Statcounter

Tuesday, April 7, 2020

Would You Do It Again?



Semalam habis tengok tu K drama Crash Landing on You. I did make some review di Fb about it. But I forgot to mention maybe one of the most awesome part of the drama. But I should give sikit sypnosis about the whole story.

Yoon Se-Ri ni pemilik business Se-Ri's Choice yang produce barangan berkaitan fashion and cosmetics. So latest product dorang ni sports attire yg orang guna untuk activity paragliding. Dia decided untuk bikin sendiri tu experiment. Nda sangka dia caught in tornado masa dan menyebabkan dia diterbangkan dan landing di hutan di North Korea. So di sana la dia jumpa si Captain Ri yang ketua Special Force yang sedang jaga tu kawasan. Banyak suka duka dan pengorbanan yg si Captain Ri bikin untuk si Se-Ri supaya dia dapat balik ke South Korea dengan selamat. Sebab pergeseran antara South and North Korea, dorang kena make sure yang si Se-Ri tidak kedapatan or else dorang pun akan susah. Macam2 dorg lalui, dari si Captain Ri terpaksa mengaku yg si Se Ri tu tunang dia, sampai dia kena tembak, sampai berapa kali Se Ri hampir kena bunuh, dan biarpun dia berjaya balik South Korea, ada musuh si Captain Ri yg sanggup menyelinap masuk ke South Korea hanya untuk bunuh or tangkap si Se Ri. So semua kesusahan bermula dengan paragaliding yg go wrong.


Masa si Se Ri critical di katil hospital, if you remember the scene yg dia ada mimpi. Dia mimpi yang dia go back to the time when dia masih lagi decide sama ada dia mau bikin sendiri or not itu experiement untuk dorang punya latest sports attire, but dalam mimpi tu, dia sudah tau apa kesusahan yg akan dia lalui. Guess what? She said this. Dia still akan buat benda tu biarpun 100 kali dia kena decide again. Sebab itu yg kasi jumpa dia sama si Captain Ri. Oh gosh. I just love how they emphasize that part. It makes the story so well thought and mengena di hati sia. 

Sebab sia biasa tanya sama diri sia, Kalau la sia buli ulang balik masa, sia akan pilih satu masa yg sia buli avoid satu keputusan yg silap. I always made it sound as if it was viable to me to even go back in time. Actually no, we don't have that option. We only can tell ourselves that same story of WHAT IF I had the chance to do it again? Would you do it? 

Kalau fikir pasal semua benda2 yang ended wrong in my life, sia pun rasa sia mau buat benda yg berbeza sebab bila sampai this point in my life, sia rasa bukan semua benda baik2 tu yg sia kutip. Sia masih berfikir the alternate realities IF we chose B instead of A, but kalau pun possible, one thing we have to let go is semua kebaikan yg sudah kita capai di depan mata kita sekarang ni sebab ni semua adalah result daripada semua keputusan yg sudah kita buat, biarpun ada yg tidak begitu ngam. Betul kan?

Kalau la buli pusing balik masa, mungkin kita mau jadi lebih baik. Mungkin kita bukan pun duduk di kerusi yg kita duduk sekarang. Tapi it's unfair sebab mereka2 yg ada dalam life kita sekarang, yg kita hargai dan sayangi, dorang adalah juga a result of our choices. Will we undo THEM all too?

Akhirnya kita balik kepada kenyataan yg kita cuma buli PANDANG KE DEPAN. Apa yang silap, tetap silap dan sudah dikasi limpas. Yang di depan yg akan dan belum berlaku, itulah yg buli kita corak dan ukir. Oh gosh. Anyway bersyukur lah. Semua alternate realities tu mungkin nampak indah dari sini, tapi kita belum tau Pakej yg datang sama2 dia. At least yg kita ada sekarang sudah kita deal sama semua kepahitan dan kesedihan yg datang sama2 dia. Dan semua cabaran2 tu kita berjaya tempuhi pun. The best is still Ini lah apa yg ada depan mata kita.

Anyway 2020 baru bulan 4 tapi sudah macam2 kejadian kan? Obviously kita nda tau pun rencana Tuhan. Masa2 gini baru kita sedar yg kita ni kerdil dan tidak berdaya. Anyway I hope all of you boleh melalui MCO ni dengan baik. Boleh mengeratkan lagi kekeluargaan dan persahabatan. Wish you all semua yg baik2 ja k.

Covid-19, I hope the fight against you will be over sooner than we think.

No comments: