Statcounter

Thursday, January 9, 2020

What Women Hate...

Or ngam kali kalau cakap WHAT 256 HATES? Hahahahaha.

Secara ringkas dan padat, apart from what women generally dislike, sia paling nda suka lelaki yg TIDAK MALU minta duit perempuan. Dari zaman purbakala lagi before sia tidak tau dan tidak faham banyak benda dalam life ni, sia already tidak suka the idea yang lelaki tergamak harap duit perempuan tu yg tanggung perbelanjaan and hal ehwal hidup dia. 

And it also means I HATE perangai SIKIT2 hutang. Sikit2 hutang. Benda yang kau teda duit tu, kau tidak payah beli. Orang lain pun begitu juga mah. Sia sendiri kan, contohnya tadi. I have around RM85 and sen2 ja dalam wallet but I need to pay something yg cost around RM68, but I went to KFC and spend some RM18, I ended up tinggal RM1 lebih lagi dalam wallet. Things like that happen atas decision masing2. Sudah sia tau sia yg belanja duit sia begitu, jadi sia tanggung la sendiri. Sia nda akan pi suruh urang tanggung separuh sia punya pemborosan. Or whatever you call it. Be responsible lah. Sudah tau kau boros hari tu, means you cannot buy benda2 di luar kemampuan kau. Tunggu hari lain baru kau beli. Tapi wujud juga some people yg sudah boros berbelanja, then masih mau berbelanja sampai terpaksa hutang kawan gara2 mau beli itu ini. Perangai yg sangat tidak disukai kawan2. Especially me. You know why? Sebab sia nda suka menagih. Bagi sia kan, I prefer to avoid menagih hutang dari orang sebab it's not a good feeling, seolah2 kau lose respect sama kawan kau sendiri. And dalam keadaan kita sama2 pun kerja untuk dapat income, kenapa ada yang kerja dia berhutang ja, belanja tidak pernah cukup, banyak alasan dan berboros di luar. Orang lain pun ada masa pokai dan tidak cukup duit, tapi bukan semua orang lain kena tau. Pandai2 la tanggung. Bukan ini ilmu wajib jadi orang dewasa ka? And guess what, it's even disgusting when LELAKI yang buat gitu.

Duit tu bukan raja tapi sepa yang buli nafikan, walaupun dia alat untuk kegiatan jual beli, but untuk menampakkan pengurusan hidup yg baik, you need to master how to manage your spending sebab duit is a medium untuk urusniaga atau pertukaran milik. Duit akan buat kau susah dan juga senang. Sepa la yang nda struggle untuk hidup senang kan? So sia punya permintaan sebagai seorang manusia, sia harap kita jaga la masing2 punya kesusahan. Ada masa kita susah, kita perlukan pertolongan. Mana la boleh dielakkan kan? Tapi if you make it a habit to keep giving your friend a trouble, it will destroy friendship. I say this because sia tau camana struggle dalam hidup bah. Sia pernah yg handle problem sia sendiri2 tanpa sikit pun family sia tau. Hutang2 yang sia bikin dengan institusi tertentu, nda pernah sia ungkit atau cakap2 depan dorang. Berikhtiar untuk settle problem sendiri. Pasal tu sia expect kawan2 sia bikin benda yang sama. Kalau terpaksa pinjam duit orang, settle lah cepat2. 

Baru2 tu ada another senior friend yang ada cakap mau kawin (selain sorang yg mungkin akan cancel nikah sebab the guy does not contact her anymore after an argument). Another of my friend cancel kawin sebab the guy cakap kosong ja. Selama ni yg dia bawa kereta besar untuk impress the lady, rupanya dia pinjam ja kereta tu. In fact dia bercadang untuk pindah rumah perempuan tu lepas kawin sebab dia teda rumah pun. So sebagai perempuan yang matang, feeling2 tu "teda nilai" sudah. Ke mana pun dia mau ikut perempuan tu but dia akan buat alasan wallet dia tercicir dan sebagainya. OMG guys. Serious ba kamurang? So kakak tu cakap, dia decided to biar lelaki tu meroyan sorang di wasap dan dia langsung nda buka pun sebab dia sudah nampak kesusahan menanti di depan dia kalau dia teruskan. Teda sudah istilah main masak2 main kawin2 main masak2 sini. Ini reality kehidupan oh! Wake up!~

Kami di kalangan kawan2 perempuan, faham struggle masing2. Tidak sampai hati untuk pi kasi susah dorang. Kalau ada di antara kawan2 sia yg assume sia ni orang senang berbanding dorang (which is not true), dorang pun tidak berani mau kasi susah sia sebab dorang tau sia pun nda pernah kasi susah dorang. Kami perempuan PANDAI MALU bah. Kenapa ada lelaki nda pandai malu ah? TOLONG CARI KEMALUAN YG HILANG ITU. Hahahahahaha. Ya ampunnn. Ok laa, in a better sentence, TOLONGLAH PANDAI MALUUUU!! 

Bukan si 256 seja yg nda suka ni, SEMUA perempuan tidak suka. Kalau kau ada bini atau gf yang tahan gaya kau gitu, mungkin dorang tunggu timing ja mau tampiling muka kau, kasi sedar sikit. HAHAHAHAAHAHAHA. Jadi, buli sudah start malu mulai sekarang?

*LOLS

No comments: