Statcounter

Friday, January 18, 2019

Si Duit Yang Egoistic




You guys sedarkan, DUIT tu sentiasa jadi subject utama. Imagine berapa banyak benda dalam life ni yang kita mau buat tapi tidak dapat atau belum dapat buat gara-gara DUIT. Sebenarnya, kita nda sedar kita sudah angkat darjat duit tu sampai lah dia duduk di takhtah dia sekarang ni. That's why la kita mendongak kalau tengok dia, dan dia tinguk kita macam habuk2 di kaki dia ja. Hahahahaha. Cos that kind of slavery bah mind kita dengan duit. Yang duit tu sangattt la berharga. Sanggup kita terlepas satu pengalaman indah, hanya sebab takut hilang tu duit. Sanggup tidak pergi jalan2, tidak pegi melancong, biarpun kita mampu dan boleh menjadikan diri kita mampu. Dengan alasan, alaaa, nanti habis la tu duit yg sia save selama ni. Ok, bukan pun silap tu semua. Betul belaka. Memang sayang la ba duit tu kan?

Tapi you guys namau try la let loose sikit pasal duit ni. Cuba dulu jan kasi muka sama dia sangat. Apa juga dia tu? Kepingan kertas2 ja bah. Tiba hari, tiap bulan pun kita pegang juga. Hari ni hilang RM100, esok lusa kita buli dapat lebih dari tu. Which part of the money yang KEBAL sangat tu as if dia lah pemegang superpower seantero dunia? Hahahaha. I come to this point of my argument, pasal plan2 mau jalan2 with my friends. Banyaknya lahh alasan. Mahal lah. Tidak berbaloi lah. Sayang duit lah. No, bukan juga sia cakap it's not right to think that way. Bukan juga kita tekan button ja ba buli dapat duit berkepuk-kepuk. But DON'T la OVER sangat. DUIT BULI DICARI bahhh. Betul ka tidak? Kau kerja, kau dapat la duit. Cari alternatif yang menambah pendapatan. Apa ja la yg kau buat dengan otak kau yg bergeliga dan anggota badan yg lengkap dan sihat. Dari kau seja tu. DUIT tu bukannya payah untuk kau miliki pun. Just that, mentaliti kita ni seolah-olah duit tu hanya tercapai oleh mereka2 yang sudah ditakdirkan lebih bernasib baik dari kau. NO. Stop that nonsense. But I don't want to elaborate on that. Kamurang pun tau sudah ni. So Cliche.

Point sia adalah sometimes kita kena COOL ja dengan duit ni. Duit yg kita spend untuk melengkapkan hari kita, untuk buat kita happier, untuk mendapatkan benda2 yang kita perlu, No Need la terlampau sangat berlebih-lebih mendewakan duit sampaikan kau rasa berdosa untuk buat something untuk diri kau. Guess what, kalau kau skip that pun, tu duit akan hilang juga!! Kau still akan belanjakan duit tu untuk benda lain sebab gitu la aturan dia! Duit tu BERKITAR. One day dia di tangan kau, next day dia di tangan orang lain, dan orang lain yg kedua, dan seterusnya. Tu duit berpindah tangan dengan satu pertukaran. Sama ada kita dapat rambut baru ka, baju baru ka, beg baru ka, cos duit tu adalah untuk help us get benda2 materialistic dalam dunia ni, tu ja kerja dia pun. Dia bukannya Raja ka, Dewa ka. Jadi nda payah kau beriya-iya sangat tidak mau tu duit lari dari tangan kau sampaikan kau jadi manusia yang banyak beralasan, tidak mau menikmati hidup sebab "TAKUT HABIS DUIT". Duit tu tidak akan serve purpose dia dlm life ni kalau dia kekal di tangan kita. Ertinya there's something handicap dalam life kita when kita terlampau obsess dengan duit yg ada di tangan macam sayang betulll mau kasi lepas.

Jadi as we are getting older year by year, sepatutnya kita bukan mau slow down lagi setakat dikekang oleh duit ni. Jan kau takut mau belanja duit untuk dapat memori indah yang baru. Untuk spend more laughter dengan kawan2 dan orang2 yang kita sayang. Untuk show our loved ones our appreciation dengan celebrate special day dorang. Ini tidak. Mau beli kek harga RM30 pun kepayahan betul. Tu satu keping RM10 duit merah tu macam lah ada pangkat diraja sampai sakit tul hati kita mau spend, inikan lagi 3 keping kan? Sia cakap gini sebab sia pun pernah gitu. Macam sarcasm kepada diri sendiri. Start dari last year, sia tidak sudah takut sama duit. Sia akan spend dengan hati yg ringan dan gembira sebab sia sudah fulfil tu kitaran duit. Tu duit akan balik pi tangan sia balik untuk next mission to help me get my needs. Bukan untuk dia tinggal di wallet kau gitu lama sedangkan life kau penuh dengan keboringan, semua benda kau mau jimat dan berkira. You are NO FUN at all my friends. Teda faedah kau kasi naik EGO tu duit yang teda nyawa. Makin kau bikin gitu makin kau di bawah kawalan dia. Kau tidak akan pernah rasa cukup sebab kau don't get a grip of the real concept. 

So, jangan takut untuk menikmati keindahan hidup yang ada di depan. Kau dibagi kemampuan fizikal macam tu, doiii, apa la juga duit tu kan. Time kerja, kita kerja. Time berhibur, kita berhibur. Diri kau tu, dan life kau tu, sangattt la berharga bah. Setakat tu duit berapa banyak pun bukan tandingan kau. Kau treat duit seadanya ja bah. Kau kasi jadi dia egoistic, maka egoistic la dia. Teda guna tu semua. Moments dalam kehidupan ni mesti kita mau savour sebaik-baiknya dan kita akan spend duit yg kita earn untuk terus menikmati kehidupan sebaik-baiknya. Stop beralasan pasal duit. Bukan satu bargain yg layak untuk diri kau yg begitu berharga. Hehe.


No comments: