Statcounter

Monday, April 27, 2020

Covid-19, A Blessing In Disguise?


Selepas melalui tempoh Movement Control Order selama 3 sesi dan 1 lagi sesi yg akan datang, ada lagikah benda2 baru yg belum terlintas di fikiran kamu? Definitely sudah puas kita cemas, mengeluh, takut, sedih dan sebagainya. Itu understandable. Dari feeling2 negative macam tu, sampai lah ke feeling2 positive mula ambil alih, sebab begitu la banyaknya masa kita mau fikir sampaikan entah seberapa kecil zarah pun mungkin sempat lalu di fikiran kita sepanjang kita berkurung di rumah ni.

Kalau sia fikir balik rutin sia sehari-hari, memang susah sia mau squeeze macam2 benda yg I could only wish I had the time to do. Like sia mau ada masa yg selesa untuk start balik gaya hidup sihat. Contohnya kenapa la sia pi taman hari2 dan hirup udara segar, tengok pemandangan, buli keluar peluh, buli learn new dance steps yang sia pernah bikin dulu but then I got really lazy and teda masa sudah. Sebab sia sampai rumah ja mesti sia penat sudah. Nahh. Dan macam2 lagi benda yg sia tangguh sebab, Sia percaya akan ada jua masa yang ngam untuk sia bikin benda tu semua. Tapi sampai bila kan? Ndakan ada season yg sesuai when sia rasa sia mau cuti dan bikin tu semua untuk satu tempoh yg singkat. Kalau sia terpaksa off pun mungkin pasal sakit ja. But cuti sebab sakit bukan fun bah. Sengsara. So BILA? Bila la kunun masa yg kau tunggu2 tu? Hahahaha

So akhirnyaaa, sepa sangka la ada makluk ni tiba2 muncul di tengah manusia dan menyerang, menyebabkan sakit dan even maut. Bukan calang2 penangan virus baru ni.  Sekali imbas macam buruk betul virus ni. Dengan muka dia berduri2 gitu, Yaiiii.. Gali la ba juga. Hahaha. Macam yang paling ngam untuk disamakan dengan si Covid-19 ni tidak lain tidak bukan adalah HUKUMAN kepada umat manusia yang sudah jauh terpesong. Kesimpulan tu yg lebih ngam dan ringkas kan? Covid-19 ni walaupun bukan wabak yang sangat merbahaya sebab kadar kematian yg tidaklah setinggi beberapa wabak lain sebelum ni, tapi keboleh-jangkitan dia adalah tinggi. So akhirnya wujud keperluan untuk WE STAY AT HOME sebab more interaction means more infection. Kamurang tinguk ba camana ni virus yg inda pun kita nampak, buat satu dunia terPAKSA duduk rumah. Jangan pi kerja, jangan pi traveling, jangan pi lepak makan, dan so on. Imagine bahh sampai kita boleh berfikir untuk keluar rumah sebab ada roadblock yg memungkinkan kita didenda or dipenjara. So, ini cuma sebahagian dari strategi si Covid ni ja. My point is, situasi ni kita nda mau, betul? So kita terpaksa ja buat semua ni.

Tapi bila check2 balik, si Covid ni macam ambil tu satu "tong" yang penuh dengan our Wishful thoughts yang kita harap kita ada tu masa untuk bikin macam2 benda dalam life kita. Tiba2 tu Covid kasi tuang tu tong pi atas kita, it says, "NAH, kau bikin ni benda semua. Sekarang kau ada masa sudah." Kamu sedar kah camana Covid ni bikin keraja dia? Kadang2 sia terfikir juga, si Covid ni macam "Kerja Tuhan" yang cukup terancang. Dia bikin satu dunia TAKE A BREAK dan bagi kita semua masa yang kita selalu complain tu. Pada masa yang sama, pencemaran alam terhenti sebab banyak kilang ditutup, aktiviti manusia pun terhenti, practically ni Mother Earth tiba2 buli bernafas selepas kesekian kalinya! Udara jadi clear, nampak gunung nun jauh di sana. Ketara abis "setan2" yg kasi kutur dia tu berkurung di rumah! LOLS. Hahahahaha, Ok kidding. Kita suma la bah tu :P

Walaupun bukan mudah untuk fikir macam ni bila fikir berapa banyak yg kehilangan nyawa. Ndakkan la hanya untuk mau bagi kesedaran tu sama kita, dorang2 ni jadi pertukaran kan? Nda, bukan gitu. Soal tu bukan kerja kita. Kebijaksaan Tuhan seja buli jawab tu. Kalau teda kes2 fatality, mungkin kita tidaklah secemas ini. Mungkin kita tidak akan terdesak. Kalau kita tidak terdesak, kita mungkin ada pilihan untuk pandang remeh. Tapi God buat supaya kita teda pilihan.

At this point, sia sudah nampak "kerja Dia" walaupun anggap la benda2 lain yg sia nda faham tu sebab sia memang teda kebolehan untuk menjangkau sampai ke sana. Guys, in fact, sia slowly nampak kenapa sia buli jatuh sakit hari tu. Sebab apa yg berlaku pada hari ni, semuanya ada connection. Kalau sia nda sakit, sia nda begitu begini. And guess what, kalau sia sentiasa sihat, sia akan LEKA dan take my health for granted. Tiba2 masa MCO ni, sebab sia ada a bit phobia sama sakit sia tu hari, sia jadi nda berapa obsess with foods. Bukan seperti normal. Sia teda selera makan yg happy-foods tu semua. Sia lebih pentingkan dalaman sia asalkan sia feel-good, dan makanan2 tu semua sia nda tamaha. And then tiba2 muncul tu iklan Virtual Run di wall sia, yang nda pernah2 ni. So sia tiba2 terfikir juga, EH!!! Buli ka sia join ni ah? Sebab I bought an equipment last year tapi sia teda pun guna. Kenapa sia beli tu benda pun sia not sure. Tapi sia terfikir untuk beli dan kasi jadi jeruk ja di pisuk2. Hahahaha. Dan akhirnya selepas semua ni berlaku, tiba2 sia mau join tu VR and leganya sia yg sudah pernah beli equipment tu. Jauh sia fikir, Imagine bahh God punya rencana, dia mula bukan kemarin. Berbulan2 yg lalu lagi sudah dia kasi ready sia. So dengan masa yg banyak, dengan selesanya sia pelan2 bikin Wishful thoughts sia yg kununnya sia mau gaya hidup sihat. Goshh!! Tapi sia kena mention juga lah, yang setakat ni, sia pun belum begitu sure juga tapi it's "frightening" yang it's becoming more and more clear.

I should tell you guys something. Less than a week ago, sia suddenly ada satu sickness baru yg suddenly my chest shivered, ada yg time malam ja, ada sehari tu almost the whole day. Mimang sandi feeling dia. Tapi sia buat ni routine Sembayang jam 3 Divine Mercy dalam keadaan sia yg begitu. Kau percaya kaa, entah macamana tiba2 sia terfikir satu spray pewangi yang pakai timer yg kena letak di luar bilik sia? Entahh dari mana datang tu fikiran yg itu pewangi auto-spray yg sebenarnya culprit kepada masalah kesihatan sia. GOSH, sia betul2 tidak terfikir langsung sebab benda tu ada di sana maybe dalam 2 bulan dan awal2 MCO tu sia ok ja. Begitulah Tuhan tanam idea dalam kepala sia yg ITU PEWANGI adalah punca. So subuh2 tu juga sia pi panjat and off tu benda. Akhirnya malam tu teda sudah pelik2 berlaku di chest sia. Alleluia!! Nda la kita tau berapa banyak chemical berbahaya di penyembur G*adez tu. Harga baru berapa tapi bisa dia buli mengancam nyawa! Without that experience, sia nda akan tau impact dia bah sama paru2 kita. Sia thank God sebab sia yang melalui tu. Bukan sepa2 dalam family sia. Ditakdirkan benda tu diletak di luar bilik sia, dan sia la yg terkena. Sia syukur betul2 sebab teruk2 pun masa tu, Tuhan sentiasa kasi sia penawar. Bikin sia sangat risau kalau la bukan sia yg kena, macamana sia mau faham apa yg dorg lalui? Again, rencana Tuhan. 

So sekarang kes macam menunjukkan pattern penurunan, dan sia buli nampak sudah lambaian ofis sia tu. Macam sayang juga la bila ingat free time yg banyak begini yg sudah sia bazirkan. Silap2 sia buli master satu skill baru bah kalau dari awal sia mula sudah belajar. Hehe. Dan yang baiknya untuk mereka2 yg berpeluang untuk kasi keluar survival strategy dorang sebab putus pendapatan. Dorang jadi kreatif, inovatif, berikhtiar dan berusaha untuk cari duit bikin COD, terima tempahan itu ini, teroka bidang baru, belajar skil baru, wahhh, sia betul2 inspired dengan dorang ni. Syabasss untuk dorang semua. Sia tidak bikin gitu sebab kerja sia masih buli bikin di rumah walaupun nda semua.

Last but not least! Masa bersama family. Kalau sia tinguk family brother sia, sejak kebelakangan tu, dua2 selalu merayau dengan urusan masing2. Masa MCO ni, dorang sentiasa ada di rumah. Sia percaya problem sama marriage dorang pun dorg sudah sort out sebab they have the time to communicate and spend more time with each other. We have time to relax, rest, berlengah-lengah, tidur lebih, dan teda lagi tu keluhan2 overwork sampai malam. Covid kasi kau lesen untuk Jangan Kerja, Berehatlah!! Hahahaha

Sia harap kamu nampak apa yang sia cuba sampaikan. Pandemik bukan satu perkara baik bah, I know. Tapi kita manusia ni pun bukannya baik sangat. Kena ada cara licik mau tangani kita nda bukannya dengan cara biasa2. Covid ni satu bala-tentera yang disuruh ba ni. Sebab kalau disuruh lembut2, teda sepa mau dengar. Jadi dengan sisa2 MCO yang masih ada ni, kita guna la tu masa dengan sebaiknya. Kamu patutnya nampak "mainan" dia di situ. Masa MCO ni kau akan rindu satu masa nanti. Dan sia percaya, bila MCO berakhir nanti kita bukan lagi individu yang berfikir dengan cara yg sama. Kita sudah kena brainwashed kaw-kaw sepanjang MCO ni dengan berita2 yg mengejutkan, ditambah lagi dengan berita2 yg palsu. Hahahaha.

So sia harap kita ringankan hati untuk lebih menghargai masa ni. Sia mau kita semua sihat, dijauhi dari jangkitan dan diberikan kesembuhan untuk setiap kesakitan. Sama2 la kita lalui ni dengan hati yg positif. Ada perkara baik yg menunggu kita di depan tu. I'M SURE. Have faith, guys.


No comments: