Statcounter

Thursday, July 18, 2019

If RM30 doesn't make you rich...

...then don't bother to spoil your good record with cheating the amount that only let you save RM30. 

We went to a hotel today for a buffet dinner. Last time we went there, my bro gave the wrong info to the girl at the counter, since they are giving some discount for kids and senior citizens, my bro lied about the age of my first nephew, so the bill was cheaper by RM30. I didn't know it was happening because I left earlier. I was the one who booked the place, the place was near to my workplace and I felt like, Heck, do we have to lie for RM30?

So today, we went back there again and this time I took the early measure, like asking the cashier to count the bill before everyone arrived. Reason is I want to avoid embarrassment, and I didn't want to cheat RM30 anymore. Once is enough! But then, after all that thought, some of the staff there recognized me. "The moment I saw you, I recognize you, our regular customer." I was like, What? I only went here 2 times for lunch and once for dinner. But again, when they recognize me, I felt that, No way, I won't let them lie again just to save RM30. I said to my dad, I will pay that extra RM30 different from last bill. RM30, seriously? Even if we don't get caught, but seriously bah, berbaloikah kasi rosak record bersih kau untuk benda gitu?

I mean, do we get rich from RM30? No, right? Why not just pay! If we think the place is RM30 too expensive, avoid it. Even when no one is watching, tapi kau nda rasa macam kau si penyeluk saku yg ambil kesempatan untuk curi sikit duit yg kau tidak berhak? Seriously talking, sia pun pernah juga macam tu. Tapi tengok la sejauh mana sia sampai hati. Kalau orang bagi sia wrong change pun, pernah juga sia biar ja. Tapi sia ingat pernah sekali sia bayar tomyam dengan duit RM20 tapi dia kasi sia change duit yang as if sia bayar dia RM50. Sia betul2 tidak sampai hati, sia panggil tu orang dan bagitau dia silap bagi change. Dia hairan dan macam nda pecaya, kalau ya pun dia silap, kenapa nda biar ja kan? Dalam hati sia kan, SIA NDAMAU DUIT urang dengan cara ni. Sebab banyak cara sia buli earn the money dengan happy dan puas hati. Tidak la sia mau duit orang begitu.

Senang cerita. Kalau tu amount cuma berapa sen, berapa puluh, tidak berbaloi untuk sia kasi upset GOD yang merupakan sumber kenapa sia rasa sia mau ada nilai2 murni. Tapi bukan sebab sia memang begini dari dulu. Sia pun dulu macam orang lain juga, pernah greedy, tapi bila sia sendiri pun benci sama perangai gitu yang ada sama orang lain, sebab amount kecil2 pun mau tipu. Again, kalau mau tipu, alang2 yang kau buat beli satu life baru yg kau buli tinggal dengan gembira di dunia kau sendiri, ah, maybe tu berbaloi la sebab bukan alang2 amount duit tu kan. But RM30? Doi. Jangan banyak fikir la. Bayar ja and earn the life of a righteous person. Tidak rugi. Banyak rezeki yg datang dan tanpa henti2. Padahal kau baru berjaya tidak tipu RM30 ja. Syok apa!!! Try la buat something yg begitu. Confirm kau feel good. Kau bikin dulu baru kau pecaya. Try lah. Hehe  

No comments: