Statcounter

Sunday, January 12, 2020

Second Sunday of 2020

Very relaxing Sunday.

Today, sia pi check balik dis netbook yang sia guna since 2013, yg tempat sia store semua gambar2 dan video2. Sia jumpa balik video2 yang sia nda ingat pun sia ada ambil. Meaningful oo. Bukan kita akan balik pi masa tu kan?

Sia touched juga la bila jumpa video2 candid yg sia ambil, bila nephews sia masih baby2 lagi, ada yang sama mom sia, ada yang sama dad sia. Masa tu parents sia nampak lebih muda dari sekarang. Time tu nephews sia baby2 lagi jadi dorang nda bertebiat macam sekarang. Most likely dorang akan suka kau ja asal kau pandai kawan2 sama dorang. Actually sia wondering juga, besar commitment sia untuk merakam moments2 tu semua. Apa yang dalam kepala sia masa tu ah?

Baru sia ingat, sia akan off every Fridays supaya sia buli spend masa dengan nephews sia dua urg tu. Since dorang the only kids in the family, sia mimang appreciate time dengan dorang. Bagi sia dorang kiut, lucu dan menghiburkan. You guys know sacrifice yang sia bikin bila sia make time for family? Sia sacrifice time and money sebab I became unavailable so I missed opportunities and also some business, and also money. Tapi sia happy. Ada yang lebih penting ka dari ni?

Ok back to the topic. You guys know what? Sia happy oo sia pernah bikin tu semua. Biarlah apa2 benda yang sia sudah miss tu, tapi everything is still looking good now. Things are going well with my work, despite bertahun2 sia offday on Fridays. Nowadays we have different schedule sudah. I can finally make use of all the Fridays at work. Tiada satu pun sacrifice kita yang sia2 actually. Dan rugi la kalau nda make the most of the time yg kita spend with family sebab dorang niiii lah yang "akan pungut kita" bila semua orang "buang kita". Bila kita penat minta attention dari orang dan akhirnya still tidak seperti apa yg dorang expect, di sana la dorang just dump kita dari mata dorang. Actually, sesiapa ja di dunia ni akan bila2 masa ja dump kita dari life dorang when tiada sudah kepentingan kita dalam life dorang. Last2, family kita yg dia taruh siring2 tu yang akan terima kita seadanya. Dorang sendiri pun tidak dapat bikin gitu sama orang lain, but inilah kelebihan Family bond yg Tuhan bagi sama kita. Kita punya ikatan tu memang nda buli dibandingkan dengan yg lain. Awesome kan ciptaan Tuhan?

Jadi, sia akan try bikin yg lebih lagi tahun ni. Apa ja benda2 yang kau bikin untuk family kau hari ni, kau tidak akan rugi malah untung yg bertimpa-timpa. Bila sia check balik gambar2 dan video yg sia ambil, oh gosh, sia betul2 terharu sebab sia ada rekod kenangan di masa2 tu. Nda rugi guys. Aish, terharu pula sia kejap. 

Life ni betul2 satu gift oo. Biarpun clingy tu bukan perangai bagus pun tapi dia ajar sia something. Sebab sometimes sia bukan senang mau let go memories tapi masa sia mengimbau tu, baru sia experience peredaran masa dalam life sia. Macamana something yg hurtful is actually nda pun hurtful. Tapi kau perlukan masa untuk find out so jangan overreact sampai bikin benda2 bodoh sebab it's only a matter of time when kau akan discover purpose kepada semua kejadian dalam life kau. Experience dalam kehidupan manusia ni adat dia mesti secukup rasa. Dan bersedia untuk sedar di mana silapnya dan baikilah. Jangan in denial ja. Macam baru2 ni, buli2 dalam umur sia yg sebegini pun belum lagi sia begitu faham pasal manusia. Kawan2 yang dulunya kau rasa appreciate kau, suddenly baru kau sedar yang dorang cuma mau take advantage of you. Semua kau punya senyum ketawa tu rupanya dorang cuma tunggu masa mau gunakan kau. Imagine bah, dalam masa2 gini pun belum lagi kita begitu master dalam menilai manusia. But nda juga seteruk tu la. Kawan2 kita pun bukan sempurna. Usually your friends will treat you how you let them treat you. So ndapa. Mungkin memang gitu aturan dia. You do something to educate them to bring them back in line. Alaahh...biasa lah kan? Benda ni come and go. 

Satu hari nanti hanya yang baik2 dan indah2 ja yang akan kita ingat. We will forgive them. And you don't know yet if one day, they are the ones who help you when you are in need. We never know. Jadi apa2 pun, kita nikmati ja life ni. Ber-happy happy lah kita. Let our passion pour in our work, and may what we do, we will touch others life juga dengan kelebihan yg Tuhan bagi sama kita. Amen to that!

Note: Ada juga sia jumpa video yang sia record rambut sia dari belakang. Macam nice kunun rambut sia masa tu. hehehe. Andu bahh. Masa berlalu dengan cepat o kann.

No comments: