu garis2 halus, clue2 tersembunyi yang sia sudah unlock selepas sia buat semua kesilapan tu. Sebenarnya, alat2 ni pun macam ala-ala manusia juga. Dorang perlu difahami. Dorang ada attitude tersendiri and dorang hanya akan bagi yg terbaik kalau kau dapat tackle dorang and they become comfortable with you. Fahami konsep. Jangan terima bulat2 kenapa item A mix dengan B, akan jadi C. Kau kena faham rasionalnya kenapa A kena mix dengan B. Kalau mix dengan benda lain, kenapa tidak sama? Nasib baik sia ni jenis yang suka peningkan kepala, sentiasa wondering, Kenapa begitu, kenapa begini? Jadi sampailah sia faham tu konsep macamana alat tu bekerja, then baru sia berhenti bertanya. Guess what? Selepas kau find out clue2 yang tidak dibagitau di instruction tu, trust me, kau akan KELUAR dari instruction tu. Kau akan bikin instruction kau sendiri. In fact, buli ja kau mix A dengan D, sebab kau faham konsep dia. Garsh, macam la kamurang belum tau kan? Hahahahaha. Sia becakap macam  budak skul yg kebaru-baruan. But ndapa lah. Mimang sia si naif yang baru belajar. Tapi untuk benda ni, sia buli cakap sudah yang sia sudah complete sia punya learning tu. Sia buli handle sudah ni mesin dan sia bukan level beginner sudah. Sia nda lagi takut, ragu dan risau. Sia syukur sebab dalam kekalutan sia ni, sia punya learning proses boleh considered singkat. Walaupun banyak kerugian berlaku. Tapi bab ni, sia biasanya nda takut rugi. Sia kasi jara lagi diri sia dengan kerugian supaya sia ada tekanan untuk master tu skill. Sepa cakap skill tu murah. It's not. 

Sia sebenarnya malu bila ingat diri sia beberapa bulan yang lalu. Kesilapan yang sia buat bikin malu sebab org yg percaya sia tu fikir sia sudah cukup hebat. Dorang ndatau pun berapa banyak benda yang sia kena bikin dalam satu masa jadi mustahil untuk terus hebat. Tapi it's okay. Dorang maafkan sia tapi dorang tidak bagi sia second chance masa tu. I hope now that sia sudah BETTER, I hope they will come again and challenge me dengan task baru. You know what? Begini lah kita. Kita mesti jadi budak naif yang kebaruan itu, bikin salah balik2, baru lah buli jadi si hebat. Kalau kau nda tahan dengan proses ni, jadi la kau si quitter. Mimang inda sampat kau tinguk diri kau hebat. Jadi kau patutnya faham sudah WHY kau mesti buat benda yang kau suka sebab proses dia "bikin muntah". Ada masa kau bernafas pun susah sebab mau deal sama proses learning tu. Bikin putus asa. Tapi si 256 ni si tegar sebab sia bikin benda yang sia betul2 passionate about. Berapa ratus ribu kali sia patah hati dalam proses level up skill sia tapi sia bikin juga. Entah la dari mana kedegilan tu. Tapi kedegilan tu best eh. Entah apa jadi kalau sia nda degil macam tu. Mesti sia duduk sebangku sama yang quitters, yang cowards, yang losers kan? Get up and keluar dari league itu. Common guys. Challenge yourself untuk 2020 ni. Berani bayar harga untuk jadi beginner, before you become Better. It's worth it. TRUST ME!

No comments: