Statcounter

Saturday, June 1, 2019

Ala, Sepa La Mau Beli Kan?

Source: Google images

Tadi sia terjumpa sorang kenalan yg sudah bertahun-tahun sia nda jumpa. And dia tanya2 la sia pasal kerja. Dia sudah try beberapa bisnes tapi sentiasa tidak jalan, jadi dia tau kepayahan buat bisnes. Memang nda dinafikan dia kategori "tegar" juga dari segi sentiasa cuba bidang baru kalau bidang lama tidak menjadi. So pada anggapan dia, semua orang pun akan lalui kepayahan macam dia, dan expect orang ambil jalan yg dia ambil iaitu quit dan cuba lain bidang. So bila dia terjumpa sia tadi, dia lontar banyak soalan2 skeptical dan prejudice yang 100% berpandukan kepada pengalaman dia sendiri. Sampaikan satu part yang dia begitu confident cakap, "Ala, sepa la mau beli kan?" bila dia tau sia masih doing the same field sejak bertahun dulu. Sia nda kecil hati langsung, in fact sia cuma ketawa, cos sia tidak mau panjangkan cerita dengan menafikan dakwaan dia tu. Tapi kalau dia cakap gitu sama sia bertahun yg lalu, mungkin sia akan kecil hati dan kasi tanda X di dahi dia nda mau kawan dia lagi. LOLS.

Why, sebab sia faham something pasal life ni. Iaitu liku hidup kita yang berbeza. Pilihan kita yang berbeza dan penilaian kita yang berbeza. Dan nasib kita juga berbeza bergantung kepada berapa kali opportunity meets preparation. If ada 100 opportunities datang sama kau tapi kau belum bersedia untuk grab dorang, mungkin kau tidak akan dapat tu lonjakan. But please understand that bukan semua orang akan constantly unprepared like you. Ada orang yg pickup cepat. Ada orang yang grow enough dalam satu tempoh yg kau masih terkial-kial. Ada orang juga Sudah Jumpa, sedangkan kau masih mencari-cari. Timing kita tidak sama. That's why kau dan dia tidak sama biarpun kau sudah lalui liku yang sama suatu masa dulu, tapi look at where we are now. You are not there all the time so you only think you know, but you don't. 

Anyway, sepa juga cakap hidup ni senang kan? Terpaksa juga dilalui saat2 kena pandang sebelah mata sebab kami2 ni tidak akan terus2 menang di mata orang lain. Tapi orang2 yang high-spirited tidak utamakan itu semua. They have a goal. They have a dream.  And that's the journey they want to conquer. That's it. They don't need you to understand it. So, do you have that kind of "kekebalan"? Hehe.

No comments: