Statcounter

Friday, April 26, 2019

"Tukang Buang Harga"



Untuk yang masih blur2 sama istilah Buang Harga ni, dia bermaksud kasi turun price sesuatu produk secara melampau. Iaitu buat price yg "berani mati"= untung ciput pun jadilah (ciput tahap unrealistic). Biasanya si Tukang Buang Harga ni adalah mereka2 yang kunun2nya sudah study pasaran dan menilai kedudukan dorang ketika tu, dan camana untuk dorang masuk dalam pasaran and maybe menguasai pasaran yang ada beberapa pesaing lain. In other words, dorang berazam mau bikin kejutan sama pesaing-pesaing dorang pasal berapa beraninya dorang kasi price begitu. Mungkin sekali imbas macam dorang nampak sangat macam ala-ala strategist gitu, kununnya dorang tau apa dorang buat and "you just wait and see, I'll show you how it is done". Apa pun sia mau nyatakan sia punya disclaimer di sini yang apa yang sia tulis ni bukannya pandangan professional or wat, just my personal opinion berdasarkan pengalaman dan observation sia sendiri.

Buang harga ni actually doesn't need a strategist. Just a simple mind yang mau menjauhi rugi. Takut sales sikit. Teda bikin bayar machine yang mahal. Teda bikin bayar material. Teda bikin bayar pekerja. So, actually dorang bukannya Strategists. It's more kepada Desperados selepas dorang sudah berani kasi labur banyak duit untuk set up business dorang. Mau tanding sama competitors yang ada loyal customers masing2. What they want is kalau buli, biar tu customers semua lari sama dorang. Yang lain tu apa jadi, jadilahhhh. Pandai2 la kamu cari jalan camana mau hidup. Yeah, so ngam ka macam ni lah dalam fikiran si tukang buang harga? Sia tanya sebab sia main teka seja apa dalam fikiran kamu. How I got my opinion? Adalah sebab I am one of the players in my field too. We have our own tukang buang harga too. Jadi bukan juga sia bangun2 ja tidur terus sia menulis berdasarkan mimpi semalam. Hahahaha.

Kamu tau impact buang harga sama pasaran? YOU DESTROY the market punya potential value. What I mean is, kalau dulu market dorang tu potensi dia Level A. Maksudnya produk or service dalam market dorang tu ada market value yang high. People would pay so much to get product or service from your market sebab itulah level yang kena set oleh business operators yang sebelumnya. Thanks to them! Hebatnya orang2 dulu sebab BERJAYA kasi set level yg begitu bagus untuk market dorang. Means sepa2 yang datang selepas dorang, dapat menuai hasil dari kecerdikan dorang dulu. But keuntungan kita adakah kasi rugi dorang? Tidak kan? Kita sama2 untung. Itu adalah kecerdikan pemain market iaitu long term punya impact. Dorang ni la yang betul2 UNDERSTAND apa yang dorang buat.

Si tukang2 buang harga ni adalah pembunuh legacy orang2 lama yang cerdik tu. Si Tukang buang harga is a short term player. But guys, I don't blame you. Maybe kau masuk cara shortcut. Tidak bekakai dari bawah macam kami. Sia faham kamurang banyak mau bayar. It's DO or DIE. Tapi do you wonder apa jadi sama dorang when dorang buang harga? Confirm kebaboom ka bisnes dorang? Berdasarkan satu study case sia ni, si Tukang buang harga sorang ni actually bermula dengan jinak2 ja. Dorang buang harga tapi dorang duduk diam2. Sepa terjumpa dorang, dapat la harga tu. Tapi dorang masih berkakai selepas 2 tahun. Masih tidak jadi pilihan. Padahal harga sudah buang. Sudahlah untung sikit, customer pun masih nda ramai, jadi apa macam? So selepas 2 tahun, dorang finally tayang taring. Mau keluar dari belenggu buang harga tapi masih tidak jadi top player sebab kurang marketing. Nahhh satu kalii dorang marketing, bukan alang2. Semua jalan2 utama ada advertisement dorang pasal Harga Gila dorang tu. Semua older players terbeliak mata. Uii, sepa tu kasi price gitu? Yang tukang buang harga ni faham ka kenapa kami terkejut?

Kalau kau kira kau punya kos di atas kertas, YES, maybe cuma beberapa sen seja. So kalau kau jual contohnya RM2 pun, banyak sudah bah tuuu. Yeah, gitu la simple dia cara dorang berfikir. Dorang ndamau fikir banyak pasal kos tersembunyi. For them, biar la tu semua sebab teda guna dikaji berabis tapi customer krik2. Bagus lagi kita "gadaikan" apa yang ada asalkan customers datang berpusu-pusu. So akhirnya kau akan dapat penangan juga atas keberanian kau tu, akhirnya kau akan nampak juga customer berbaris. Sioknya kan? Itu yg kau mau! Jadi berhempas pulas la kau dan staff2 kau untuk kasi siap semua order, but then selepas penat2 tu semua, kau kira2 yang kau dapat, rupanya peluh sebaldi, sales banyak tapi lepas kalau tolak sana sini, baru tinggal berapa ah? Ala boleh lah tu. Yang penting staff ada gaji, mesin buli bayar dan sebagainya. Kau peduli apa sama market kau kan??? Bukan kau punya pun tu market kann?? Hahahahaha. Uina, triggered nampaknya dat kemon. Hahahahaha

Gini guys, don't worry. Your pesaings masih buli survive selepas apa yang kamurang bikin. Dorang survive dengan cara masing2. Patah sayap bertongkat paruh, apa yang kau peduli kan? Bukan sodara kau pun kan? LOLS. Kamurang tau ka apa impact sama market yang dulunya Level A ni? Suddenly kau kasi jatuh tu level pegi D, lepas tu customers punya behaviour pun bertukar. Dorang fikir WE ARE CHEAP. Yeah, itu yg sia mau cakap. Customer sudah tidak pandai value nilai kerja kita lagi. KAU FIKIR KITA CHEAP KA? NOOOOO, WE ARE NOT CHEAP. Kau tau ka kamirang pun bersengkang mata sampai kurang tidur untuk bikin kerja kami, walaupun customer kami cuma beberapa kerat seja but WE DO ALL THAT DAMN THING also. But kami punya price setimpal sama commitment kami. Kamurang pula datang2 ja terus buang harga, sekaligus kau perlekehkan nilai kerja kami. Cos customers akan ikut rentak kamu sebab for them itu menguntungkan dorang. But not in a fair way! Sebab suddenly customer tidak nampak desperation kamu. Dorang cuma nampak yang rupanya kerja kami MURAH dan kami overcharge dorang selama ni. And last2, kau sendiri pun UPSET sama diri kamu when you find out, your competitors are still strong dengan price lama. WHY HAVEN'T WE KILL THEM YET? - You possibly have that in your mind.

Cos eventually you need to understand something that customers yang sudah faham sama value kerja kami, dorang tidak peduli pasal price. Price yg bagus adalah untuk appreciation atas dedication kami kasi siap task. Yang buang harga gila2 ni usually ada impact yg indirect contohnya they have to deal with terlampau banyak customers gara2 murah and dorang definitely teda masa mau kasi kau layanan VIP. Sedangkan ada customers yang mau VIP treatment tu. They mau words dorang kena dengar, dorang mau attention kau. And si polan yang buang harga ni nda dapat kasi ni sebab dorang kena bubut deadlines yang banyak. But wait guys, bila tambah tolak bahagi darab, si tukang buang harga kena cari 5 customers untuk keuntungan yang sama dengan 1 customer kami. It doesn't mean that WE WIN. It only means that our work is more worth it. And rest assured kualiti kerja kami definitely is better judging from commitment yg kami dapat kasi untuk setiap customer and kami tidak rasa rugi bagi commitment tu sebab berbaloi dengan price. What about you? Mesti kamu rasa mau marah sama customers yang cerewet. Mesti kamu cakap, "Sudahlah kasi harga murah, mau cerewet lagi." So last2 kau sendiri sakit hati. Kerja siapa juga kan? Kau tinguk lah di cermin, itu la jawapan dia.

So kawan2 sekalian, do you guys get the idea? Ini bukannya just about "Hey, timbang rasa la sikit sama customers. Ingat semua customer ni kaya ka mau bayar mahal2?" But contohnya handbag. Kalau handbag tu kos dia RM10 ja tapi dia jual kau RM100, kau akan beli kalau kau mau dan perlu tu handbag. So in the end, your money is all your right how to spend it. Kerja kami, cost tidak boleh dikira di atas kertas semata-mata. Kami perah otak dan tolong kamu fikir while kamu boleh rest and tidur cukup2. Means, kalau one day kami decide tidak mau bikin kerja kamu, itu adalah decision kami. Selagi kami larat untuk layan karenah kamu, we have a deal but one day maybe we think we have enuff with you and akan reject walau berapa pun duit kau ampai di meja. You get that percaturan? Kami bukan jual barang pasang siap. Setiap benda yang jadi adalah a result of dedication, passion dan sincerity mau buat yg sebaiknya. Now that you know what involves, kamu setuju ka sama tukang2 buang harga ni? If ditakdirkan dorang close business di tengah jalan, imagine legacy yang dorang kasi waris untuk the incoming business players. Buli kah kami simply angkat balik pegi Level A bila kamu tarik diri nanti?  

Go figure. 

Photo credit from Google images

No comments: