Wooo...customers punya cerita tidak habis2 ni. Kes I almost berperang mulut sama this one customer last year, masih lagi sia ingat sampai sekarang. You think it’s cool la to argue with customers? Gara2 benda yang berlaku tahun lalu tu, I learnt my lesson. Walaupun sia tau tu customer ada silap, sia pun ada silap juga. Sia ni org byk kelemahan ba, so inda susah mau cari di mana silap sia. Yez people. Sia pun berabis-abisan mau menyalahkan diri sia sendiri ba this. Sia bukan juga sengaja2 mau cari pasal sama customers sia yang nda buat salah. So pengalaman lalu sudah kasi sia lesson supaya jangan buat the same mistake. Jangan sampai customer buli cari silap sia lagi ba, sebab sia tanggung itu blame. Tapi kalau sia sudah careful enough dan benda ni jadi lagi, sorry, I’m not a tunggul. Sia ni percaya pada satu benda, iaitu – Semua human being ada right kena respect as much as they are willing to respect others. Sia paduli apa kau customers ka, apa ka, cuma pangkat dan kerusi yang sia duduk ni saja yang mungkin membezakan kita dan situasi ni.
Okay, yesterday, ni benda jadi lagi. Sia sudah kasi tinguk tu sample. Sia suruh check betul2. Itu customer cakap OK semua. So sia pun on saja la. Satu kali barang sudah siap, dia suruh staff dia send balik, cakap ada silap. Woo, sepa tidak panas oh? Dia sendiri tidak berani send itu barang balik, sampai suruh staff dia. Sia sudah suruh check betul2, tapi she took it for granted. Now kesilapan sudah terjadi, jadi sia kena take the blame? Gila punya kerja!! Jangan guna itu title Customer mau show us who’s the boss here? Itu “Customers Always Right” pun bertempat juga ba tu. Jangan kau suka2 saja buat mistake macam tu and present to me Customers Always Right. Haiyaaa!! I’m tempted to curse ba sekarang ni!! *Lols.
This is not just pembaziran material ba. Ini benda, kalau sia tidak cakap apa2, sampai bila2 la you can never be a customer yang berhemah ba. Sampai bila you want jadi customer yang buat keputusan sewenang-wenangnya and then shift the blame sama kami? Itu mistake kemarin punya tu mimang sia confirm bukan silap sia. Kalau sudah itu customer cakap semua okay, apa lagi sia mau buat? Should be semua okay kan? Dan the error punya prove pun sia masih ada simpan ba. The record yang she did on the paper, and then plus dia punya approval lepas nampak itu sample – woooo...what’s left to blame me, man??
Just now pun satu hal juga. Ada this man and his son – telling me his needs to get something done. Okay, then I made the calculation and gave him the quotation. “Mahal juga?” the father said. Then I explained why charge dia begitu. Actually, itu benda yang dorang minta tu, sia sudah tolak ba sebab I don’t think I have the right equipment untuk produce the best result untuk tu benda. But he insisted. Sebab lain2 tempat sudah reject itu kerja ba. It’s good that sia capable of doing the work, but with some limitation la. So sia sudah bagitau dorang tu semua. Sia tidak tamaha itu kerja punya. Kalau sia nda dapat pun it’s ok with me. Sia cakap free2 ja kasi suggestion sama dorang what’s best for their tight budget. “Overbudget sudah ni kalau kau charge macam tu,” the father said again la. If ikut budget dorang, my price kena cut more than 3 times ba, imagine la. It’s okay, itu hak dorang untuk minta price yang cheapest. That’s fine with me. Exercise your right la. Tapi setakat sana saja itu right dia. Kau teda right untuk push sia ikut your budget. You definitely try to make me laugh la mangkali. If you cannot agree with my price, and I’m not desperate to take the job and refuse to reduce my price, I will let you exercise your Customers Always Right, man. Ini tidak. Berabis dia lecture sia balik!!! *Lols. Dia cakap, sepatutnya kau jangan charge begini2 ba.. sebab begitu2...bla bla bla bla... Tidak apa, sia terima juga. Tapi satu hal la. It’s not because you have a tight budget, sia kena kerat my own leher untuk ikut your budget, betul ka tidak?
(Hahahaahahahaahahahahahahahahhaahhaha. Sia imagine my readers semua duduk jauh2 sudah dari sia takut sia mengamuk. Hahahahaahahahahahaha)
No ba guys... I am a very very reasonable punya orang. Selalu kan, sia bagi free consultancy lagi sama customers sia, macamana dorang mau save duit dengan budget yang ada. Sia bukan jenis yang berani mati punya hanya untuk dapat business sedangkan customers rasa macam kena cekik darah. (Wujudkan perlakuan mencekik darah? Teda ba kan? *Lols). Sia suggest dorang lain2 tempat yang ble kasi dorang harga paling rendah punya ikut apa yang sia tau, sebab sia pun pernah jadi dorang. Sia sudah besa trying to follow a tight budget untuk hasil yang nampak mahal dan berkualiti. I’ve been there, ok? So, it’s not all about business and money ba ni. It’s tolong sesama manusia. But if it involves materials, services and skills, korang buli cuba nasihat untuk dorang kasi reduce itu service charge tapi korang tidak buli harap dorang akan terima bulat2 itu cadangan korang. I tell you guys something la ah. You guys, semua customers yang berhemah dan berpendidikan ni...pikir ikut logik saja. Selagi korang teda itu masa, kemahiran, peralatan dan lain2 hal yang membolehkan kamu guna tangan kamu sendiri untuk buat sesuatu keperluan kamu, kamu TIDAK BOLEH demand harga yang seolah-olah kamu buat tu benda guna tangan sendiri. Sebab the only way it can happen is that, KAMU BUAT SENDIRI. True. Sia tahan hati saja sama mereka2 yang tidak paham concept. Masih nda paham? Ok, mari sia kasi paham.
Ingat dalam article sia dalam blog ni yang bertajuk, And Your Budget Is RM1?” Haa, ini pun satu kes. Nasib yg in charge tu kawan rapat sia, so sia banyak tolerate sama dia. Tahun sebelumnya, dorang yang buat sendiri tu benda dengan budget yang sama. Dorang tau macamana susahnya dorang follow itu budget. Dorang buang byk minyak kereta, peluh lagi, belanja tambahan lagi --- semua tu entah berapa puluh dorang habis. But itu kos dorang mana kira. Yang penting itu barang cukup2 la RM1 untuk satu. Dorang tau betapa susahnya untuk ke hulu ke hilir mau survey price yg paling murah. Sia masih ingat lagi sebab sia pun ada suggest dorang how to maximize itu budget. Ahaa... then the year after, dorang decided dorang teda masa untuk lalui itu process sekali lagi. Tapi budget dorang sama. So ini kali, mau nda mau, terpaksa minta tulung sia. Dorang rasa senang la tidak payah keluar peluh dan lain2 kos berbangkit. Tinggal kasitau tarikh ambil saja! How easy is that? Tapi, permintaan dorang bukan main tinggi. Mentang2 suruh orang yang buat, dorang minta yang bukan2. Geli hati sia, sampai nda berkelip ba mata sia tinguk tu perangai dorang tu masa. Demand bukan main lagi. Buli2 sia sendiri lupa yang dorang punya budget cuma RM1???? Abis demanding dorang sia pikir paling2 pun RM5 ba tu sorang. Adoiiiiii....sudah2 la tu!!! *Lols. Ini benda sudah berlalu, so sia buli ketawa saja. Itu masa sia geram tu sebenarnya. But tidak apa. Kawan punya pasal, sia tidak kasi panjang cerita. Sia punya style senang sikit. “Bagus kamu try cari org lain untuk buat la, ok.” Habis cerita. Atau, my sindiran paling pedas punya, “Ha! Macam ni la. If u guys buat sendiri, confirm ikut budget ni. Maybe ada lebih lagi sikit!” Yesss guys, you get my point. Mau paling murah, BUAT SENDIRI!!!
Aiks, betul ba tu sia cakap. Tapi if BUAT SENDIRI is not an option for you, kena be reasonable sama cost yang you guys kena bear. Mimang macam tu. Doiii, sia tidak pecaya la if u guys tidak tau ni benda. Be rational sama perkiraan ni. Yang paling bikin ketawa, ada org ni kan, dorang set budget yang TERLAMPAU tidak munasabah! If buat pakai tangan sendiri pun belum tentu buli ikut itu budget ba! Ini mcm kes yang tadi la tu. Then I do my part, I cakap baik2 sudah. If you think my kemahiran tiada price, try find somewhere la sebab I know value my own kerja. Yes, ada benda2 yang sia buat secara percuma. Like, I can make slideshows yang cost me berjam-jam untuk buat, tapi sia buat secara free walaupun it could cost maybe a few hundreds la. Then what? Not just because I do something for fun and for free, people can come to me and demand the same work to be done for them, for free. Or paling2 pun... alaa... caj pun sikit2 la. No way. *Lols. Sia mau buat tu benda sendiri dan org suruh sia buat tu benda, 2 benda yang berbeza ba. Don’t make me laugh, ok? Hahahaahahahahaahahaha.
The last time my friends come to me and say, Actually you are charging very cheap ba ni. Hey! That hurt me! Buli2 korang cakap sia charge very cheap, you guys know ka baru tadi sia kana lecture oleh ni customer tentang macamana sia harus put the pricing? Hahahaahahhaahahahahahahaahaha.
Again, Customers Always Right? You know what my answer already. Heheheheheh :P
Note: Okay, I’m being fair. Maybe I should also write a post when I myself in the position who demands that Customers Always Right. Ya, don’t forget. I’m a customer too. Maybe some other post ok guys. Muahsss.
5 comments:
in my line of biz..once they in the field there is no such thing as "customer is always right" thingy. It's already been "The Marshal Always Right"...like it or not.
owang china lah paling ikut kemahuan customer.. tu tv harga 500 buli bikin sampai harga 50 ...tapi!!! teda kuality lah...ikut haraga jua tu durang bikin..kalo ko mo harga seposen punya tv pun dapat durang buatkan ko...tapi kali hanya sikuru jak yg ada ...skrin teda punya!! wakwak..
kalo cara sia pula ...sia akan sakap camni...manyak2 sorry arr TOKEH sia teda dapat buat ngan ni masiam haraga...tapi sia bonar2 ingin dapat bisnis tokeh..pa leh buat lah..kali lain ari ada bisnis lain yg sama2 kita buli buat..bah boss cuba sarilah lain arr manyak manyak mutud mutud sorry arrr !!
lu sinang then gua pun sonang wakwak
ngam jugak tu ulal...kadang2 ni customer kan over ba...durang mo barang quality tapi murah kaw kaw...itu mcm ah...sumua kadai bingkrap oooooo~~~
hhahahahaahahahhahahaha ulal. Matai la ba sia ketawa. Actually ble gila ba ni kalau talampau ikut cakap customer. Korang nda tau ka apa customer mau? Dorang mauu freee baaa tuuuuuuuuuuuu... *Lols. Sepa nda mau kan...hehehehe. Speaking of China...emm... tinguk la kalau ada mood, sia mau tulis something pasal China nii, bah, kira berbaloi jua la ba kan. Abis berleluasa barangan dorang di sini...hehehehe mustahil we have nothing to speak of them. Tinguk la kalau ada mood hehehehehehe. Tinguk tu si jojon jeling2 sudah, dia mau marah me la thattt... *Lols
/me jeling mukan mo marah mahhh...me cuma jeling syundal mainehhhh wakwak
Post a Comment