Statcounter

Monday, May 18, 2020

World Of The Married : Infidelity Pays


Akhirnya habis juga Korean drama World of the Married yg dikatakan pecah rekod rating paling tinggi untuk drama cable tv. Been following this drama since Episode 1. Actually I tried the first episode the first 15 minutes and it failed the inital screening. That time it was just released and it got no attention yet. But then when it became the talk of the netizens, I reconsidered watching it. So it's about CHEATING. Ah, anything new?
Actually drama ni OVERRATED. Sorry to say. Dia punya hype tu yg kasi tulung marketing ni drama gila2 bila netizens naik emo terutama si Isteri2 or si Perempuan2 yg pernah dicurangi. Kau buli nampak dorang meroyan di FB Status masing2. I wonder if they really meant it or just mau ikut trend? Hahahaha. Ramai yg terpengaruh sebab drama ni telah bikin satu trend and buat org curious. Sebab kalau sia tinguk tu drama kan, level kecurangan dia tu bukanlah level yang sangat teruk. In fact lebih banyak kecurangan di dunia nyata yg jauh lebih ngeri dari tu. What do you expect kan? Drama ni pun bukan original story. Dia cuma adaptasi drama Dr Foster ja. Cuma ya lah. It's just a drama. Cannot expect too much. 

Mau cakap pasal acting. Bagi sia average ja. Sebab watak Sun Woo tu pun sebenarnya buli jadi lebih expressive dari tu. If she were more expressive, I'd relate to her watak even more. Tapi maybe dia tafsir watak tu begitu dan banyak juga pujian dia dapat, so maybe ni cuma opinion masing2 ja. Sia expect cerita dia akan jadi lebih brutal dari tu, push la cerita kecurangan yg betul2 sandi sampai dia diingati. Tapi ni TIDAK. Bukan perkara baru bila lelaki yg sudah berkahwin, ada scandal dengan perempuan lebih muda tapi claim dia sayang dua2. Apa lagi kalau scandal dia tu perempuan yg berada, boleh memberikan kepentingan sama kerjaya dia. Dan bini dia pula getting older, busy sama kerja tapi dorang ada anak lelaki yg dorang dua2 sayang. Maksudnya si Lee Tae-Oh tidak lah se-setan mana pun. Hahahaha. Kalau buli dia ndamau tu cerai. Dia sayang anak dia. Dan scandal dia cuma sorang, bukan dia curang pantang tinguk perempuan dahi licin.

Well, ada juga scene "brutal" dia lah when Sun Woo first found out about affair laki dia si Lee Tae-Oh. Itu la kali benda yg paling brutal di story tu when dia cari camera di bonet tapi jumpa sekali  telefon spare tu laki dia yg ada gambar2 vacation dia sama scandal tu, dan di dalam gambar tu ada masuk sekali muka jiran2 dia yg ada semasa vacation tu dorang bergambar ramai2. Time benda tu berlaku, di masa majlis birthday laki dia yang semua yg mengkhianati dia pun ada di majlis tu, termasuk lah scandal tu lelaki juga. OK ni la scene dia yg paling manang yg kasi melatup ni cerita tu masa. Revelation yg buli dirasai pedih dia oleh most perempuan  and the pengkhianatan oleh talam2 dua muka jiran2 dorang yg mimang kau buli rasa betapa kena betray si Sun Woo rasa masa tu. Tapi ni hanya di episode 2 kalau nda silap. After that, ada scene si scandal yang cantik (si Da Kyung)  pegi clinic si Sun Woo untuk dapat rawatan hanya untuk dia find out yang dia pregnant. Kau imagine bah kau ada scandal sama tu laki org and then kau sengaja2 pi serah diri sama bini tu lelaki. So the best part of the story is masa Sun Woo tau pasal scandal laki dia tapi dia berusaha untuk tidak ketauan dan atur strategi untuk cerai. Masa tu cerita dia ok, ada debaran. Tapi nda sangka she kasi kantoi laki dia masa makan sama family scandal tu yang juga adalah orang berpengaruh di kawasan kejiranan dorang tu. Sun Woo secara mengejut bagitau depan2 ibu bapa tu scandal akan cerita kecurangan laki dia sama anak perempuan dorang. This part is quite premature untuk berlaku, I didn't expect it too soon. Spoil tu cerita sebab selepas laki dia tau yg si Sun Woo mau cerai, momentum tu cerita memang terus hilang seri dia untuk sia lah.

Camana pun ada benda yg cerita ni buat sia terfikir. Begitu lah happy sudah family si Ji Sun Woo seorang doctor dan si Lee Tae-Oh seorang pembuat filem, dengan anak remaja dorang yang handsome boy si Joon Young. Dorang macam satu pasangan yang ideal, masih mencintai selepas berapa lama berkawin. Benda ni berlaku sama perkahwinan yg sebenar. Tempoh bahagia, yg satu bonus untuk pasangan yang sudah lama kawin. Tapi mesti ada dugaan kan. Walaupun bukan perkara baru untuk lelaki curang dan ada scandal lain, tapi ada lelaki yg lebih berhati-hati dan ada yang elak untuk get too serious with the scandal sebab still mau jaga rumahtangga dorang. Dalam keadaan rumahtangga kau ok, dan kau ada kebergantungan yg tinggi sama wife kau yg berkerjaya, actually it's really a wrong move to choose untuk CURANG. 

Sepa sangka dia punya CURANG tu sampai dia cerai, terpaksa berpisah sama anak dia. Tapi nasib dia baik sebab dia akhirnya jadi kawin sama scandal dia dan ada anak baru. Bapa scandal dia tu adalah orang yg berpengaruh so dia dapat bina balik kerjaya dia dengan bantuan bapa mertua dia yang baru tu. Nampak macam kecurangan dia tu membuahkan hasil juga masa tu. Tapi ternyata dia masih nda move on from bekas bini dia dan jadikan anak dorang alasan untuk masih terus berhubung. And it backfired bila bini baru dia tu find out about laki dia yg masih stalk bekas bini dia dan akhirnya decided untuk buang tu lelaki dari hidup dia. Messed up nya life lelaki tu sampai dia kena buang pi jalanan hidup sehelai sepinggang, terpaksa bergantung sama duit yg si Sun Woo tabur di jalanan untuk dia teruskan hidup. Masa tu cerita tu seolah-olah KARMA untuk si Lee Tae-Oh yang satu masa dulu telah silap langkah. Daripada dia ada anak bini yg dulunya hidup bahagia, dan ada bini baru dan anak baru dan juga hidup bahagia untuk seketika, akhirnya dia end up jadi homeless sebab dua2 buang dia sedangkan kedua-duanya masih sayang dia. If  I could say one tauladan ni cerita, adalah KARMA yang tidak diduga. KALAU LAH dari awal jangan curang. Kalau la dari awal tidak main api. Kalau lah dari awal BERSYUKUR dan hargai pilihan hidup untuk berkahwin dengan orang yg kau cinta. Sebab di masa kau mau lebih dari tu dan mengkhianati perempuan yg kau sayang, it will backfire. Ini adalah satu risiko untuk semua pencurang di luar sana. 

Maybe bila semua sudah terlewat, masa tu baru la kau sedar yg KALAU lah kau tidak mula kan langsung kecurangan kau. MUNGKIN kau masih bahagia pada hari ni. THINK guys, THINKKK. This could happen to you! Cermin yg pecah tidak akan balik ke asal walaupun kau cuba cantum dia balik. Episode akhir tu si Lee Tae-Oh dalam keadaan yg sangat kesian dengan life dia yg ditinggalkan, dia cakap lagi, Buli ka kita balik macam satu masa dulu? Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Drama yg tidak seberapa ni at least kasi sikit peringatan kepada semua pasangan2 yg masih dalam tempoh bahagia untuk HARGAI satu sama lain dan apa yg kau ada tu boleh hilang dalam sekelip mata kalau kau silap langkah. Itu la the biggest thing yg sia buli conclude from watching the drama despite it being average, but ada moral value. Ni cuma drama. Lepas CUT! semua back to life masing2. But in real life, teda tu CUT! What's done is done, urang bilang. So pandai2 lahh atur langkah. Jangan nanti bila terlanjur, baru cakap, kenapa macam jalan cerita World of The Married ni ah? Habis tu yg kau pi mencontohi si Lee Tae-Oh tu kenapa? Hahahaha. Bahh pandai2 la kamu.

Bonus Note: Sia actually buli relate sama watak Da-Kyung and I kinda like how watak dia handle jalan hidup dia selepas ketelanjuran dia sama laki orang. Dia memang buat satu kesilapan iaitu cinta sama laki orang. Tapi macam biasa lah. Lelaki kan bermulut manis. Si Tae-Oh buat dia percaya yang dia nda sudah bahagia sama bini dia. Benda tu actually memalukan keluarga si Da Kyung sebab dia jadi bahan gossip kawasan kejiranan dorang. But dia hadapi juga benda tu. Dan dia face dia punya fear and stigma dengan setuju kembali ke Gosan sedangkan dia tau laki dia akan berdepan sama ex wife dia. Dia positif ja dan percaya laki dia. Dia even accept si Sun Woo masuk kelab dorang sebab dia mau berdamai dan move on. Bila dia tau laki dia beriya-iya mau si Joon Young tinggal sama dorang, walaupun dia nda suka tapi dia tetap paksa diri dan terima. In fact dia kasi siap lagi bilik si Joon Young supaya dia mau tinggal sana. Bila Joon Young bikin masalah tumbuk kawan, si Da Kyung yg ambil peranan pi settle dengan menggunakan kedudukan family dia. Dia sometimes talk one to one sama si Joon Young yang semakin bercelaru dengan situasi selepas parents dia bercerai. Bagi sia, si Da Kyung ni adalah third wheel yang adalah mangsa keadaan tetapi choose untuk fight for kebahagiaan dia dengan lelaki yg dia cinta. Dan camana dia balik2 terkejut dan menangis dengan perbuatan si Tae-Oh tapi dia maafkan juga untuk kebaikan keluarga dorang. Dan yg paling sia respect, is when dia sudah sampai limit kesabaran dia bila Sun Woo kasitau yang si Lee Tae-Oh ada kemungkinan akan curang lagi  selepas satu masa kalau dia jumpa another lady yg ada ciri2 yang sama (cos Sun Woo sedar persamaan dia sama Da Kyung yg buat si Tae-Oh tertarik) - yang akhirnya buat si Da Kyung angkat beg dan buang terus si Lee Tae-Oh dari hidup dia tanpa kata2 terakhir. No turning back. That courage bah. Susah juga mau judge third wheel ni sebab semua org mencari cinta dan bahagia. It's less complicated to not get involved in marriage orang or else bersedia lah untuk terluka. Luka yg susah kau mau lupa biarpun camana pintarnya kau.


No comments: