Statcounter

Tuesday, January 7, 2020

"Perempuan Berani"

Adakah perempuan berani di antara kamu? Actually this term tiba2 wujud dalam perbualan kami sebab ternyata ada di antara kami memang betul2 Perempuan Berani. Banyak jenis punya berani. Tapi ini jenis berani yg satu macam.

Ciri2 Perempuan Berani yg dimaksudkan di sini adalah Berani yang literally. Memang berani dia nampak dengan mata kasar tapi bukan ala2 pahlawan srikandi lah. Hahahaha. Logik la ba sikit, ni bukan zaman Joan of Arc punya berani. Ini Berani perempuan moden. Bukan berani jumpa hantu. Bukan berani bertampar depan orang. Bukan juga berani tarik rambut dan bergelut di khalayak ramai. Bukan juga berani menjawab bila dimaki. Bukan itu punya jenis berani. 

Berani yang ni adalah yang first time kenal orang di online pun sudah terus2 jumpa. Baru kenal kejap sudah berani ikut2 lelaki tu ke sana ke mari. Lelaki yg baru mau kenal hati budi pun dia berani ikut pigi moginum dan ke hulu ke hilir. In fact even pegi holiday and overnite di tempat orang, pun dia sikit pun inda gentar. Ya la, urang cakap kita sudah dewasa. Tapi bukan semua ada keberanian tu. Or shall we say Kebebasan? Kebebasan yang tiada orang akan hairan or tertanya2 kau pi mana. Kebebasan yang tiada orang akan risau dan tunggu kau balik or balik2 ring fon kau tanya jam berapa kau akan balik. Kamu tau ka jenis Perempuan Berani macam ni actually wujud?

Kawan sia sorang ni, dia sendiri mengaku dia jenis begitu. Kan dia single mother yang ada satu daughter. Masalahnya dia pening dan selalu risau sebab anak dia sorang ni. Pernah sekali dia terkejut besar bila anak dia yang berbadan kecil dan bertudung tu, rupanya ikut boyfriend dia yg dia baru kenal balik ke kampung dia di pulau. Dia sudah pun di rumah keluarga lelaki tu masa mama dia tau. Punya terkejut mama dia. Sebelum tu, anak dia masa umur belasan tahun lagi, cari kerja di mall besar dan tinggal ramai2 sama kawan2 dia di bilik sewa. Mama dia pegi serbu tempat keja dia dan marah dia depan2 suruh berhenti kerja dan ikut dia balik. I said to her, Biar ja la dia kak, dia mau cari duit sendiri. Tapi mama dia lagi tau perangai anak dia. "Anak aku ni jenis berani, MACAM AKU juga". So rupanya dia sendiri cannot stand Keberanian dia. Dia tau bahaya yang mengundang. Mungkin dia sendiri pun sudah lalui macam2 gara2 keberanian dia tu.

So orang macam dorang ni memang banyak experience. Panjang sudah langkah dorang dan banyak sudah yg dorang nampak dan rasa. Tapi mungkin juga tu satu anugerah? Sebab kalau dorang suddenly come across orang2 yang nda seberani dorang, mesti dorang rasa pissed.  Ya la. Mesti timbullah soalan, Alaaa, nda payah la terlampau takut betul, bukan mati pun. Apa juga pulang lewat malam. Apa juga keluar malam balik pagi. Bukan mati pun. Kenapa juga ibu bapa terlampau mengongkong. Bukan budak kecil lagi pun. Tinguk2 bila anak perempuan dia sudah besar, baru dia tau risiko ada genetik Perempuan Berani.

Susah kan jadi perempuan? Kalau kau tidak berani begitu, kau kena cakap "tiada life" or kalau dorang nda cakap pun, dorang diam2 fikir macam tu. Si 256 dibesarkan oleh parents yang strict and conservative. Don't ask kenapa si 256 bukan golongan Perempuan Berani.  Sia berani lain hal. Benda yang tidak memperjudikan keselamatan sia. Berani untuk capai benda yang sia mau. Part itu sia berani lah. Tapi kalau jenis Perempuan Berani yg macam sia cakap tu, sia nda juga rasa mau jadi begitu. Sia mau simpan keberanian sia ni untuk benda2 yang tidak kasi parents 'sakit jantung' dan tidak tidur gara2 risau. You know what I mean.

Ada benda yang berbaloi untuk di"berani"kan. So don't ask that kind of keberanian from just anyone unless kau Berbaloi untuk diberikan keberanian itu. Gedit?

No comments: